PANIK! Äter inte efter tandläkarbehandling

Sv: PANIK! Äter inte efter tandläkarbehandling

Ni yngre är kanske lite mer snabbtänkta och hinner med mer per termin...? :idea:

Är det!? :D:o Så nu är det alltså 30 p per termin som gäller?

Men jisses, veterinärer ska ju hålla sig uppdaterade! Om allt, inte minst vad för utbildning man gått och vad som hänt med den, för att kunna svara korrekt på frågor från kunskapstörstande djurägare. Skäms på dig! :angel: ;)

Poängen ändrades för några år sedan till någon internationell eller europeisk standard så de gamla 5 poängen är nu lika med 7,5 poäng!

Det stämmer inte att TL bara förespråkar raka bett. När jag var på återbesök med min häst efter 6 mån. så frågade jag om jag skulle variera bett osv som jag vet att han kan säga är en bra ide.
Han sa att jag skulle fortsätta precis som jag har gjort fram tills återbesöket, så då är även 3 delat helt ok...

Läser studenterna mer då eller är det bara som den generationen blivit vana med, mer belöning för samma arbete?

Nej de har aldrig huggit tag i bettet- tro mig.

Jag tycker nog att inte problemet ligger i att folk har för långa bett, utan att modet just nu är att ha det för lågt. Har sett mkt sånt o folk tror att hästarna inte gillar bettet o ska rida bettlöst, när det i de flesta fallen handlar om anpassningen som det brister i.

Det stämmer inte att TL bara förespråkar raka bett. När jag var på återbesök med min häst efter 6 mån. så frågade jag om jag skulle variera bett osv som jag vet att han kan säga är en bra ide.
Han sa att jag skulle fortsätta precis som jag har gjort fram tills återbesöket, så då är även 3 delat helt ok...
Jag vet att det är reviderat till- "ombyte förnöjer";)

Där är wi inte öwerens! Jag har sett så enorm många hästar med de här skadorna på P2: orna. Man ser äwen "gnagmärkena" på bettet och när man testar utustningen börjar hästen spontant att plocka upp bettet. Det låter mer smack-smask-knorp än hugg och tugg. Hästen står och tuggar helt enkelt. Man känner det inte direkt wid ridning, förutom detta tuggande då.

Stunt samma, jag har rätt i det här. Men det är säkert så att många hästar har poblem aw ett för lågt satt bett också, i synnerhet om det slår i caninetänderna. Wad gäller bett tycker jag att man får lyssna på den enskilda hästens önskemål. Mitt ena sto will ha långt bett lågt, gammelmärrren hatar ledade bett och walacken will ha ett kortare bett som ligger mer stilla. Helst will dom nog slippa bett helt, om jag tänker efter!! ;)

Det där tror jag är viktigt - lyssna på hästen i första hand, även om hästen inte läst de senaste rönen.

När det 'kom' det där med att folk rider med för långa bett, att det INTE ska vara utstick på ½ cm på var sida så köpte jag ju nya bett åt valacken. Som blev fruktansvärt om sig och kring sig med munnen. Exakt samma bett han haft innan, bara 1 cm kortare.

Så, jag bytte tillbaka, och nöjd häst. Inga skador alls i munnen, han är den häst jag hitills haft med 'bäst tänder', behövde knappt göras något alls någonsin, ta ner en minimal haka på tanden längst bak i underkäken på vänstersidan bara, vartannat år sådär. (Tills när han var 12 - 13, då han hux flux ändrade tuggmönster av okänt anledning och slet lite vint).

Han ville ha bett med tungtryck, 3-delade eller raka. Andra jag haft har hatat tungtryck osv. Vissa har velat ha bettet lågt, andra så högt att JAG fått rynkor på näsan av att titta på rynkorna i mungipan, ytterligare andra har velat ha så lågt att när de plockat upp det så har sidstyckena 'glappat'. Etc.

Jag kör den gamla välanvända devisen 'hästarna väljer, matte betalar och försöker i alla fall se glad ut'.

Även samtliga av mina skulle dock nog gärna sluppit bett helt och hållet om de haft det valet med. Valacken gillade inte hackamore iofs, men tyckte ridning i grimma var utmärkt.

Fast i mitt fall har du inte rätt:p.

Jag VET vad du menar med att de hugger på bettet.

Det ser jag mer som ett nervöst betéende.

Nej, jag pratar inte om att "hugga" på bettet. DET tror jag också är ett nerwöst beteende. Jag pratar om ett stillsamt "knorp", ett fenomen som är wäl dokumenterat och känt inom hästtandwården.

Hur din häst se ut i munnen wet jag naturligtwis inte.

Precis- du vet inte vad jag kan om ridning heller:devil:

Förstår att du har en bild i huvudet av hur P2 tänderna ser.. såg ut.
Men om tuggytan på ena sidan var lika sned som jag beskrev finns det- fanns det inget belägg för det. Den var heller inte blankpolerad- har ju bilderna kvar.

Vem fasen har råd att åka långt o betala mer än 3500/ månad i evigheter bara för tandvård på en häst, som ej heller utförs av TL själv?
Det gjordes heller INGET åt det övriga bettet- frakturerna eller foderinpackningarna- mer än rensades.
Jag visste även med bestämdhet att min häst inte hade blivit sparkad, men jag blev ej trodd. :mad:
Frakturerna var ytliga på tuggytan o hade efter Nissens behandling blivit OK. Kollades vid ÅB.
Ja ja. Jag är övertygad om att min stora häst inte hade blivit så gammal om det inte hade gjorts där o då.

vill tillägga att det syntes en stor skillnad på ätbetéendet sen vi kom hem från "Nissen" o är lika sen dess.

Jag förstår att du tror att alla är okunniga o kvackare, men som sagt. De veterinärer som har gjort sederingarna har varit mkt imponerade- inte bara hovisars utsago:grin:
Det är väl därför som jag nu fick vänta en månad för att få tid med nästa hästs årliga UNDERSÖKNING:

Hia dig! Jag säger ju inte att DIN häst har just detta problem utan diskuterar ett wanligt poblem i hästmunnar. I icke namngiwna munnar! ;)

Hyfsat säker på att du har kollat upp mitt tandtroll, och det är jag tacksam för! :) Han är enligt både din och vet på Åbys bedömning ett resultat av felbehandlat överbett av välkänd "hästtandläkare", och har pga detta enorma problem med att tillgodogöra sig ensilage/hö. De mängder tuggade bollar vi slänger ut varje dag är helt galna. Behandlas fler ggr per år för foderinpackningar och tandköttsinflammationer. Men an kommer kanske bli bra, på sikt - hoppas jag.

MEN det jag ville komma till: För att hålla en sådan här häst i hull krävs framför allt helst att de får äta mycket gräs, för de kan de tillgodogöra sig! Som nu i november tar man till lucern hack, lucern pellets samt ett bra kraftfoder. Olja yes! Enligt senaste Ridsport kan de visst äta upp till 1 liter på dag, men han får inte riktigt så mycket och hur mycket hö han vill - nästan. det är inte billigt men det funkar!

Bet har vi på veterinärens inrådan, litet, rakt med fasta ringar samt ett litet ledat sk novabett att variera med. Han bockar så vi är inte så sugna på hackamore..:crazy:

Nej, jag pratar inte om att "hugga" på bettet. DET tror jag också är ett nerwöst beteende. Jag pratar om ett stillsamt "knorp", ett fenomen som är wäl dokumenterat och känt inom hästtandwården.

Hur din häst se ut i munnen wet jag naturligtwis inte.
Kan detta vara det knarrrande man hör på vissa hästar som avses?

Har idag använt mig av samma tandläkare som TS (tror jag), och detta är inte första gången. Jag tycker att han är helt syverän (stavfel). Han talar igenom vad han gör eller ska göra och varför. Misstag kan alla göra....vissa tycker att vissa veterinärer är bra andra inte..beroende på vad de kan. Man kan gå till en veterinär, kiropraktor etc och tycka att den är bra och rekommendera till andra medans några tycker att det inte är bra...så tyvärr är det i verkligheten...Nu kanske jag är partisk bara för att han håller på med trav..jag med..men alla tänder och käkar ser väl likadana ut på alla hästraser eller...

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 957
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Katthälsa Hej, För en och en halv vecka sedan fick vår katt tråkigt nog amputera svansen efter att ha blivit påkörd. Han har en stump på ca 5 cm...
Svar
0
· Visningar
490
Senast: Elbe92
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21