Bondens resonemang, vad skulle ni ha gjort?

Sv: Bondens resonemang, vad skulle ni ha gjort?

Analys 1 har inkommit!
Detta är en av de "nya" böndernas hö. Detta är det dyraste höet som kostar 2.50/kg. Höet såg vid första anblick grönt och fint ut och är så också men värdena är som följer:

TS: 84%
Smbrp: 29g/kg foder
Energi: 8.4 Mj/kg foder

Lågt protein alltså, men ok energi. Enligt riktlinjerna så är användbara värdet på protein mellan 25-50 gr/kg foder för tävlingshästar (enligt Eurofins) och Energi ska ligga på 7.7-8.5 (högre än 8.0 för tävlingshästar).

Detta hö är slaget veckan efter midsommar, alltså för sent enligt anb:s inlägg.

Om man tar en andra skörd - blir det lika bra värden som en första skörd då? Tänker på att i det här fallet så kanske det blir bättre värden i en andra skörd?
Vi kommer nämligen att köpa hö från en annan bonde med, och det höet kommer från deras andra skörd som ska tas om ett par veckor.
Det höet är också mycket billigare än det vi köpt nu.

men det gäller bara storbal. Småbal kan man hantera så felaktigt att de kan, om de inte är pressade riktigt hårda vilket de sällan är, ta fukt. En tjej som det snackas om här i vår by, klädde sitt höloft med plast på alla håll. Hon ville inte att höet skulle ta fukt. :o Höet är ju lite fuktigt, det kan inte hålla 100% torrt så det fungerar inte!

Det är det jag också menar, att fukten ju borde ha lättare att tränga in och förstöra småbalar, eftersom dessa är lösare buntat. (Iaf våra som ej är hårdpressade). Rundbalar är ju jättehårda och har dessutom ett nät runt sig som borde stoppa upp att fukt kommer från sidorna. Man pallar ju också upp balarna för att de inte ska ta åt sig fukt från marken, så med den luftspalten emellan borde balen kunna "andas" tillräckligt för att inte dra åt sig fukt?

Ja då måste jag säga *host host*, om det är mig du syftar på ;).

Jag har lantbruksutbildning, vidareutbildning på universitet och jobbar heltid som tjänsteman inom lantbruk.

Vi driver dessutom egen gård på 100 hektar vall + kör entreprenad och gör i runda slängar 10 000 balar på ett år.

Så jag känner mig nog relativt sett kunnig och välinformerad när det gäller vallproduktion :).

och Gammeln är så klok ibland :bow:

Inte så konstigt att det blir diskussioner. I hästvärlden vet och kan ju alla bäst. :o
Inom lantbruket är det inte riktigt samma inställning och här finns mycket forsking och utbildning. :laugh:

PS! Begreppet bönder är också lite spännande. För tjugo år sedan föddes man till bonde, utbildade sej och jobbade på sin gård. Idag har vi några nya begrepp "hästbonde", "deltidsbonde" osv.

Andraskördsgräset har oftast betydligt högre värden än förstaskörden, men det är väldigt svårt att göra hö på det. Dagarna blir för korta och det är för mycket nattfukt.

Inte konstigt att värdena blir dåliga då.

Den enskilt största orsaken till lågt proteinvärde är att det skördas försent. Sök på vallprognos och SLU så får du upp deras sida med provtagningar vid olika tidpunkter och enligt dem var det i Mora optimalt att slå i mitten på juni (till hästar kanske det tas några dagar senare). Att slå nu verkar väldigt sent om det är förstaskörd tycker jag, även om det beror på flera andra faktorer också.

Jag tittade på det diagrammet och OJ, ja, då var det ju färdigt redan 15:e juni.
Det var nog inte många bönder här som slog då tror jag.
Men hur sjutton kan det vara så höga värden i provtagningshöet nedanför diagrammet???
http://www2.freefarm.se/cgi-bin/vallprognos/vallprognos.pl?id=2441&anticache=20100723134841

Allt ligger ju på lååångt över 100? Det är ju alldeles FÖR högt för tävlingshästar till och med. :crazy: Vi har aldrig haft över 37 i det höet vi köpt här i Mora, oavsett när det varit slaget. Fast vi har iof inte analyserat allt, men jag kan ändå tänka mig att det inte legat såååå högt.

Man kan inte se när det är optimalt att ta andra skörd?

Andraskördsgräset har oftast betydligt högre värden än förstaskörden, men det är väldigt svårt att göra hö på det. Dagarna blir för korta och det är för mycket nattfukt.

Ajdå...det låter ju inte heller bra. Om det är varma dagar och mycket sol, hjälper inte det heller?

Ajdå...det låter ju inte heller bra. Om det är varma dagar och mycket sol, hjälper inte det heller?

Visst hjälper det, men jag tror att det är väldigt svårt att göra ett bra hö av andraskörd. Men varför inte plast?

Proverna var väl tagna i maj/början på juni och proteinvärdet sjunker väldigt fort de sista veckorna och sen skall det räknas om till smältbart råprotein så gr smrp/kg ts blir betydligt lägre vid skörd.

Visst hjälper det, men jag tror att det är väldigt svårt att göra ett bra hö av andraskörd. Men varför inte plast?

Det kan nog hända att de plastar balarna i så fall. Jag har inte köpt av denna bonde förut och jag vet att de gjort både hö och hösilage. Dock så bokade jag 20 balar HÖ och de verkade rätt säkra på att det skulle gå att få och det känns ju lite konstigt då.

Själv vill jag helst ge hö. Jag har två hästar och balen hinner väl annars bli förstörd om man öppnar den och sen ger till bara två hästar? Ensilage vill jag inte ge, men hösilage kanske är mycket annorlunda? Jag vet ju att det näääästan är torrt.
Men hur är hållbarheten på en sån bal då? När man öppnat den?
Kan man ge både hö OCH hösilage samtidigt till en häst (vi har iaf ca 4 ton hö i småbal nu) ?
Upplys gärna en ovan hösilage-användare! :) Jag suger åt mig all kunskap likt en svamp. :D

en väldigt torr hösilagebal kan stå öppen ganska länge utan att det händer särskilt mycket med den.

ja, man kan kombinera, idealet är då att man ger liknande varje dag, t.ex hö inne och hösilage ute.

Ok, tack. Då kommer jag inte att göra det...

En av de nya bönderna jag pratade med tyckte jag skulle vänta att köpa av dem till andra skörden. Han sa att av de 150 balar de tagit in var det 3 som verkade någorlunda ok. De andra dammade det av när han tryckte ihop dem. Sån ärlighet gillar vi! :)

Hoppas det blir lika bra värden i en andra skörd bara! Han sa att de skulle ut och gödsla mer nu.
Du som är yrkeskvinna - brukar det bli lika bra värden i en andra skörd? :)

Många gånger så blir andra skörden bättre, beror ju lite både på gödsling och vädret.

Kicki :laugh:

Just ja!

En till fundering!
När det gäller förvaring av de torra fina balar (runbalar, oplastade) som jag nu fått. Jag har hört att en del säger att de måste förvaras väldigt torrt och annars drar de åt sig fukt och blir mögliga. Men om det nu kan komma regn på balarna och de inte blir förstörda, blir de verkligen förstörda om de står ute under ett tak då?
Jag har sett många som förvarar hundratals balar under ett tak med tre väggar, det är alltså öppet fram. Men sedan har jag också hört att då drar balarna till sig fukt oich blir förstörda. Kommer fukten verkligen "in" i en hårdpressad rundbal?

Det som är problemet med att rulla grovfoder och inte plasta, oavsett om man tar det som hö, är att det är väldigt svårt att få det så torrt som behövs. Risken att det tar sig värmen inifrån är större än att fukt går utifrån och in.

Det finns ju en orsak till att man eftertorkar hö t.ex. med skulltork. Och att man saltade förr för att dra ut fukten så mycket som det gick. Så jag anser att man oavsett ts-halt inte ska ha oplastade balar.

Det som är problemet med att rulla grovfoder och inte plasta, oavsett om man tar det som hö, är att det är väldigt svårt att få det så torrt som behövs. Risken att det tar sig värmen inifrån är större än att fukt går utifrån och in.

Det finns ju en orsak till att man eftertorkar hö t.ex. med skulltork. Och att man saltade förr för att dra ut fukten så mycket som det gick. Så jag anser att man oavsett ts-halt inte ska ha oplastade balar.

Vi har tagit odlingar på några balar som stått förvarade ett bra tag och dessa visade ej prov på mögelsporer. Det var hö som var snustorrt när det balades. Sedan tog vi på några andra balar och de visade att de hade sporer av typen aspergillus i sig. Vad jag förstått sådana som kommer av att höet lagras fel.

Men om man tar hösilage - då måste man också vaccinera mot botulism va?
Är inte den hygieniska kvaliteten på sånt hö också varierande?
Jag skulle också ha svårt att veta hur länge man kan ha en sån bal öppen utan att den blir dålig. Ameo svarade "ganska länge" men om det innebär en vecka eller fyra veckor vet jag inte....

Ur ren förvaringssynpunkt borde inte småbalar dra till sig mer fukt då? Eftersom de är så löspressade? Jag tycker fukten borde ha svårt att komma ner i en rundpressad bal?

Jag är medveten om att höet måste vara kruttorrt innan det balas för att det ska gå att ha det som rundbal. Tyvärr finns det väl en del bönder som inte är det....:crazy:

Ja det är en fellagring.

Om man har ensilage, för allt grovfoder som det sker en process i och upp till 70% ts processas fodret, är faktiskt ensilage även om det i folkmun kallas "hösilage", så bör man om man köper sitt grovfoder vaccinera. Tar man fodret själv så har man ju större kontroll på hur gamla vallarna är, hur det skördats, hur snabbt det plastats o.sv.

Hygienen rent generellt ska vara olika om det hanterats rätt i alla led, men det är ju även det svårare att kolla om man köper fodret. En bal håller ju olika länge beroende på temperatur ute, men även hur snabbt balen plastats efter rullning. Under sommarperioden så håller en bal 3-4 dygn, medans den under vinterperioden håller länge om man har minusgrader. Och sedan har man ju perioder däremellan med varierande temp.

I en rundbal som står under tak ska det inte smyga in fukt, inte här där jag bor iaf. iom. att vi har riktiga vintrar.

Det bästa du kan göra är att hitta en bra och pålitlig leverantör och är du orolig för hur du skall hinna förbruka en stor bal så kan du ju kolla om det finns någon i närheten som gör småbalar.

Knapplånar mig själv.....

Ts-halten och processen i fodret är ju åxå viktiga faktorer för hållbarheten, så det finns många delar som skall bidra.

Knapplånar mig själv.....

Ts-halten och processen i fodret är ju åxå viktiga faktorer för hållbarheten, så det finns många delar som skall bidra.

Ja, jag tänker på en del som säger att det "nästan är hö", alltså att det var väldigt torrt när de pressade och plastade. Men då borde det ju ha legat på åkern längre så det kanske inte heller är bra?

Just ensilage (eller ja, den varianten med väldigt "blött" gräs) vill jag inte ge mina hästar av flera orsaker, men främst för jag inte hinner konsumera en bal innan den blir dålig. Jag skulle kanske däremot kunna tänka mig att köpa det som är hög TS i, alltså "nästan hö". Den borde ju hålla sig betydligt längre än en vecka även på sommaren?
Jag förstår att det är skillnad på väder. I år tex hade vi en kall och torr vinter. Det året jag tog prov på rundbalen som visade sig ha aspergillus i sig så var det en mycket mycket blöt höst. Det var plusgrader länge och det regnade och regnade. Dessa hade förvarats i en lada, men med en trasig dörr, så jag antar att kanske fukten kröp in ändå. Jag minns dock inte hur långt in i balen vi plockade provet. Jag tänkte för testa lite senare i höst , och göra en odling på rundbalshöet som står i ladan för att se om det blir samma igen. På detta hö som jag vet är torrt från början.

Smyger det inte in fukt under för-/eftersommar heller? Tänker som nu, när det kryper ner i ganska låga temperaturer nattetid och när det regnar mycket?

Småbalar då? Alltså torrhö, är det ett bättre alternativ om man vill ge HÖ?
Jag tänker då både ur torknings- och lagringsperspektiv.:)

Tack för att du tar dig tid att svara på mina knasiga och dryga frågor. :o

För att det ska gå att rulla utan att plasta så bör ts-halten vara minst 84% och torrare för att det ska funka. För att få hög ts-halt så behöver inte fodret ligga länge på åkern. Är det torra blåsiga dagar samt torra fina nätter, så torkar det jättefort. Därför bör man inte satsa på att ta torrhö som andra skörd i slutet på juli och augusti.

Det är ju sällan som man har ts-halter under 40% t.ex. Det är ju en myt att vi som ensilerar till kor oftast har pressvatten. Att fodra med vatten är ju tämligen ointressant. Vi ligger på mellan 40-55% ts till nötkreatur och 60-65% ts till hästarna. Att ta torrare ger en sämre process och sämre foder i mitt tycke.

Det finns ju de som ensilerar i småbal, vilket är lämpligare till hästar om man inte har så många. Tyvärr så blir ju kilopriset högre iom. att de balarna kostar mer att framställa.

Om det under längre perioder är väldigt fuktigt och att det tidvis drevar in vatten, ja då står inte balarna emot fukten. Och får möglet ett rejält fäste så är det ju ett problem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 973
Foder & Strö Slog min lilla vall igår lördag. (Sen skörd i år pga att det tog ett tag att köpa hem grejerna efter att min höbonde slutat) På morgonen...
2
Svar
30
· Visningar
6 546
Senast: Piraja
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama