Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Jag har råkat ut för samma sak i princip. Du får gärna pm mig vem du handlat av om det ev är samma??

Blev lovad förstaklass hösilage på en ts på ca 65-70% fick balar med ts 30% vi påtalade att balarna var blöta och att de dessutom tog slut väldigt fort samtidigt som hästarna tappade.

Betalt för ett urdåligt hösilage som dessutom var taget på ett ställe där man inte borde ta hösilage till häst eller till något djur eg:crazy:

Vi tar eget hö... för att kunna göra så har vi gjort följande investeringar.

1. Bytt tak på lagårn för att kunna förvara hö = 45 000
2. Förstärkt bjälklaget till logen = 15 000
3. Byggt hötork = 30 000
4. Köpt begagnad slåtterkross = 20 000
5. Köpt beg. balpress = 40 000
6. Köpt beg. strängare = 5 000
7. Köpt beg. hövändare = 10 000
8. Köpt beg. balvagn/ar = 5 000 per vagn.
9. Köpt beg. elevator = 5 000
Alla priser är ju då utan moms inräknad.

Slutsumman hamnar då på ca 170 000 exklusive moms, traktor hade vi ju redan och fixade ganska hyggliga priser på resten. Annars tillkommer ju minst 100 000 + moms för att få en användbar traktor i vettig storlek.

Har man då bara en "fjanthjuling" hemma så hamnar investeringskostnaden lätt på bortåt 300 000 + moms om man har begagnat och kör med... annars blir det ju fler nollor på priset om man ska ha nya grejjer och köra med.
Sen tillkommer ju löpande utgifter som diesel, el, gödning, gräsfrö... också mera maskiner tillkommer då också eftersom man på sikt behöver plog, harv, såmaskin, vält m.m.
Maskinringen kan man anlita, men dom är inte gratis. Personal kan man få från ca 300/timme (moms tillkommer) och med tillhörande maskiner så kommer man lätt upp i 1000-3000 + moms i timmen... Jag vet ju folk som har startavgift på 3000 om dom ska ta silage åt andra.

Så var inte blyga att ta eget...

För resten så kostar ju åkern en del också, där varierar priserna väldigt mycket beroende på var i landet man befinner sig - i Norrland kan man få köpa åker för 5 000 per hektar medans man i Skåne kan hamna på 300 000 per hektar. Lantmäteriet tar ju några 10 000 lappar i avgift om det ska styckas av också.

Jag har råkat ut för samma sak i princip. Du får gärna pm mig vem du handlat av om det ev är samma??

Blev lovad förstaklass hösilage på en ts på ca 65-70% fick balar med ts 30% vi påtalade att balarna var blöta och att de dessutom tog slut väldigt fort samtidigt som hästarna tappade.

Betalt för ett urdåligt hösilage som dessutom var taget på ett ställe där man inte borde ta hösilage till häst eller till något djur eg:crazy:

Pressvattengränsen går vid ca 50%...

Och tänk; jag som inte betalar ett jota för det...måste vara lyckligt lottad. Arrenderar stycket gratis - lånar alla maskiner gratis - lånar loft för förvaring gratis, det enda vi behöver göra är att arbeta, rekvirera arbetskraft och ev betala för den om vi inte får ihop tillräckligt många vänner o bekanta.

Inte behöver man göra eller betala för allt det du räknar upp - man kan arrendera till hyfsat billigt pris där vi bor och sen kan man faktiskt hyra in folk för skörden, det blir ändå billigare än att köpa småbalar hö, som är det jag ger mina hästar.

Med den ton du har i dina inlägg så förtjänar du knappast att ha några kunder kvar till nästa års höskörd om det nu är så att du själv säljer, vilket jag förmodar...

Där vi bor finns inte maskiner att uppbåda när det närmar sig skörd. För de som äger maskinerna har maskinerna för att bruka dem själva. Det är svårt att ta in maskinstation för pressening och plastning bara, så visst finns det uppenbara problem om man inte investerar pengarna själv.

ALLA har inte tillgång till maskiner som finns tillgängliga precis i rätt tid.

Måste bara hålla med Lovisaleonora_ om att det är skillnad på dyrt och prisvärt. Att ha häst ÄR dyrt, och jag tror många hamnar i en sits där de köper dyrt istället för prisvärt, för man ville snåla från början. Lite som att skjuta sig själv i foten.
Vi har gjort lika olika från år till år, och har nu bestämt oss för att köpa allt från en seriös och prisvärd bonde, där vi får BRA kvalité. Hellre det en att det blir så att man får slänga för att det inte är tjänligt. Sedan kan man ju ha otur.

Däremot så tycker jag att ganska mycket (om man tittar på vad de flesta trådar handlar om) att folk är inte seriösa, varken inackoderingar, stallägar, bönder eller köpare. Först och främst borde man kolla upp att personen man köper en tjänst av är seriös. Tycker hästfolk kan vara lite väl naiva emellanåt.

Jag tycker dessutom att om man handlar för en del tusen lappar, så kan man ju skriva ett kontrakt? Ofta tycker jag att det är bristande kommunikation, den ena tror det andra osv.

Senast ändrad:

Man får använda alla tänkbara kontakter man har helt enkelt, och förstås vara beredd på att själv också ställa upp och hjälpa till med andra saker i gengäld. Tycker folk är lite för dåliga ibland på att byta tjänster- beror kanske på var man bor, jag vet inte.

Det du (och ni andra) råkat ut för är brott mot marknadsföringslagen. Som konsumenter finns det rättigheter och som försäljare finns det skyldigheter. Mitt tips till er, för att ni ska få tillbaka era pengar och för att försäljaren inte ska fortsätta med sina elakheter är att:

- Ringa upp till försäljaren och påpeka att han eller hon har gjort ett misstag och att detta är ett brott mot konsumentköplagen men att ni är villiga att ta emot ersättning motsvarande summan eller foder motsvarande det han uppenbarligen är skyldig er. Ni kan också undvika att betala (om ni inte redan gjort det) eller helt enkelt lämna tillbaka varorna eller kräva skadestånd.

Om försäljaren motsätter sig det påpeka att konsumentköplagen faktiskt är tvingande till konsumentens fördel. Detta innebär att han inte kan påstå att ni avtalat något som är sämre än det som står i lagstiftningen, för det gäller inte i detta fallet.

- Det är ett kontraktsbrott att uppge att varan väger något som den inte väger, och detta är olagligt enligt civilrättsliga principer.

MEN: Det åligger alltid köparen att bevisa (genom kvitto eller liknande) att det inte stämmer och det ska göras inom skälig tid (säg därför till så snart som möjligt.).

Hoppas jag som nykomling här på Buke kunde hjälpa till med något! :)

Där vi bor finns inte maskiner att uppbåda när det närmar sig skörd. För de som äger maskinerna har maskinerna för att bruka dem själva. Det är svårt att ta in maskinstation för pressening och plastning bara, så visst finns det uppenbara problem om man inte investerar pengarna själv.

ALLA har inte tillgång till maskiner som finns tillgängliga precis i rätt tid.

Vi har då aldrig en enda gång haft svårt att få maskinstationen att ta huggning/pressning/plastning här i alla fall, har vartenda år fått dem att komma ganska exakt på timmen när vi velat (och därmed peppar peppar inte tappat en enda skörd på de 9 åren vi tagit eget (ca 6 ha). Och nej vi använder dem inte till andra tjänster "normalt" ibland blir det dock gödseltömning, i år har de plöjt upp och sått om en av vallarna och nu när vi köpte hösilage en bit bort fraktade de hit det. (För övrigt har jag den timkostnaden aktuell för lastning nere vid Ystad av 10 ton transport hit och avlastning här, de räknade ca 2 timmar (tog dock längre) så fick jag ett pris på ca 1000:- + moms = timpeng på 500:-+moms för en man med traktor med klämma + stor vagn plus diesel ca 6 mil.

För övrigt betalar vi huggningen på timpeng sedan fast pris per bal vid pressning/plastning. Trots att nu gödningen blivit en plågsamt dyr kostnad så blir den mångfallt mkt billigare att ta själv än att köpa in, speciellt om man ser till de priser vissa tar ut i år, nu hade vi turen att få tag på helt ok hösilage för 1:-/kg + moms när vi nu var tvungna att komplettera pga dålig skörd av eget.

Du har en otrolig tur... det är inte många som har så väl förspänt här i världen som du har.

Det finns många människor som inte har för vana att köpa in dyra maskiner och sedan låta andra köra sönder dom. I synnerhet inte när det är dags för skörd så att man behöver alla maskiner själv.
I synnerhet slåtterkrossar och balpressar hör till sådana maskiner som mycket folk inte lånar ut, vilket jag har full förståelse för.
Jag lånar inte heller ut vare sig balpress eller slåtterkross, då får dom hyra mig som förare i såna fall.

Och mycket av den mark som är lätt att arrendera har legat obrukad en tid, 1-2 år räcker ofta för att ogräs och sly ska etablera sig i den förut så fina vallen. Slyet gör ju dessutom att det är svårt att plöja upp vallen, så då blir det mycket extra jobb.
Och det jobbet och dom pengarna lägger man ju inte ner om man inte har ett ordentligt skrivet arrendeavtal som löper på 5 år eller längre.
Det är ju också så att man ingår ett ömsesidigt åtagande iom ett arrende, det åligger dig som arrendator att verkligen bruka marken - annars har de facto markägaren rätt till ersättning.

Nä, det är inte "bara" med att ta eget vallfoder.
Däremot så kan jag uppleva det som att jag la ner ungefär lika mycket tid på höhanteringen när vi köpte hö som när vi tar eget... hanteringsmässigt så drar vi runt hela höskörden på 2 pers, optimalt är det dock med 4. Detta tack vare en viss mekanisering.

Vad gäller övriga kommentarer om vem som förtjänar vad eller ej är så naiva att det inte ens är mödan värt att besvara.

Visst finns det ohederliga människor i "hösvängen", men jag hör inte dit så då kan jag ju faktiskt förtjäna en viss respekt... jag har tidigare i livet även jag varit beroende av oseriösa hösäljare, men jag har full förståelse för att dom vill ha ut pengar för sina investeringar och sin arbetskraft !

Senast ändrad:

Vi har då aldrig en enda gång haft svårt att få maskinstationen att ta huggning/pressning/plastning här i alla fall, har vartenda år fått dem att komma ganska exakt på timmen när vi velat (och därmed peppar peppar inte tappat en enda skörd på de 9 åren vi tagit eget (ca 6 ha). .

Fast du bor i ett område med mycket gott om stationer (överskott enligt dem själva) och har tydligen bra kontakt. Det räcker att du går lite norrut så blir det svårare. Vi är i branschen...
Hästägare (generellt) står inte så högt på listan i "kreditvärdighet" så det kan vara svårt ibland att slå sej in.

Sen kan jag bara säga: rötägg finns överallt.
Dock brukar vi rekommendera kunder som är för kritiska och där vi inte anser att det har fog för det de säger, att ta eget eller vända sej till någon annan.
Det är inte så enkelt som man tror. Man kan ha tur men oftast är det skicklighet som ligger bakom "turen"... och har man då inte kunskapen så blir det kattskit av det. Det är ofta billigare att skapa sej en bra kontakt med en bonde och köpa hö/hösilage av honom än odla eget om man har ett färre antal hästar. Antalet beror på en mängd faktorer som mark, tillg till folk , maskiner och kunskap.. :laugh:

Vet inte vem jag ska svara eftersom det är till flera;

Jag har aldrig betalat mer för grovfoder under våren än jag betalade för samma grovfoder hos samma leverantör under hösten. Möjligen är de jag har handlat av dumma i huvudet då, om man ska tro vissa i den här tråden, men en av leveranörerna är bland de största i landet så SÅ oinsatta i handel borde de väl inte vara? Sedan i höstas har jag handlat ifrån två olika leverantörer, en med hösilage och en med hö, båda har fast pris per säsong, inga ändringar. Inga överpriser heller, mellan 1.50:- och 2:- per kilo. Bra kvalitet, bra värden. (Just nu behöver jag inget kraftfoder alls förutom till äldsta fölet som får litegrann.)

Jag bor på landet nu, men hade alltid fast pris när jag handlade av leverantörer "i stan" förut också. Så det verkar inte vara särskilt vanligt i mina trakter (Uppland) att man höjer priserna på våren, jag har nog inte ens hört talas om det förrän i den här tråden när jag tänker efter.

Jag tror dig, det är nog inte alls billigt att ta eget hö om man måste köpa alla maskiner själv.

Men... Jag har aldrig fått betalt i pengar för att jag hjälpt grannar med höskörden. Däremot har jag fått en del hö, omåttliga mängder kaffe, gott sällskap, många skratt och större muskler. (Och svindel, för ibland blev det väldigt högt staplat!) Samt att jag blev bjuden på kinesisk buffé på en restaurang i närheten i vintras som tack för hjälpen, vilket kostade "min bonde" 198:-. Då hjälpte jag denne bonde med skörden under sammanlagt 7-8 tillfällen, några timmar åt gången. Det är möjligt att det finns folk som vill ha rena pengar om de ska hjälpa till, men det finns nog minst lika många som jag, som gärna hjälper en granne och samtidigt gör lite nytta och får ta med mig några balar hö hem. Allt handlar inte om pengar för alla människor.

Jag tror dig, det är nog inte alls billigt att ta eget hö om man måste köpa alla maskiner själv.

Men... Jag har aldrig fått betalt i pengar för att jag hjälpt grannar med höskörden.
...
Allt handlar inte om pengar för alla människor.
Det som kostar är ju att köpa in och driva alla maskinerna. Har man gjort den stora investeringen så lånar man inte gärna ut redskapen hur som helst, man vill hellre köra sönder dem själv... Om någon vill använda våra maskiner så hyr vi ut dem inkl traktor och förare enligt maskinringens prislista. Då vet jag att den som kör vet hur man använder grejerna (och jag riskerar inte heller att hydraulsystemen kopplas ihop med nån gammal traktor som inte bytt olja det senaste seklet).

Däremot har jag har gladeligen lastat hö och kört traktor dagar i ända för att hjälpa grannar/vänner, utan annan ersättning än några glas saft och vetskapen om att de hjälper mig om jag behöver. Men det tycker jag är en helt annan sak än att låna ut maskiner som mitt företag(!) betalat dyra pengar för och som jag dessutom är beroende av att de fungerar när jag själv behöver dem.

2008 va ett svårt år för grovfoderproducenter, gräset som slogs torkade för fort och när det då inplastade gräset inte kan ensileras som det ska finns risk för mögelbildning, detta är ganska svårt att se om man inte kan öppna balen och kolla efter!
Sen var det ju en ganska ojämn skörd då det va mycket torka under vissa skördar! På vissa ställen i landet blev det ganska dåliga skördar och då stiger ju priserna. Även priserna på maskiner och diesel har stigit så producenterna måste ta ut mer. Att priserna stiger på sen vintern ter sig ganska naturlig för mid, producenten har ju då lagrat fodret hela vintern, varför ska han göra det gratis? Man kan ju som häst ägare köpa in och hämta sitt foderparti på hösten och då blir det billigare!
:bump:

Bara att gratulera. Den storleken vi normalt vill ha är det inte många som pressar, bara en eller två i området som vi känner till.

Skulle vi haft större balar hade det säkert inte varit några problem.

Vi har inget problem med tillgången (just nu använder vi småbal) och hade vi kunnat använda rejält stora balar hade det dessutom blivit väldigt billigt. Men just 170 kg's balar är svårt att få tag på och svårt att få pressat/plastat.

Nej, inte du kanske. Men den du får dessa "gåvor" ( gratishyra) av betalar detta!
Kanske dags att ge en extra stor julgåva i år och visa tacksamhet mot de människor som betalar för för din hobby. ;)

Troligen blir det svårare att köpa småbalar och låna småbalspressar i framtiden. Det blir färre o färre som satsar på småbal. Stora ensilagebalar är billigare att göra och säkrare skörd. Kan man sen inte få betalt för kostnader och arbete blir det ju ännu mindre intressant med småbal.

Tar själv in hö (löshö in - hötork -sen pressas till småbal) Säljer inget. Lånar ut en del marken och resten av den areal jag inte använder putsar jag men betesputsare.
Har nu skaffat traktor med lastare och funderar starkt på att att hyra in press och inplastare (från maskinringen= dvs kommer att betala för tjänsten) nästa år. Blir enklare, kommer inte att behöva riskera hela semestern i väntan på fint väder+ att hötorken kostar massor att köra i elkostnad.

Det verkar som människor blir allt mindre intresserade av att arbeta ideellt (märks i byalag och idrottsföreningar) Troligen kommer det i framtiden även bli färre som säljer hö och stallplats till ett pris långt under självkostnadspriset. Då blir det nog många hästar till salu.
Men många kan säkert lösa med tjänster mot tjänser. Men då måste ju alla vara medvetna om den verkliga kostnaden.

Tråkig attityd och inställning tycker jag att du har...och håller inte med om att allt är så JOBBIGT och dyrt o besvärligt med att ta eget hö, inte heller att folk som lånar maskiner skulle per automatik köra sönder dessa! Vet inte vad du omger dig med för folk men personligen är jag MER rädd om andras saker än om mina egna...

Allt annat du svamlar om väljer jag också att bortse ifrån.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka