Pålagringar?

roadkilled

Trådstartare
HAr en häst som råkade ut för en spark (insidan av bakskenan på h. bak) här för nästan en vecka sen. Då var hon rejält halt och öm i benet.
Jag la på en zink-lim-binda och hon blev genast mkt bättre... Nu haltar hon inte och hon är inte lika öm och inte lika varm, men hon är ganska så mkt svullen. Fick höra av en annan att jag skulle se till och kyla benet ofta för att undvika pålagringar.

Frågan är nu:
Vad är pålagringar mer utförligt förklarat? Som jag har förstått det så är det nån slags broskbildning som inte är så bra... Men jag kanske har fattat fel...
Vad kan hästen få för men av det? Jag vill veta allt!

Sv: Pålagringar?

Vet inte så mkt om dem.. men en häst av i stallet hade pålagringar i båda fram och kunde då inte bli tränad nån hårdare träning eller hoppas så ofta.
Den såldes senare och de nya ägarna blev väl informerade över hästens framben men de ville ändå ha den som promenadhäst till lättare träning och hoppning nån gång ibland.
Efter några månader så "glömde" de bort det och red hästen var dag och uteritter på 2-3 timmar var inte ovanligt.
De tävlade även en del, i hoppning.
Hästen blev halt och nära att slaktas, men i sista stund såldes den till en uppfödare som avelssto och kan aldrig mer ridas.

Pålagringarna var en förslitningsskada på denna hästen då den gått på ridskola i ett antal år.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pålagringar?

pålagringar är ett relativt brett begrepp som innebär att det bildas mer ben på ett ställe, antingen pga av yttre våld, som i din hästs fall, eller "inre våld", tex obehandlade inflammationer etc, som den hästen Dundret refererar till.

"din" typ av pålagring kallas egentligen överben och är inte farligt i sig, såvida det inte sitter ivägen för tex senor och likn.
däremot skall inte hästen ansträngas medans överbenet är aktivt, dvs medans det fortfarande är poröst och bildas, det pågår då samtidigt oftast en benhinneinflammation. om överbenet är aktivt kan man se på röntgen, det brukar även vara tryckömt och varmt/pulserande. överben kan också bildas som förstärkning av ben som utsätts för extra stor belastning.
leta mer i gamla trådar om överben och pålagringaar!

sen tycker jag att du ska ringa och rådfråga klinik om just din häst!
lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
969
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 195
Senast: Sirap
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 349
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad