PANIK! Äter inte efter tandläkarbehandling

Sv: PANIK! Äter inte efter tandläkarbehandling

Det finns en wiss skillnad mellan de radikalare tandkorrigeringsmodeller som råder utomlands och TL´s lära. Jag tror att det kan wara bra att plocka lite fån båda sidor, men samtidigt ska man wara medweten om att de radikalare"raspningarna" inte sällan leder till det som ts häst drabbats aw. Det finns också en risk att problemen dyker upp först år senare (rotspetsabscesser mm). Om man tar för mkt på ocklusalytona (tuggytorna) eller emaljkanten så är risken stor att man istället få problem med fodderinpackningar på sikt.

Rent kortsiktigt, i de fall det inte går åt skogen som med ts häst, får man ofta en häst som åtminstone är mer nöjd med bettet eftesom allt som gått emot det är bortslipat hos en USA-utbildat (man rundar framkanten på P2 (första kindtanden) för att få ett sk bit seat, en liten plats där bettet ligger mjukt. Man anpassar hästen efter utustningen.

TS menar att det är uppåt wäggarna och att man istället ska anpassa utrustningen efte hästen.

Det senare låter merr sunt i mina öron. Men wisst, små korrigeringar kan man ju kosta på sig. Huuwida hästens käkleder går att pressa några cm i sidled eller ej är aw mindre betydelse, enligt studier aw hästens ätbeteende.

Nu är jag inte helfälst på TS lära, weterinärer i Europa gör faktiskt mkt mer än så. Men jag tycker att det är en sund grund - att ta så lite som möjligt. Kanske med några modifieringar.

Ett problem med TLs lära är att nybakade veterinärer knappast vågar öppna munnen på en häst utan att ha gått hans vidareutbildningar.
PL

Nej, du. 220 är det allt, 20 poäng per termin! Jag får wäl säga att jag är tämligen säker... ;)

Har inte stött på det problemet. Det som är bra med TL´s läa tycker jag är den noggranna undersökningen - alltid med riktiga instrument. Utan den utrustningen tycker jag inte att någon ska öppna en hästmun!

När min fick tänder fixade ,fick han smärtstillande innan vi åkte hem sedan skulle vi blötlägga all mat, hö och krafftfoder. Fast han hade inte så ont knappt något alls som tur var^^

Jag håller med.
Den där radikala åtgärden behövdes bara göra första ggn. Efter det bara underhåll varje år.

Den behöver nu inte sederas var månad o det kostar heller inte mer än 40´om året-plus resor. Den fick heller inte ridas o filning på P2 var inte som du beskriver- varken av den riktiga tandläkaren eller av tandnissen.

Den övre tanden var nästan obefintlig- varav den måste avlastas genom att ta ner P2

När man har en så nedsliten P2:a i öwerkäken är orsaken ofta en felbetsling. Ocklusalytan är "blankpolerad" pga att hästen "sugit" upp bettet gång på gång. För att få stopp på detta kräws bett-tillpassning. Om P2 i underkäken är mkt hög och ger en påbitning aw tandköttet i öwerkäken är det motiwerat att ta ner den lite, men bara ngr mm åt gången. En korrigering ska alltid göras öwer lång tid annars finns risk för just för tunn emalj på tuggytan eller att hästen får en glipa mellan P2:ona där bettet "fastnar". Om ej påbitning brukar dessa ramper ej wara till beswär.

Att ta ner en hög P2:a i ett steg med en ordentlig raspning gör man inte i min wärld. Och om man måste fortsätta att korrigera lite warje år har man inte löst problemet.

Jag har inte upplevt att den gör så- har bettet vid tänderna.

Nej den övre tanden tog sig ganska fort. Borde inte båda sidorna ha sett likadana ut?

Jag begriper inte- man rider väl inte med ett konstant stöd så att bettet inte längre ligger i lanen:confused:

TL tycker väl att man egentligen inte bör ha bett alls o alla bör ha raka bett. DÅ kan jag förställa mig att det blir det där läget som du beskriver.

Om man ser till historien. Borde inte det ha varit lättare att stoppa in ett rör i munnen?
Troligen märkte de som RED- att hästarna tyckte att det var obehagligt med ett rakt o gjorde ett som var ledat.

Någon som vet varför betten ser ut som de gör idag?

Senast ändrad:

Japp, 30 poäng per termin, 330 totalt... Jag är 100 % säker! (bara 5 år och 1 1/2 månad kvar nu :D)

Bettet ligger, i belastat skede, en liten bit framför de främre kindtänderna (P2). Om det, nu pratar wi endast ledade bett, hänger ner lite förlångt i munhålan kommer det att stimulera hästen till att mata bak det. Detta är en normal refle[ks] när hästen äter - först mals födan i främre delen aw munnen, sedan matas den bakåt för att malas aw kindtänderna. När bettet alltså retar i gommen kommer hästen att mata det bakåt och lägga det mellan P2: orna. Där knorpas det lite (många tycker tywärr att detta låter bra "hästen tuggar ju på bettet") och sedan spottas det ut igen. Så upprepas processen. Följden blir att P2 ffa i öwerkäken blir nedsliten och båda P2, i öwer och underkäke, blir blankpolerade. Detta är MKT wanligt och wad jag har sett aw hästtandteknikerna/tandläkarna så kallar dom det för ramper och filar ner underkäkens P2 utan att eg åtgärda problemet - ett lite för långt delat bett.

TL förordar att man warierar betslingen, rakt, ledat, bettlöst för att fördela trycket på laner, i mungipor osw.

Hon är veterinär och tandläkare :idea: Tydligen en av landets bästa tandläkare till häst :)

Nix. min häst har aldrig tuggat så på bettet. Jag anser att man då har satt det för lågt o hästen fördsöker att få upp det till där det passar bättre.

Nix. min häst har aldrig tuggat så på bettet. Jag anser att man då har satt det för lågt o hästen fördsöker att få upp det till där det passar bättre.

Nej, det stämmer inte. Här är problemet snarare att bettet är för långt och inte ligger rakt i munnen - istället ledar det sig och pekar nedåt som ett ... W! Fast ett enkelt! Så här: v! Hästens födointag är wäl studerat och här utlöser man refle[ks]en genom att reta receptorerna i gomtaket.

Äwen ett bett som sitter för långt ner i munnen kan förstås ställa till beswär, men är det bara tillräckligt kort är det swårt för hästen att "suga" upp det. Däremot lyfter den ofta upp det och så skramlar det mot premolarerna!

Känn själw efter nästa gång det är dags att kolla tänderna. Slitaget på tuggytorna känns som en wälanwänd marmortrappa.

Haha ja jag antar att det är likvärdigt, de har nog bara trollat lite med siffrorna... det är ju fortfarande 5,5 år. Byråkrater verkar gilla att ändra betygs- och poängsystemen med jämna mellanrum och krångla till det lite extra för oss vanliga dödliga :D

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 957
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Katthälsa Hej, För en och en halv vecka sedan fick vår katt tråkigt nog amputera svansen efter att ha blivit påkörd. Han har en stump på ca 5 cm...
Svar
0
· Visningar
490
Senast: Elbe92
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21