Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!
Jag vill ha en SERIÖS marknad, är det så svårt att få in i skallen?
Det finns ngt som heter skäliga priser och sen finns det oskäliga ockerpriser. Det är ungefär som om bensinpriset i morgon skulle tredubblas över natt och sen går du ut och med snusförnuftig stämma talar om för alla bilägare att; "ja ja, ni som inte kan betala detta får väl sälja bilarna o cykla - jag har råd och det är ju huvudsaken" Jag tycker inte att det är rimligt.
Jag har en bra lön och bra koll på ekonomin men jag är f-n inte synsk och har inte kunnat förutse den skenande prisutvecklingen som har varit under det senaste halvåret.
Kan vara intressant att höra vad du tycker att vi ska göra med våra hästar då - vi fattiglappar? Ska alla de hästarna dö då eller? För jag tror inte att köparna står på kö precis.
Men herregud är du totalt oförstående till att det måste finnas kostnadtäckning för en vara man säljer ??????
Är det bondens fel att vädret inte var på höskördens sida i år ? Är det alltså bonden som skall ta smällen tycker du ?
Vad skulle bonden gjort, varnat dig året innan att nästa år torkar nog skörden bort så var beredd på en kraftig prisökning, vad som sedan gäller prisstegringen som skett är ju helt förklarligt. I första skedet tänker man fan vad liten skörd då får vi hoppas på en stor andra skörd, när sedan andra skörden uteblir också pga torka ja då inser man att helsike den lilla skörden man fick skall bära alla kostnader. Realistiskt tänker då de flesta att jag får nog ingen att betala dubbelt så mkt som vanligt (vilket behövs för att täcka kostnaderna) och lägger sig då på ett högre pris än vanligt men inte så högt som egentligen behövs, det som sedan visar sig efter hand är ju att alla fått in lika lite så efterfrågan på det lilla som finns är större än tillgången, varpå bonden inser att han trots allt nog kan sälja det till det pris han egentligen behöver ta ut och höjer ytterligare.
Om du inte tror det så kan du få lite siffror, jag gjorde ett snabbt överslag på våra kostnader ifjor.
Gödning (alltså enbart själva gödningen inte att lägga ut den) ca 1000:-/ha
Huggning ca 340:-/ha
Press/plastning ca 150:-/bal
Hyra lastare med förare för att ta in dem från fältet stapla dem ca 300:-/ha
I år gav ett ha knappt 10 balar (250 kg hösilage).
Så utan att då ha räknat in en enda timmes arbetskostnad, inte heller arbetstid/diesel för att lägga ut gödningen eller en enda krona för själva gräset. Så var kostnaden per bal redan 314:-, 300:- är det normala priset en sådan bal brukar kosta och det ser man ju redan där att det är omöjligt att täcka kostnaderna på.
Lägg där till att med normalskörd så är det dubbelt så många balar att sälja vilket dels gör kostnaden per bal mindre men även pålägget man måste göra per bal för att kunna ta ut någon lön för jobbet, avkastning för marken, nyinsådd och skötsel av vallarna mm normala år ca 100:- per bal till detta alltså den enorma summan av 2.000:-/ha (stenrik blir man
) vid normal skörd om 20 balar per hektar.
Nu finns det rätt vad det bara 10 balar att lägga alla kostnaderna på alltså behöver man lägga på 200:-/bal bara för att få samma betalt per ha och tillsammans med de ökade kostnaderna så har du vips ett dubbelt så högt pris utan att bonden tjänar en enda krona mer.
(Kan även tillägga att vi var tvungna att så om en av våra vallar i år och 10.000 sprang det iväg på lätt trots att den inte är mer än några ha stor, tar några år innan den har fått kostnadstäckning igen)