Päls, päls och åter päls

I

isse

Har en hund av långhårstyp (Aussie) som fäller konstant. Han är ca 14 månader och jag tycker att han fäller mest hela tiden. Har borstat som en galning hur länge som helst känns det som men ändå är det hår överallt! Det här med att hundar fäller 2 gånger per år verkar inte stämma på honom.

Är det bara att acceptera att det är så och fortsätta bortsa eller kan det bero på något som gör att han fäller hela tiden? Hur gör ni, måste ni dammsuga varje dag, gärna två gånger? Använda roller på alla era kläder varje gång dom ska användas? Få hår på kläderna så fort man sätter sig i soffan även fast hunden aldrig ens är i soffan osv osv.

Sv: Päls, päls och åter päls

Detta med fällning 2 ggr/år stämmer mest in på tikar. De fäller ju vid löp.
Men jag som haft hanar nästan jämt vet att det ska städas typ hela tiden för att hålla håret borta från golv, möbler å kläder. Hanhundar fäller, mer eller mindre, hela året. :cool:

Är det onaturligt mycket fällning så kan man ju börja kolla upp vitaminbrist å näringbrist. Men jag tippar på att det är bara för dig att bli bästa vän med dammsugaren å fortsätta dejta rollern. :D

Haha att det skulle stämma bättre in på att tikar bara fäller två gånger per år stämmer inte riktigt det heller;)
Har tre tikar och de fäller i tid och otid.
Och ja, dammsuga bör jag i alla fall göra minst en gång om dagen om jag vill ha det något sånär fritt från hundhår.
Och ja, får rolla av kläderna titt som tätt.
Fiskolja kan hjälpa att de går bättre päls!

Haha att det skulle stämma bättre in på att tikar bara fäller två gånger per år stämmer inte riktigt det heller;)

Tänkte precis detsamma :p

Jag har två tikar, ganska korthåriga. (saluki)

Den unga fäller lite hela tiden. Visserligen väldigt lite, men har man på sig kläder som päls har minsta chans att fastna på så fastnar det några hårstrån varje gång man klappar henne eller hon ställer sig mot en osv.
Den äldre fäller också hela tiden, lite mer än unghunden, men hon har sämre pälskvalitet också.

Det jag märkt att förbättrat pälsarna på mina hundar så att de inte fäller lika mycket är:
Foderbyte till riktigt bra foder
Fiskolja
Mer motion så att de håller sig i toppkonditon (hur det påverkar vet jag inte riktigt, men det verkar hänga ihop).
Borsta dem med gummiskrapa någon gång ibland, vid de perioder som de fäller mer.

Det är inte så att han tänker byta pälsen riktigt ordentligt i år då? Min hund var ungefär lika gammal när hon fick sin "ettårsfällning" då fällde hon verkligen all päls och var i det närmaste helt naken efter ett par månaders riklig fällning. Visserligen av annan ras(finsk lapphund) där man räknar med att de ska ha en rejäl fällning innan de får den riktigt vuxna pälsen, men det kanske kan vara nåt liknande?

Furminatorn vill jag oxå bara lägga en liten varning på, visst tar den bort mycket päls men har man inte 100% koll på åt vilket håll håren växer så kan den göra mer skada än nytta iallafall på "dubbel päls" med underull och kraftiga täckhår :crazy:

Till alla: Kan med andra ord konstatera att jag skulle köpt en nakenhund istället :D Rollerna är min bästa vän för tillfället och jag skulle verkligen inte klara mig utan den, fan :grin:

Furminator har jag och kammar med en gång dagligen, men det känns ju som att det borde ta slut nån gång?

Någon skrev att det kanske kunde vara ettårsfällning och god I hope so! Man vill ju kunna ta emot spontangäster utan att skämmas för att det är hår överallt. Som det är nu får ingen komma spontant och ingen får komma förrän jag har sanerat hela huset :D

Ska kolla upp vitaminbrist också för att vara på den säkra sidan.

Ge öljäst tabletter eller flingor på maten, det ger extra B-vitamin o lär vara bra för pälsen.

Kuriosa, läst i nån hundägares dagbok/blogg:
Dottern hade en väninna som övernattade, när dom satt o åt frukost sade väninnan att det var ett hundhår i smöret.
-Bara ett? Svarade dottern.
:angel:

Sensmoral, har man inte hundhår i smöret har man ingen hund.

Klart jag har hundhår i smöret :D
Eller om du öppnar en konservburk, vänder dig om efter en sked, vänder dig tillbaka och får meta ut två hundhår ur burken. Hur går det egentligen till?

Till TS: Jag bredriver min ojämna kamp mot hundhåren på detta sätt:
Hund: B-vitamin och öljäst, som Vallhund skrev, trimbord, det går aldrig att jämnföra att bara borsta ståendes över hunden mot att lägga den platt på ett trimbord och gå igenom från öra till svans. En bra borste, jag har en jättebra från MaxiPin, dyr och bra. Vid värsta fällperiod, bada hunden.
Kläder låt torktumlaren bli din vän, då den avlägsnar hundhår. Stoppa även in en vanlig badsvamp i tvättmaskinen, den drar också åt sig hår. Svamparna blir snabbt rätt läbbiga, köp billiga på typ ÖB.

Möbler/Mattor i ridsportsbutiken finns det en borste, som ser ut som en vanlig hästborste fast stråna är i gummi. Borsta på möbler och mattor så korvar håren ihop sig till damsurgarvänliga tussar.
Till damsugaren har du ett speciellt munstycke som har liksom sammet under. Sammet har liksom ett "mothårshåll" som funkar guld på vanliga mattor. Till mina lite finare mattor med lugg, har jag gummiborsten.
Sen har man inte långt till klisterrullen, i övrigt så står man ut.

Hittar man gummiborsten så köper man två, så har man också en i bilen. Funkar även på kläderna, oumbärlig. Hittade en länk:
http://www.haromi.se/dbbutik/butik/db.pl?sok=22030&id=22021&q=1&s=1&o=0&l=10&sida=&template_file=db_showlista.php

Senast ändrad:

En av mina snara kapitalinköp blir en automatisk dammsugare, dvs en sådan som åker runt själv o dammsuger, kostar en slant, men enligt alla hundägare jag hört som har en dylik så är de mycket nöjda.

Dottern hade en väninna som övernattade, när dom satt o åt frukost sade väninnan att det var ett hundhår i smöret.

:rofl::bow:

Ge öljäst tabletter eller flingor på maten, det ger extra B-vitamin o lär vara bra för pälsen.

Klockren :D

Jag har hundhår överrallt till och med rentvättade kläder, men det finns ju hundhår i tvättmaskinen med...

Under värsta fällningsperioderna 2 ggr om året så badar jag hundarna och borstar med Furminatorn, och ger extra B-vitamin.
Har även en ryktsten, fast tycker den fungerar bättre på korthåriga hundar.

Senast ändrad:

Har en schäfer/husky som fäller något extremt nu på våren och mycket mer året om när man jämför med mina bekantas hundar.

Har precis skaffat mig en hårborttagare, finns på djurmaxi.se. Funkar jätte bra på soffor, sängen mm. Kan rekommendera den, för så kul är det inte att dammsuga textilier som har ett lager päls på sig ;-)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 286
Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 263
Senast: Ise
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 349
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 957
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10