ankic

Trådstartare
Min Bichon/ Cotton tik opererades för Livmoderinflammation den 19/ 12 -16 , och nu har hennes päls blivit hel trasslig - ser typ ut som en ryamatta :( Har börjat klippa benen ( ljumskarna ) var det är som värst - på vissa ställen ser jag knappt huden .
Finns det ngt jag kan göra eller ge till henne , så pälsen blir bättre
Hon har ganska mycket päls - mjuk och fäller inte

Min Bichon/ Cotton tik opererades för Livmoderinflammation den 19/ 12 -16 , och nu har hennes päls blivit hel trasslig - ser typ ut som en ryamatta :( Har börjat klippa benen ( ljumskarna ) var det är som värst - på vissa ställen ser jag knappt huden .
Finns det ngt jag kan göra eller ge till henne , så pälsen blir bättre
Hon har ganska mycket päls - mjuk och fäller inte

Menar du att pälsen är helt ihoptovad? Då skulle jag raka bort pälsen. Den växer ju ut igen :)

Jo, nästan som att den är det ( ihop tovad ) :( Har klippt färdigt benen o dom blev nästan som rakade , men hur stor risk är det att pälsen kommer att tova ihop sig igen ? När hon var opererad sa dom att de negativa var oftast vikt uppgång , pälsen ändras samt att dom är kastrerade . Så tänkte att det var det här dom menade med att pälsen förändrades . Vi bor i Luleå så inte så bra med en rakad hund - då temp är varannan dag -20 o kallare , samt så är hon njursjuk - så lite dålig att hålla värmen ibland trots täcke

Extra fettsyror från antingen laxolja eller tex linfröolja. Linfröolja ger finast päls hos våra hundar. Det ska vara ekologisk och kallpressad linfröolja och inte mycket till en så liten hund 1 - 2 teskedar/dag. Finns i livsmedelsbutiker och hos apotea.se för under 30 kr för 250 ml. Köp inte mer, eftersom det ska förbrukas inom 2 mån. Förvaras i kylskåp. Ta av den själv också.

Om du hellre vill ge laxolja så har Grizzly Laxolja en praktisk pump. Antalet pumptryck för kg vikt på hunden står på flaskan. Oljan är av vildfångad Alaska-lax av livsmedelskvalitet.

Vet ej om detta hjälper till kastrerad hunds päls, men det kan vara värt ett försök. Extra fettsyror är bra för hälsan oavsett. Lycka till!

Jag hade rakat och investerat i bättre täcke och/eller overall. Kastreringspäls är ett elände, och jag har aldrig sett det blivit bättre med tiden.

Först och främst så absolut - raka bort pälsen. Om pälsen är så tovad att du inte ens kan se huden så går det inte att reda ut utan måste bort. Nu är det ju turligt nog väldigt varmt här i Luleå men oavsett hur kallt det är så får man anpassa sig då pälsen måste bort. Efter det är det bara att köra stenhårt med pälsvård; Borsta, bada och klippa. Behöver du tips eller råd för pälsvård så är det bara att skicka PM.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 404
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 928
Senast: linnsan
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 529
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka