mot löss och pälsätare och sånt...

Om det är blodsugande ohyra kan dubbeldos av maskmedel med ivermectin ta död på dom. Man får då (om jag kommer ihåg rätt) ge dubbeldos med två veckors mellanrum för att täcka upp även nya kläckta.
Är det päls eller sekret ätande ohyra så tar olja det (funkar på lusflugor) ev då också att dränka in hästen med såpvatten (grönsåpa) och låta det sitta i en kvart tjugo minuter innan man sköljer av det. Jag skriver ev för det har själv ingen egen erfarenhet av. Men olja på lusflugor funkar perfekt, dom kvävs på några minuter och går sedan lätta att skrapa bort. Man får bara tänka på att det blir ju kvar olja på hästen och det är inte så bra om den går ute i solen.

Frontline spray, om man kan få tag i det funkar bra för fästingar och ger dessutom väldigt fin päls.

puttar upp min två år gamla tråd
Har det möjligen dykt upp nåt nytt preparat på marknaden, som har effekt mot löss eller annan ohyra?

@ameo Nej, jag har bara sett/hört talas om Frontline för katt/hund.
För en drös år sedan fick jag rekommenderat (av erfaren hästkarl) att använda lusmedel för jaktillrar mot löss på häst (främst i svans och man); pulverform som säljs (eller såldes då iaf) på Granngården.

Switch har iaf avregistrerats av Kemikalieinspektionen, får inte användas på häst i Sverige (förbudet trädde i kraft 1/7 2013. Slutade säljas i butik ett år tidigare.).

Switch går att få på licens om veterinär förskriver.

Annars kan man klippa de angripna hästarna också, om varken såpa eller frontline fungerar.

Drar upp denna tråd igen.
Ser gärna snabba svar.

Har nya inacorderingar i stallet där ena hästen hade pälslöss som ägaren inte informerade om.
Resultatet är att nu har alla hästar löss. :rage:

Veterinären rekommenderar Ultra sheild. Och riktigt blöta ner hästen med det ända in till skinnet. Upprepa om 14 dagar.
Och tvätta all utrustning och stall i minst 60 grader.
Tyvärr har jag inte tillgång till varken tvättmaskin att tvätta hästsaker i eller möjlighet att tvätta stallet. Så vet inte hur jag ska lösa det. Tvätta med ultra sheild?
Hade tänkt virkon men läste att det funkar inte på djur.
Hur skulle ni lösa detta bäst? :)
Och funkar verkligen Ultra sheild?

Ultrashield funkar nog särskilt om vet rekommenderar det. Är ju samma verksamma beståndsdel som switch.

Ang utrustningen så får du hyra ett ångaggregat, låna tvättstuga eller tvätta för hand som jag ser det. 60 grader är dock inget roligt för hand. Jag skulle försöka hitta ångmaskin modell större att hyra.

Drar upp denna tråd igen.
Ser gärna snabba svar.

Har nya inacorderingar i stallet där ena hästen hade pälslöss som ägaren inte informerade om.
Resultatet är att nu har alla hästar löss. :rage:

Veterinären rekommenderar Ultra sheild. Och riktigt blöta ner hästen med det ända in till skinnet. Upprepa om 14 dagar.
Och tvätta all utrustning och stall i minst 60 grader.
Tyvärr har jag inte tillgång till varken tvättmaskin att tvätta hästsaker i eller möjlighet att tvätta stallet. Så vet inte hur jag ska lösa det. Tvätta med ultra sheild?
Hade tänkt virkon men läste att det funkar inte på djur.
Hur skulle ni lösa detta bäst? :)
Och funkar verkligen Ultra sheild?

Jag köpte en shetlandsponny för ett par månader sedan. Märkte snabbt att han var full av pälsätare. Efter att ha läst på nätet gjorde jag så att jag dränkte hela honom i grönsåpa, dvs gnodde in nästan en hel flaska i pälsen. Lät verka i 15 min o sköljde ur noga. Sedan tog jag ultra shield och blötte ner honom ordentligt i ända in till huden. Varenda lus dog direkt. Man såg hur de försökt klättra ur pälsen för att inte kvävas så sen var det bara att ta en luskam o rensa bort döda löss:yuck:

Hurvida detta är skonsamt för huden eller ej vet jag inte men effektivt var det och det kändes viktigt innan han smittade de andra hästarna, han var lite torr i huden ett par dagar men inget mer än det:)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
951
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Hästvård Jag kopierar in allt som hänt min fölunge de sista dagarna. Finns det någon som vart med om något liknande?? 11 mars 2009 Jag vet...
Svar
11
· Visningar
2 286
Senast: Boj
·
C
Hästvård Hej! Hittat pälsätande löss (99% säker, det kryp vi hittade liknande i alla fall mest de bilder vi tidigare sett på pälsätande löss)...
Svar
4
· Visningar
2 193
Senast: Tess82
·
Foder & Strö Kele fick ju lunginflammation tre veckor gammal och följde upp med en övre och nedre luftvägsinfektion plus begynnande...
Svar
14
· Visningar
1 420
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama