Sv: PANIK! Äter inte efter tandläkarbehandling
Det var just den kategorin jag menade.
LIA
Jo jag förstod det.
Sen är den kategorin försvinnande liten, så är man veterinär i botten och väljer att vidareutbilda sig hos en sådan, så finns det en viss tyngd i att denne verkligen är utredd och etablerad.
PL: nej precis - ingen sån titel skydd finns. Det har ju varit massiva debatter och varningsflaggor uppe runt det här i flera år nu, och jag hoppas att de flesta hästägare har tagit till sig och uppmärksammat detta.
Jag tycker det känns jättebra med det initiativ som tagits av moderna kliniker runt om i landet att vidareutbilda någon av sina veterinärer med intresse för området, just ang. tänder. Det känns superseriöst när man ringer och bokar tid för ngt annat och säger att man vill ha tandgenomgång i samband med det besöket, och de bestämt säger att "ja då är x som har kompetensen på semester så då går det inte, däremot är denne på plats dessa datum".
Jag tycker rent allmänt att det har gått en viss trend i att anlita folk som exklusivt säger sig vara diplomerad inom häst tänder. Jag förstår den trenden, med tanke på hur lite fokus som legat runt detta i vanlig veterinärvård tidigare. Men nu är det viktigt att allmänheten sätter sig in i det hela, och hur lätt det är att bara ha gått en "kurs" - lite samma som barfota grönisarna faktiskt, och sen är man ute och filar tänder kors och tvärs.
Hästägare måste vara insatta och KRITISKA innan de anlitar kreti och pleti.
och som sagt - svaret till bättre resultat tycker jag är veterinärer som gör påbyggnads utbildningar pga intresse och engagemang och vikt för branshen, i ämnet - då kan man förpacka allt i ett helhets paket som blir lite stöttat av etablerad medicinsk kunskap i botten.