Pälsvård för hund med diskbråck

Hej! Vår dvärgschnauzer som blir 3 år om en månad behandlas för diskbråck. Behandling är konservativ med vila och smärtstillande. Kan man fortsätta trimma och rycka pälsen? Eller ska han börja klippas istället? Några andra tankar kring er som har erfarenhet av diskbråck?

Hej! Vår dvärgschnauzer som blir 3 år om en månad behandlas för diskbråck. Behandling är konservativ med vila och smärtstillande. Kan man fortsätta trimma och rycka pälsen? Eller ska han börja klippas istället? Några andra tankar kring er som har erfarenhet av diskbråck?
Jag skulle undvika att trimma dom första veckorna. Men om hunden sedan verkar smärtfri och brukar acceptera trimningen bra hade jag fortsatt, men självklart informerat trimmaren om hundens problem och att man kanske behöver ta paus mitt i och undvika att exempelvis hålla upp hunden på bakbenen lär man rakar vid magen/ljumskarna.
Går det inte så hade jag maskinklippt. Att inte göra något är inte ett alternativ eftersom pälsen växer, tovar sig och blir för lång.

Liknande trådar

Hundhälsa Börjar känna mig lätt desperat så letar erfarenheter om det finns några. Har en 1 årig hanhund av aktiv sällskapsras. Han har till och...
Svar
15
· Visningar
1 349
Senast: Alexandra_W
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 679
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 123
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
631
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈