Sv: PANIK! Äter inte efter tandläkarbehandling
KL
Vill börja med att beklaga TS situation. Skulle nog höra av mig o fråga varför denne ansåg att det behövdes göras så mkt o beskriva nuvarande situation.
Jag har i alla år använt mig av hovisar- som man alltid gjorde förr. Två flugor i en smäll.
Som om det skulle vara ngn Hit
Har sedan använt mig av Vet o även varit inne på klinik, då hästen varit så vass att den blödde i kindslemhinnan. 4 v. senare blödde den igen.
Iom att hästen åt allt sämre misstänktes magsår o gastroskopi gjordes- ingen påverkan alls.
Stoppar då en tandterapeut( vill inte kalla sig för hästtandläkare) på träning på annan ort, som då hittar både att hästen biter sig i gommen o att den har rejäla foderinpackningar. Han gör alltså bara en snabbkoll ute på ridbanan.
Jag kan tycka att vilken Vet. som helst ska se detta.
Åkte då till S-köping.. förstås o fick bara marginell hjälp- att det inte skulle uppstå igen på en månad. Fick dock inte Mäster himself.
Det finns säkert kvackare även bland vet. Menar då de som utger sig för att kunna- dvs inte remittera vidare.
Jag är supernöjd med min "tandnisse" o även de Vet. som varit med för sedering. Efter första behandlingen- en årligen, åt hästen på ett helt annat vis o blev helt plötsligt lättfödd o är så än i dag.
Den andra lättfödda kunde man tro hade ett bra bett, men han hittade konstigheter i bettet som kunde ha förkortat hans liv avsevärt- som ingen annan har hittat. Blev oxå bättre att rida- konstigt va
Om man tittar på min 18-åring har han inte de längre framåtlutade framtänderna, som enligt min teori
kan bero till viss del att hästens kindtänder är nernötta o framtänderna slits för lite. Vad måste då ske för att den ska kunna tugga? Tant Ester!!!`?
Framtänderna som är långa måste bli kortare- genom lutning.
Har fortfarande ej tittat på den där hästen som har nästan en dm överbett o som är en tjockis- hur nu det går ihop
Skulle även vara intressant o hör hur hästar framtänder ser ut om de inte får beta alls. Gnager sönder boxen