Bondens resonemang, vad skulle ni ha gjort?

Sv: Bondens resonemang, vad skulle ni ha gjort?

Man kan göra som en bonde här i trakten också, vända på hö´t tills varenda litet blad har trillat av och sedan köra in klöver hö som enbart är som hårda pinnar :crazy: Då blir proteinet också väldigt lågt.
Han kan inte förstå vad han gör för fel :grin:

Ja det är ju åxå en variant! Sedan så håller man ju även nivån i farmartanken låg då man glatt förbrukar diesel till ingen nytta. :D

Kicki :laugh:

Den här personen kan ju knappast ha egna prod.djur och vara aktivt yrkesverksam? Så här låga värden får man ju anstränga sig rejält för att åstakomma annars.

Gården har varit i bruk länge och tidigare har de haft mjölkproduktion. Numer har sönerna i familjen tagit vid och de har inga djur.
Här uppe är det dock inte ovanligt att rundbalar innehåller lågt proteinvärde.
Eftersom höet ligger 5 dagar och vänds några gånger (vet ej hur många) så hinner en hel del blad trilla av. Det är ju viktigare att rundbalshö verkligen är snustorrt så jag antar att det är pga det som dessa innehåller så lite protein. Dock var det låg även i det skulltorkade höet, men även där tappas ju bladen tyvärr.
Ska bli intressant att se vad det är för värden i det andra höet vi kööpt.
Förr förra året var värdena liknande bara det att proteinet då var på 30 istället för 22.
När det var på 22 var höet ändå tidigt slaget men timotejen var klar tidigare än när höet slogs.

Om ni väljer att köpa hö av någon annan är ju helt upp till er, men att antyda att bonden inte är seriös för att han berättar för dig att hårdpressade baler som står ute inte tar nån större skada av regn är väl ändå att ta i???
Att du bestämt dig för att du inte tycker balerna är användbara kan ju knappast vara samma sak som att bonden är oseriös...

Alltså, nu var det inte pga att bonden berättade det för mig som jag anser honom oseriös.
Bonden slår åkrar i närheten av oss och hade lämnat en hel del balar ute då vi drabbades av det värsta monsunregnet skådat i mannaminne. (För ja, då sades det om detta regn, som varade i nästan 2 timmar).
Grejen var den att bonden försökte lura i mig att han HADE hunnit ta in alla balar innan regnet kom. När han märkte att jag VISSTE att balarna varit kvar ute så sa han att det ändå inte var något fel på dem, och fine det kan jag ta.
När jag däremot sa att att jag såklart hellre vill ha de balar han HUNNIT ta in (somhan ju tar samma pris för) så menade han på att han inte kunde skilja på de som stått ute mot de han tagit in anser jag det VERKLIGEN vara oseriöst resonemang. Klart han kan skilja på balarna, han hade ju till och med ställt ut de blöta på torkning.
För mig är det oseriöst resonemang att låtsas om som att balarna inte fått regn på sig, trots att jag vet att de stått ute.

Så Mumin - det var inte pga av att bonden menar att regnet inte skadat, det var mer också för att han först försökte mörka att det inte ens stått ute i regnet. Och som sagt, höet låg och "badade" i regn. Även om det bara är yttersta lagret som nu tar skada tycker jag att man från början ska vara ärlig och säga som det är , och inte heller ta samma pris för det höet som för det som kom in i tid. Och han menade ju då också att han inte ens kunde skilja på vilket som var vilket.

Jag var så arg så jag inte uttryckte mig helt klart i första inlägget, eller jag tog inte med hela historien till varför jag blev arg på dem.

Och visst är det så, börjar det regna så står man ju inför faktum, inget man kan förhindra, bara att tacka och ta emot. Och iom. att det ju är såpass lite som i detta fall så är det ju ingen total katastrof.

Hmmm.... det var just det - det var inte LITE regn. Hade det kommit en skur hade jag självklart kunnat ta det, men inte när det såg ut så här. Svårt att beskriva hur mkt det verkligen kom, men om jag säger att det på högre höjder här i byn, till och med regnade bort byggnader, så kanske du förstår. :)

En av de andra bönderna jag ska köpa av, var så klart ärlig och sa direkt att höbalarna fått en liten skur på sig, men det var kring midsommar och det var inte detta otroliga regn.
En skur vet jag att balarna inte dör av, men det där, det var mer än en skur det. Därav mitt inlägg. :laugh:
Fast det kanske inte spelar någon roll HUR mkt regn det kommer, de kanske klarar sig ändå.

Gården har varit i bruk länge och tidigare har de haft mjölkproduktion. Numer har sönerna i familjen tagit vid och de har inga djur.
Här uppe är det dock inte ovanligt att rundbalar innehåller lågt proteinvärde.
Eftersom höet ligger 5 dagar och vänds några gånger (vet ej hur många) så hinner en hel del blad trilla av. Det är ju viktigare att rundbalshö verkligen är snustorrt så jag antar att det är pga det som dessa innehåller så lite protein. Dock var det låg även i det skulltorkade höet, men även där tappas ju bladen tyvärr.
Ska bli intressant att se vad det är för värden i det andra höet vi kööpt.
Förr förra året var värdena liknande bara det att proteinet då var på 30 istället för 22.
När det var på 22 var höet ändå tidigt slaget men timotejen var klar tidigare än när höet slogs.

För mig så bor du "där nere". ;) Att ett hö ligger 4-5 dygn är ju normalt samt att det vänds, kan ju bli ett par gånger. Börjar man vända det både 3, 4 och 5 gånger ja då börjar det ju bli bladfattigt.

På den tiden vi tog enbart hö till våra mjölkkor för drygt 20 år sedan så var vi aldrig någonsin ens halvvägs mot dessa värden som detta hö uppvisar och det trots att vi körde upp det med en hökanon. Så att det är så här låga värden beror ju mer på de saker som jag nämt tidigare. Iom. att de inte längre har djur utan de bara säljer foder så lägger de mest troligt inte ner så mycket tid och framförallt pengar på att bryta, så, gödsla samt markkartera jordarna. För även om man är lite "våldsam" ute på åkern så ska inte, om man uppfyller ovanstående, grovfodret visa så här låga värden.

För mig så bor du "där nere". ;) Att ett hö ligger 4-5 dygn är ju normalt samt att det vänds, kan ju bli ett par gånger. Börjar man vända det både 3, 4 och 5 gånger ja då börjar det ju bli bladfattigt.

På den tiden vi tog enbart hö till våra mjölkkor för drygt 20 år sedan så var vi aldrig någonsin ens halvvägs mot dessa värden som detta hö uppvisar och det trots att vi körde upp det med en hökanon. Så att det är så här låga värden beror ju mer på de saker som jag nämt tidigare. Iom. att de inte längre har djur utan de bara säljer foder så lägger de mest troligt inte ner så mycket tid och framförallt pengar på att bryta, så, gödsla samt markkartera jordarna. För även om man är lite "våldsam" ute på åkern så ska inte, om man uppfyller ovanstående, grovfodret visa så här låga värden.

Deras hö har tyvärr alltid visat låga värden, men förra året var ju verkligen katastrof. Det är konstigt, för utåt sett så "sköter de om" sina åkrar väl. De växelsår ofta och jag tror de flesta åkrarna sås om vart annat-vart tredje år. Blir det inte så lågt även om timotejen blommat "över"? (Eller gått i ax, heter det kanske?) Eftersom även deras skulltorkade småbalshö har så låga värden tänker jag på.
Kan det vara för att de helt enkelt slår för sent? (Även om det är slutet av juni eller början av juli så kan ju vallen varit klar sedan länge)

Vårt småbalshö har haft ca 8.9 i energi och 37 i smrp. Det har fungerat bra.
Det ska bli himla intressant att se vad de andra rundbalarna innehåller. Jag ska köpa rundbalar av tre olika bönder. Två till mina hästar som tränas. Sedan har jag en kompis som är mjölkbonde och hon har slagit en del gammellindor vars hö borde vara bra för våra gamlingar. Men det ska bli intressant med analyserna , för det kanske till och med visar sig att dessa gammellindor är bättre än de höbalar vi köpte av andre bonden förra året.

OJ, ja, självklart är det ju "här nere" eftersom du bor i Ume :o:p

Jag hoppas jag får tillbaka analyserna rätt snabbt sen, för jag är lite spänd på om det håller samma dåliga värden.

edit: läste dina gamla inlägg. Vad markkarteras är vet jag inte :-) men jag vet att bonden gödslar, med VAD vet jag dock inte. Det jag vet att han är noga med är detta med att så om. Han sår ofta om dem och den linda som vi fick hö från förra året var nog endast 2 år gammal.

När man markkarterar så tar man jordprover från åkrarna och skickar på analys. Man tar på ett ungefärligt plöjningsdjup och man bör ta minst ett per hektar. Detta bör man göra c:a vart sjätte till åttonde år. Det är inget som är direkt billigt, men för oss som lever på detta är det oerhört viktigt.

Med så låga värden så är det nog en kombination av att de slår sent och felaktig gödsling. Man måste ha bra koll på sina marker om man vill ha ut det bästa och grundförutsättningarna är ju lite olika på olika ställen. Vi kommer inte ens ner i så låga proteinvärden på det vi slår åt vår fånghäst.

Jag vågar inte köpa storbalhö iom att det sällan är hundra torrt vid pressning- bli dammigt.

Jag köper dock ett par direkt vid skörd o tillskottsfodrar under bete- när de som nu står inne hela dagarna.
I dessa trakter är det ingen höbonde som analyserar o man får heller inte silage ens från samma gärde som faktiskt utlovats.
Det blir jäkligt jobbigt att hinna analysera den bal som redan har öppnats.

Jag som har en fånghäst vill ju i allra största möjligaste mån undvika foderbyte- som ändå blir tack vare varje bals unika process:crazy:

Blir smått galen:angel:

När man markkarterar så tar man jordprover från åkrarna och skickar på analys. Man tar på ett ungefärligt plöjningsdjup och man bör ta minst ett per hektar. Detta bör man göra c:a vart sjätte till åttonde år. Det är inget som är direkt billigt, men för oss som lever på detta är det oerhört viktigt.

Med så låga värden så är det nog en kombination av att de slår sent och felaktig gödsling. Man måste ha bra koll på sina marker om man vill ha ut det bästa och grundförutsättningarna är ju lite olika på olika ställen. Vi kommer inte ens ner i så låga proteinvärden på det vi slår åt vår fånghäst.

Ah, det har jag ingen aning om hur denna bonde gör. Jag skulle ju iaf tro att nu när sönerna tagit över, så gör de INTE det. De är ena snåla *pii* och med tanke på att de inte ens vill starta igång traktorn för att lasta på balar åt oss i vintras så har jag svårt att tro att de kostar på såna dyra prover.

Nej, det är nog bättre att köpa av någon som har djur själv. Nu har vi köpt av en grisbonde (som dessutom fått goda omdömen av såväl mjölkbönder som travtränare) men jag har ingen aning om värdena i höet, så det ska bli intressant. Jag vet dock att han är pedantisk gällande höet så jag litar på att allt kring det är välskött. Det var jättefint utåt sett iaf! :) Ska bli intressant att se värdena. Kan hända att det är för sent slaget eftersom det var taget veckan efter midsommar.

Sedan kommer jag också att köpa av en mjölkbonde som även har hästar som de använder i tävling så jag hoppas att de har bra hö.

Anledningen till att jag köper av två nya är för att jag helt enkelt inte vet vilken som är "bäst" och skilde hela 1 kr/kg på höet. Så nu köper jag av båda och skickar på analys för att se vad det är för hö.

:)

Jag vågar inte köpa storbalhö iom att det sällan är hundra torrt vid pressning- bli dammigt.

Jag förstår dig! Vår granne gör också rundbalshö som vi köper och ger våra gamlingar. Jag är livrädd varje år han slår och det kommer säkert sluta med att vi inte köper av honom och då är den grannsämjan dödad.
Nu har han satt igång att slå. På torsdag blir det regn. Hur i HELA friden har han tänkt sig att det ska hinna pressas?? Får magsår av bara tanken.
Att han ens resonerar som att han måste vänta att slå tills han får semester är också sjukt. Då ska man inte hålla på med hö.

Man kan fråga sig varför vi köper av honom då, men det är en lång historia. Blir höet dåligt kommer jag dock inte fortsätta köpa av honom.

(förstår om det låter förvirrat, vi köper alltså hö av TRE olika bönder. En är grannen, en den bonde som omnämns i starten av tråden samt en annan som vi köper småbalshö av vilken vi alltid fått superfint hö av )

Ja det kan vara så. Men det är inget som, om man markkarterar, inte går att hålla i hafsat schack.

Ja att köpa av de som är aktiva brukar ge bättre förutsättningar. Att prova två partier är ju bra, och iom. att du tar analys så ser du ju vad som prismässigt är mest lönsamt beroende på värderna.

Jag har förut köpt storbalshö, hästarnas årsförbrukning på en gång och allt kommer från samma mark/skörd. Det är det bästa hö jag haft innan jag gick över till silage. Alltid torrt och av bästa kvalité. Det som dammade var det som katterna legat på (fuktiga efter höstregn och snö) och enbart ytan fick tas bort.

En bra bonde som skördar och förvarar sitt hö på rätt sätt är guld värd.

Åh, nu ska grannen rulla sina rundbalar! Höet slogs i måndags och det har dessutom kommit småstänk i det. Jag var och kände på det nu och maskrosbladen är som nyslagna, dvs helt gröna och blöta. Det är fuktigt även på fler håll. Och eftersom det blir regn i morgon så kommer bonden rulla det nu!

Men - blir det inte förstört då? Finns det verkligen NÅGON chans att ett pressat hö som inte ens är helt torrt - klarar sig? :crazy:
Nu är det alltså 200kgs rundbalar vi snackar om....

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 973
Foder & Strö Slog min lilla vall igår lördag. (Sen skörd i år pga att det tog ett tag att köpa hem grejerna efter att min höbonde slutat) På morgonen...
2
Svar
30
· Visningar
6 546
Senast: Piraja
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama