panikslagen i boxen.

B

Bella_

Vad ska man göra om min häst på 5år, får panik när hans polare rider iväg och han är i boxen/hagen ? han blir galen.. stegrar, sparkar i väggarna, slänger med huvudet.. lugnar inte ner sig, förens hans kompis är tillbaka..
går det att göra nått åt sånnt ? eftersom jag inte börjat rida på min häst, så följer jag inte med min syster när hon rider..
några tips ?

Sv: panikslagen i boxen.

Det bästa är om ni skaffar en häst till, det finns många ridskolor t ex som har gamla hästar som inte skall gå mer. Då har ni
alltid en häst kvar som sällskap. Lämna inte kvar din häst ensam i hagen! Du kan också gå ut o gå med din häst när din syster
rider, om du går ut 5 min innan hon rider iväg så hinner han inte stressa upp sig. Det vore också bra om du fick din häst inriden
så fort som möjligt så att du på sikt kan följa med på ridturerna. Lämna honom till ett välrekommenderat ställe för inridning. Se
till så att han är trygg med dig innan du rider ut. Börja i en paddock eller manege först. Ev så kanske du måste flytta honom till
ett ställe med fler hästar om ni inte kan skaffa en till. Tillbringa mycket tid med honom så att ni får en relation som han känner sig
trygg med. Lycka till!

Men ska inte en häst lära sig att stå själv en kortare stund?

Kan ju inte vara meningen att man ska behöva ha en extra häst bara som sällskap för att kunna ta en ridtur?!

Mina två har ju akut separationsångest;) Men dom får allt finna sig i att ÖVA!
Värst är den yngsta men jag tror att den gamla tanten är lite skyldigt till detta. Märkte det idag när jag tog ut 4-åringen för att jobba i rundcorallen. Hon är lugn och in TILLS tanten kommer på att HON är själv i hagen (dom ser varandra hela tiden) och börjar skrika. Puckotant:p Så klart blir 4-åringen stressad av detta. Men träningen gick bra efter att jag fick klargöra för henne att hon ska koncentrera sig på mig istället.

Hästen måste absolut lära sig att stå själv!

Min herre har stor separationsångest och det kan ge rejäla problem.
Ex: Han ska vända och rusa hem om man rider ut själv, han rusar runt i hagen och skriker, stressar runt i boxen, om den andra hästen lämnar ridbanan och han blir kvar själv så gör han allt vad han kan för att få följa efter.

Detta är när han var som värst, nu är han mycket bättre men det kan komma återfall.

Låt hästen bli ensam lagom långa stunder.
Distrahera den gärna så att den inte ser att kompisen går, fungerar på djur och små barn :D

Håller med!

Min nu 4-åriga stod och hoppade i boxen när förre stallkompisen gick på promenad. Trodde aldrig det skulle ge sig, men se det gjorde det tillslut.

Bara se till att dörrar är stängda ordentligt och att det inte finns nåt att skada sig på. Ge gärna lite mat också. Distraktion är kanske inte så dumt heller. Har inte provat det då jag inte hade möjlighet till detta då jag var själv med hästarna.

När vi gick på promenad ensamma så protesterade hon vilt, sparkade och bockade och stegrade sig, men det var bara att vara lugn och bestämd. Tillslut gav det med sig, men det tog nog ett år totalt.

Tycker INTE att du ska köpa en till häst bara på grund av detta.
Mitt råd: träna, träna, träna.

Min häst kunde jag inte ta in själv först. Men vi tränade och tränade.
Han kan nu klara av att vara själv, OM han inte blir lämnad. Han kan tas in i stallet och vara själv och lugn. Men om den andra hästen går ut och överger honom så blir han stressad.
Samma sak i hagen. Han kan gå ut själv och vara ute själv. Men han kan inte med att bli lämnad kvar.

Jag har tänkt att ta tag i det med så att han kan vara själv i alla lägen. Jag tänker då börja med att ta ut andra hästen ur hagen men att han fortfarande ser henne. Sen in med henne igen. Nästa gång kanske hon förvinner utom synhåll en stund. Och sen bygga på mer och mer.

Stegvis träning alltså. Att den ensamma hästen har något att äta kan förenkla lite. I alla fall i mitt fall.

Okeej, tack så mycket för era svar :)
nej jag hade inte tänkt köpa en till häst bara för det. men det kan lösa sig ändå, för det kommer några och ska hyra in sig.. men ändå, vill inte att han ska börja krångla med mig när vi är ute och rider sen, och bara vill hem till polarna.. det kan bli jobbigt !
men jag provade i dag igen, och han var faktiskt bättre redan efter 1gång !:o väldigt förvånad, men det är ju bara posetivs att det går frammåt.

Jag hade samma problem med min häst förut.
Stod i ett stall med 5 hästar och min häst fick panik så fort någon skulle ut och rida --> så fort det saknades en häst i stallet.

Det gick absolut inte att ta in honom och göra iordning honom på gången om han var ensam.

Däremot var det aldrig problem med att rida ut själv eller rida ifrån hästar.

Vi löste det som så att vi flyttade till ett stall med ca 35 hästar. Nu kan han stå ensam inne utan problem. Vet inte varför det blev så men han blev lugn...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: lirco11
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 208
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross