Bondens resonemang, vad skulle ni ha gjort?

Sv: Bondens resonemang, vad skulle ni ha gjort?

om de blir plastade är det nog lugnt, men utan plast blir det nog bara pannkaka...

Precis som ameo skriver så är det inga problem om de plastas, då blir de ju ensilerade. Men struntar de i plasten så tar sig balarna värme och det blir "lo´brännt".

Kicki :laugh:

Jag vet att det fungerar bra med plast - det blir hösilage.

Tyvärr är det hö, ej plastat alltså.... :(

Jag sade det också, att han måste plasta dem men han menade på att han inte har såna grejer. Så för honom var det antingen att låta allt vara eller rulla det som det var.

Om de inte blir svarta och alltså börjar ryka nu, då blir det ändå mögel eller hur?

Ja det blir mögel, så jag skulle inte köpa de balarna om jag var du.

Ja det blir mögel, så jag skulle inte köpa de balarna om jag var du.

Ok, tack. Då kommer jag inte att göra det...

En av de nya bönderna jag pratade med tyckte jag skulle vänta att köpa av dem till andra skörden. Han sa att av de 150 balar de tagit in var det 3 som verkade någorlunda ok. De andra dammade det av när han tryckte ihop dem. Sån ärlighet gillar vi! :)

Hoppas det blir lika bra värden i en andra skörd bara! Han sa att de skulle ut och gödsla mer nu.
Du som är yrkeskvinna - brukar det bli lika bra värden i en andra skörd? :)

Just ja!

En till fundering!
När det gäller förvaring av de torra fina balar (runbalar, oplastade) som jag nu fått. Jag har hört att en del säger att de måste förvaras väldigt torrt och annars drar de åt sig fukt och blir mögliga. Men om det nu kan komma regn på balarna och de inte blir förstörda, blir de verkligen förstörda om de står ute under ett tak då?
Jag har sett många som förvarar hundratals balar under ett tak med tre väggar, det är alltså öppet fram. Men sedan har jag också hört att då drar balarna till sig fukt oich blir förstörda. Kommer fukten verkligen "in" i en hårdpressad rundbal?

Nej, den kommer inte in. Vi har haft balar stått i åratal, och det är bara yttersta cenitmetrarna som kan vara dåliga.

Jag håller inte med. Vi har haft rundbalar i alla dess former, och oplastade står sig inte! De tar åt sig fukt under höst och vår (och vinter också) oberoende av hur torra de är. Jag anser att de funkar att ge till nötkreatur som inte är lika känsliga (kanske inte mjölkkor pga sporrisken) men absolut inte till häst. Det är ytterst få rundbalar av hö som jag har kunnat ge till häst.

Vi plastar allt foder oavsett ts. Ska man ge torrhö så ska det vara torkat på skulle och sen inlagrat med halm, det är min bestämda åsikt.

Blir balarna dåliga inuti så beror det på att de är pressade utan att gräset var tillräckligt torrt. Inte beroende på att de är lagrade.
Det är min bestämda uppfattning, som jag vet stämmer. ;)

Delvis knapplån :)

Om nu rundbalar skulle ta åt sig så mycket fukt av att stå endast under tak (och ej inom fyra täta väggar) så borde ju ALLT hö som lagras så ta åt sig av fukten?
Jag menar - en rundbal är ju tät medan småbalar är mindre täta. Då borde ju rimligtvis småbalar dra åt sig mer fukt?
Och om nu storbalar kan stå ut och få regn på sig och ändå inte bli förstörda så borde de ju kunna lagras på pall i ett skjul som är öppet framtill?

Konstigt att det finns skilda uppfattningar, för det borde ju finnas rön för hur det egentligen är. Hmm...:)

Vi lagrar våra storbalar under tak, men där det är öppet åt minst ett håll. Det kan regna in, och yra in snö.
Men fukten kommer inte in i balen, utan river man bort ett lager så är höet fint.

Men mindre balar lagrar man på ett helt annat sätt. Man lägger dem tätt intill varandra och det finns inte utrymme för fukten att tränga in.

Om man ställer rundbalarna på varann så klarar man nog mycket gräs, men är kortsidorna öppna för fukt så suger de in massor den vägen. Men det beror nog mycket på var man bor, i Skåne är det helt säkert värre än i Norrland.

Jag håller inte med. Vi har haft rundbalar i alla dess former, och oplastade står sig inte! De tar åt sig fukt under höst och vår (och vinter också) oberoende av hur torra de är. Jag anser att de funkar att ge till nötkreatur som inte är lika känsliga (kanske inte mjölkkor pga sporrisken) men absolut inte till häst. Det är ytterst få rundbalar av hö som jag har kunnat ge till häst.

Vi plastar allt foder oavsett ts. Ska man ge torrhö så ska det vara torkat på skulle och sen inlagrat med halm, det är min bestämda åsikt.
Jag kan inte föreställa mig att en rundbal inte skulle bli dålig rättigenom om den väl har börjat att få mögelsporer i sig i fuktigt klimat.

Har man dessutom ogräs i balen- grova grejor som ej har torkat helt- superdammigt.

kl.
Jag maste ha tur, mitt torrho ar mellan 45-55 % protein och torrt (torkat med flakt) medans hosilage balarna har 50-60 % protein och en ts pa 78%. Detta fran en av de storre hobonderna har i Varmland. Visst jag betalar 2.40 per kilo men det ar det vart. Forra vintern levde pallarna pa detta, alltsa inga mineraler (extra) och inget kraft foder. De var i super shape.
Nu har bonden ocksa vid godsling (flytande) borjat tillsatta mineraler och Selenium (och annat som behovs) sa ma behover inte kopa extra mineraler till hastarna Spara mig 400 kronor som jag hellre lagger pa ho.
Ibland koper jag fjolars ho fran honom och varden ligger fortarande pa 30-40 % efter ett ar.. Tala om bra ho.
Rundbalar gor han inte men stora fyrkants som jag anvander ute pa vintern och de ar forstas samma varde som de sma..
Nar det kommer till rundbalar jag skalade alltid av yttersta lagret och kom alltid ner till fint ho, och gav utsidan till kossorna.. vad hastar inte at kossor at istallet.. Och aven om det ar syndafloden som kommer igenom ar rundbalen lagd pa sida rinner ju vattnet bara rakt av.. En och annan kanske blir lite blot men da anvander man ju den forst...

Att han ens resonerar som att han måste vänta att slå tills han får semester ...

Inte konstigt att värdena blir dåliga då.

Den enskilt största orsaken till lågt proteinvärde är att det skördas försent. Sök på vallprognos och SLU så får du upp deras sida med provtagningar vid olika tidpunkter och enligt dem var det i Mora optimalt att slå i mitten på juni (till hästar kanske det tas några dagar senare). Att slå nu verkar väldigt sent om det är förstaskörd tycker jag, även om det beror på flera andra faktorer också.

Blir balarna dåliga inuti så beror det på att de är pressade utan att gräset var tillräckligt torrt. Inte beroende på att de är lagrade.
Det är min bestämda uppfattning, som jag vet stämmer. ;)

Håller med dej, eftersom jag anser att det är rätt. :laugh:

men det gäller bara storbal. Småbal kan man hantera så felaktigt att de kan, om de inte är pressade riktigt hårda vilket de sällan är, ta fukt. En tjej som det snackas om här i vår by, klädde sitt höloft med plast på alla håll. Hon ville inte att höet skulle ta fukt. :o Höet är ju lite fuktigt, det kan inte hålla 100% torrt så det fungerar inte!

I mina trakter är det gott om bra hö i år, storbalar runda eller fyrkant, eller hösilage vad kunden vill ha. Småbalar pressas om under vintern så det säljer vi inte direkt på stycket. Hinns inte med. :laugh:

Bra värde i år, finns att välja på, vi har olika sorter. Även "låga värde" som är odlad på torr sandmark, med gammal vall och skördat sent.

Ang markkartering, alla bönder gör det i våra trakter, om de lever på sin gård , det måste till. Däremot de som har andra jobb, eller har det som hobby tycker oftast det är för mycket pengar.

Men det är inte alls konstigt eftersom de flesta saknar rätt utbildning...( det syns på svaren ju)

och Gammeln är så klok ibland :bow:

Inte så konstigt att det blir diskussioner. I hästvärlden vet och kan ju alla bäst. :o
Inom lantbruket är det inte riktigt samma inställning och här finns mycket forsking och utbildning. :laugh:

PS! Begreppet bönder är också lite spännande. För tjugo år sedan föddes man till bonde, utbildade sej och jobbade på sin gård. Idag har vi några nya begrepp "hästbonde", "deltidsbonde" osv.

Inte konstigt att värdena blir dåliga då.

Den enskilt största orsaken till lågt proteinvärde är att det skördas försent. Sök på vallprognos och SLU så får du upp deras sida med provtagningar vid olika tidpunkter och enligt dem var det i Mora optimalt att slå i mitten på juni (till hästar kanske det tas några dagar senare). Att slå nu verkar väldigt sent om det är förstaskörd tycker jag, även om det beror på flera andra faktorer också.

Det är min granne som jag pratar om då, inte de bönderna som omnämns i början av tråden. Ja, värdena på hans hö skulle jag inte ens vilja veta. Jag ger inte av det höet till mina två yngre hästar. Gamlingen som bara går i hagen har klarat sig fint på det dock. Men i år kommer jag inte att köpa av det höet eftersom det garanterat inte var torrt när han pressade det.

Inom lantbruket är det inte riktigt samma inställning och här finns mycket forsking och utbildning. :laugh:

Ja, det är det jag menar, det MÅSTE ju finnas forskning som säger ett eller annat? För nu menar jag inte folks personliga åsikter utan det måste ju antingen vara si eller så.
Antingen klarar balarna att stå förvarade inom tre väggar och ett tak - eller så gör dem det inte.
Några av de största bönderna här förvarar rundbalarna på så sätt. De ställer ut lastpallar som de ställer understa balarna på och sedan lastar de in alla runbalar i skjulet. Om det hade varit ett dåligt sätt att förvara balar på, hade verkligen så många bönder valt det lagringssättet då?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 973
Foder & Strö Slog min lilla vall igår lördag. (Sen skörd i år pga att det tog ett tag att köpa hem grejerna efter att min höbonde slutat) På morgonen...
2
Svar
30
· Visningar
6 546
Senast: Piraja
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama