Pälsätande löss - ursch!

C

Chania

Hej!
Hittat pälsätande löss (99% säker, det kryp vi hittade liknande i alla fall mest de bilder vi tidigare sett på pälsätande löss). Nu förtiden verkar det ju inte finnas några speciella preparat för just löss på häst. Det vi nu gjort är att använda Switch pour on och hoppas det ska ta lössen. Ser inga levande löss längre fast ägg verkar det finnas gott om.
Är det någon som vet om man ska upprepa Switch behandlingen? I såfall efter hur länge och hur många gånger? Stoet är dräktigt.
Eller finns några andra bättre preparat att använda?
Tacksam för svar.

Har för mig att veterinären kan skriva ut ett medel som man ska ta på hästen. Är inte säker, men jag tycker verkligen att du ska ringa till din veterinär och beskriva hur det ser ut.
Jag trodde min häst hade fått löss i somras, men det var någon fluga som hade lagt ägg.

Lycka till!

Veterinärerna brukar rekommendera Etotal men den "nya" Etotal tar inte löss/pälsätare lika effektivt som den gamla gjorde. Etotal är inte receptbelagt. Vi brukar behandla med ett medel som heter Bayticol som egentligen är till nötkreatur. En del häller på Switch.

Sök bland gamla trådar också. :)

om du ser ägg har jag läst att man kan använda sig av en slö rakhyvel för att få bort dom flesta ägg. och sedan självklart följa upp med något lusmedel.

Har aldrig hört det där med rakhyveln tidigare och undrar om någon annan vet näärmare. rådet finns iaf i nån gammal polux-box man fick som liten. ska leta upp den och se vad det står. :smirk:

jag hade precis sådana löss för ett par månader sedan.och vet sa att jag skulle använda switch.och jag upprepade den behandlingen en gång till efter två veckor. lössen är borta och äggen växer ut. /Tess

Liknande trådar

Hästvård Här och där ser man tips om att man kan använda Frontline för hundar mot ohyra på häst. Har någon provat detta i praktiken? Jag...
Svar
8
· Visningar
8 496
Senast: Ray
·
Hästvård Bläää mitt shettissto har fått pälsätare i år igen =( Förra året skrev veterinären ut switch men jag vågade aldrig använda det eftersom...
Svar
6
· Visningar
774
Hästvård Vad finns det för preparat idag, som man kan använda mot löss, pälsätare e.d. på häst? Kom bara på tanken idag för en av mina hästar ser...
2
Svar
27
· Visningar
18 403
Senast: maria_b
·
Hästvård Hur ser man skillnad på blodsugande och pälsätande löss? :crazy: Dom satt mest i mankammen och på halsen,nån vandrade runt på...
Svar
7
· Visningar
1 490
Senast: Livi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama