Pälsätare och avmaskningsmedel

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare tgd
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 441

tgd

Trådstartare
Häst drabbad av pälsätare skall utöver t.ex. tvättar med Dermocan även avmaskas, vilket ju passar bra hur som helst så här på höstkanten. (Hästen inte avmaskad våren-sommaren efter 0 EPG på träckprov.) I sammanhanget pälsätare; någon skillnad på vilket avmaskningsmedel som är mest lämpligt att använda?

Sv: Pälsätare och avmaskningsmedel

Vad du är ute efter är nog de blodsugande lössen. De dör av vissa avmaskningsmedel. Men inte de pälsätande, där spelar det ingen roll vilket medel man maskar med. HH

Aha! Det låter vettigt. Första gången med pälsätare...

Nu är jag nybörjare på det här, men efter vad jag förstått är det små inte direkt synliga (man får anstränga sig för att se dem) löss som äter päls. Gillar vissa individer och andra inte. Vill ha långhåriga värddjur (min kallblodshäst är rejält påpälsad), varmt och fuktigt för att trivas. Äter päls, orsakar klåda. På hästen ser man pälslösa områden ungeför som om den skulle vara rakad just där.

Usch då det lät inget vidare! Tur jag aldrig stött på det tidigare..

Usch då det lät inget vidare! Tur jag aldrig stött på det tidigare..

Nåja, för att se det från den ljusa sidan så skall ändå all den där gamla pälsen bort (förra årets vinterpäls som inte tappades i våras) så de här pälsätarna gör hästen en tjänst :D (Förtydligande: delvis skämt, hästen kommer att idag tvättas med medel för att döda dem så han inte behöver lida av klådan. De första märkena upptäcktes igår)

Man kan också använda switch pour on, det kan hjälpa mot pälsätare.

Jag har sett bra effekt av ivermektiner på pälsätare, inget säkert men det kan vara värt att prova.
PL

Lokalt eller oralt? H (som använt Häst-cydectin lokalt på hund-rävskabb med gott resultat)

Oralt.
Moxidectin ingår i Advocate, tas upp genom huden o verkar både systemiskt o lokalt.
Att använda cydektin på hund är inte alls lämpligt pga risk för överdosering o att hunden slickar i sig.
PL

Fortsätter helt OT.
Jag vet! Det påpekade min hundvet också. Men jag satte det där de inte kunde slicka (Så det var väl inte äkta lokalt utan en huddistribution) Och si efter 3 återfall efter det jättedyra medlet som jag glömt vad det heter så försvann skabben helt efter cydectin som kostade bråkdelen. Och hundarna överlevde vilket de inte säkert skulle gjort om de inte blivit av med skabben. Åtminstone gamlingen höll faktiskt på att klia ihjäl sig. Och obs jag vill inte uppmana till allmänt användande av Cydectin på detta sätt. Men det var i detta fall en utväg. HH

Tack!! Var på apoteket med deras farmaceuter en bra stund igår och det visade sig att här i landet finns inte Dermocan eller någon motsvarighet till det att använda så det blev inget tvättande. Switch Pour On säljs inte längre här heller och att ringa jourhavande veterinär under helgen för att fråga om pälsätare känns lite ... ehum ... nervöst :) Så en tur till apoteket efter Ivermektin baserat maskmedel blir det nu genast! Här säljs maskmedel ännu utan recept.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: Fiorano
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 972
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 076
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 936
Senast: Butros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka