Pälsglans och kyla?

MissFideli

Trådstartare
Om man har en häst som går naken i hagen nu, och sprejar pälsglans på pälsen (självklart på kvällen när hästen står inne hela natten), påverkar det hur pälsen hanterar kyla?

En fråga som dök upp i skallen.

Vad jag tror så hanterar hästen pälsen inifrån. Medan pälsglansen bara hamnar på ytan.

Sen om pälsen blir glatt och tex regn inte rinner av som i en fet päls, eller om snön smälter fortare pga pälsglansen om isoleringen på något sätt störs, vågar jag inte spåna i. Men vore intressant att veta :)

Om man har en häst som går naken i hagen nu, och sprejar pälsglans på pälsen (självklart på kvällen när hästen står inne hela natten), påverkar det hur pälsen hanterar kyla?

En fråga som dök upp i skallen.

Jag använder det mest i manen och svansen men när jag sprayar manen hamnar en del på pälsen (mkt man så det går åt en del). Hästen går på lösdrift utan täcke och hittills har inget hänt som skulle kunna ha med pälsglans att göra. Sprayar även den andra hästen ibland på ställen där den kan få skav av utrustning och det har inte heller hänt något. Det enda jag gör är att jag väntar en liten stund med att släppa ut dem i hagen så att pälsglansen hinner torka och inte frysa.

Jag använder gärna pälsglans då jag tycker det blir lättare att hålla bort smuts. Har ingen aning om ifall hästen fryser lättare. Min har täcke vid minusgrader.

Nu har jag aldrig haft det, så jag vet inte varför frågan ställs till mig?
Jag tolkade ditt ursprungsinlägg lite tokigt då! Frågan var alltså generellt, för dom som faktiskt sprayar hela hästen? Jag trodde du gjorde det o undrade om din häst kunde ta skada!

Som svar på det; jag sprayar bara i svansen och på bogskav och kan inte se nån anledning att spraya hela hästen och har alltså inte problemet :o:)

Liknande trådar

Hemmet Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 260
Senast: Rugge
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Hästvård Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 061
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar