PANIKfråga HÖrundbal - REGNAT på?

Zandrah

Trådstartare
Hur är det om balarna redan är rullade och ligger ute på åkern för hämtning och det regnar på dom??
Så är nämligen fallet - jag sitter fast här på jobbet och vet att det ligger balar min sambo ska hämta. Dessa har legat ute och det regnade precis en skur.

Blir dessa förstörda?? Hur stor blir mögelrisken??

Det är vanligt hö i rundbal utan plast. <det var bra torrt innan det rullades.

HUr förvarar man dessa på bästa sätt?

Hoppas nån svarar snabbt....

Sv: PANIKfråga HÖrundbal - REGNAT på?

Det är vanligt hö i rundbal utan plast. <det var bra torrt innan det rullades.

TS-halten på slag är mycket lätt att felbedömma även för en kunnig person. Sådant som känns supertorrt kan ha en TS runt 75-80 och det innebär att det återstår många kilo vatten per ton färdigt hö!
HUr förvarar man dessa på bästa sätt?
Sluttorkning i specialtork, därefter väl skyddade av halm i ett luftigt lager. (Du frågade efter bästa sättet - nu gör nästan ingen så här. De som har behov av hög kvalité och har problem med förvaringslokaler plastar hösilage. De som inte haft råd att investera i torkar och lagerlokaler får "stå ut" med en låg hygienisk kvalité.)

Jag har länge undrat över alla de oplastade rundbalar som tycks ligga kvar på vallarna lång tid på sommaren minst flera veckor. Det finns många sådana här omkring.

*delvis knapplån*

Att balarna var så torra som det bara kan vara innan de rullades råder det nog ingen tvekan om - det låg nästan en vecka innan de rullades, av en bonde som hållit på i 50 års tid med bonderi. Men självklart som du säger - så kan ju även rutinerade människor göra fel. Eller tro sig göra rätt.

Strajder: Men om man inte vill ha hösilage, utan vill ha HÖ då? Jag föstår att småbalar är det bästa och vi ahr även sådana oxå, men även stora rundbalar.
Det vi gjort med de som är lite blöta utan på är att vi ställt in de med gott mellanrum med dörrarna öppna så det får blåsa igenom. Det kanske är helt fel metod?:crazy:
Golvet är trägolv.

Kan man säga att ju högre TS desto mindre mögelrisk? Eller? Vad bör den isåfall ligga på på ett vanligt hö som är oplastat?

*delvis knapplån*

Att balarna var så torra som det bara kan vara innan de rullades råder det nog ingen tvekan om - det låg nästan en vecka innan de rullades...

Täta vallar, klöverstjälkar, markfukt, dagg... Även om vi kunnat få det hyfsat torrt på slag under 4-7 dagar så är det ofta nödvändigt att sluttorka under några dagar på torken. Slåtterkross snabbar också på torkningen om man jämför med vanligt slåtteraggregat.
Strajder: Men om man inte vill ha hösilage, utan vill ha HÖ då?
Vår erfarenhet är att hösilaget ger mindre försluster av just de mindre näringsrika bladen som gör att vi minskar behovet av att ge onödigt kraftfoder. Sedan är hållbarheten och foderhygienen mycket bättre med hösilaget. Lättare att hantera också.
Jag föstår att småbalar är det bästa och vi ahr även sådana oxå, men även stora rundbalar.
Småbalar är inte det bästa. Det hö som är bäst är ett näringsrikt, smakligt och hygieniskt hö - sedan spelar inte förpackningen någon roll!

det beror på vilket håll de ligger på om de står rakt upp brukar de bli förstörda eftersom det kommer rakt in i dem och i mitten, men om de ligger ner som en "rulle" brukar det inte vara någon fara då det rinner av dem.....

det beror på vilket håll de ligger på om de står rakt upp brukar de bli förstörda eftersom det kommer rakt in i dem och i mitten, men om de ligger ner som en "rulle" brukar det inte vara någon fara då det rinner av dem.....

Ja det hörde jag oxå,och som "tur var" så har dessa legat ner. Så vi ska palla upp dom nu, och har även rullat ut dom i solen och blåsten udner dagen, så jag hoppas det ordnar sig. :) Och den korta bit de stod upp var på lastbilen och då duggade det bara...så vi hoppas på det bäst, men tar givetvis bort yttersta lagret om det visar sig vara fult....

det brukar oftast inte vara någon fara då, de blir lite fula i färgen bara. Vi har själva rundbalar och det händer att man inte alltid hinner få in dem. Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Sitter här och känner mig lite besviken på min bonde. Vi köper hö på rundbal och igår kom det världens störtskur och jag vet att minst...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 613
Senast: Invinciblestables
·
A
Anläggning Jag har roat mig med att sitta och titta på nya stallbyggnader. (Det är ju alltid trevligt att drömma;)) Flera av byggnaderna är ju...
Svar
5
· Visningar
1 707
Ekonomi & Juridik Denna tråd hamnar lite mellan stolarna bland underforumen, så moderator - känn dig fri att flytta den! Är just nu arg så jag kokar...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 112
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX