Pälsätare

smedsussie

Trådstartare
Dessa små kryp har ju kunnat behandlas med Switch. Men när det nu inte går att få tag på, vad finns för alternativ till behandling?

Måste man anlita veterinär för att bli av med dem?

Eller har någon något bra förslag på "huskur"?

Sv: Pälsätare

vi ringde vet, minns inte om han skrev ut eller bara rekommenderade något som normalt används till hundar, kan ha varit ivomec/ivermectin eller liknande. en eller två behandlingar (minns inte, bodde inte hemma så tog bara telefondiskussionen med mamma) och de blev av med eländet ganska omgående och har inte fått tillbaka det. ring vet och rådgör!

Det finns idag inget godkänt medel mot löss på häst. Men det du kan använda är Frontline (egentligen till hund och katt), finns på apoteket i sprayflaskor. Det dödar lössen. Vet inte dosering dock, men antar att det drabbade området ska sprayas ordentligt. Jag har för mig att behandlingen ska upprepas efter 2 veckor för att döda de nykläckta lössen som var ägg vid första tillfället. Men Frontline är som sagt inte godkänt för denna behandling och ovanstående är endast sådant jag hört att andra fått resultat med, så använd med försiktighet.
Det finns även ett medel som heter Top Spot on som man kan få på recept från veterinär. Det är dock ett så kallat licensläkemedel så det kan ta lite tid för apoteket att få hem det. Det är i alla fall till för häst så då får du ju en ordentlig dosering och anvisning hur det ska användas.
Sedan kan du ju även använda lusmedel för människor. Det finns ju numera giftfria produkter som fungerar genom att kväva lössen. Hedrin Once tex som finns på apotek. Det går ju åt ganska mycket men jag testade på min häst förra året och det verkade fungera för lössen försvann i alla fall. Det är ju i alla fall inte giftigt för hästen och blankt och fint blev det också.

Hade det problemet för ett par månader sedan på min shettis.
Blev rekommenderad av veterinär att köpa och använda frontline spray. Och det tog kål på de små krypen. :D frontline är recept fritt..

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
715
Senast: Ajda
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: tara
·
Katthälsa Nu när vi (äntligen) har flyttat till skogen har katten fått börja vara ute. Troligen kommer hon med tiden upptäcka det här med jakt...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka