Pålagringar på strålbenen

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Rosie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 3 112
R

Rosie

Min häst har kraftiga pålagringar på strålbenen och vet anser att det bara är avlivning som gäller. Är väl själv inne på den linjen för jag vill inte att hon skall lida men nu får jag påstötningar ifrån folk som tycker att jag skall kolla med andra veterinärer. Finns det verkligen något att göra som är hållbart, det är ju ingen vits med nåt som bara funkar en kort tid, det förlänger ju bara lidandet??

Jag vill ha väldigt ärliga svar!

MVH en ledsen Rosie

Sv: Pålagringar på strålbenen

du kan ju höra med andra veterinärer för säkerhets skull, men jag är rädd att du ändå kommer få samma svar. :(
men får du samma uttalanden från fler veterinärer så vet du ju iaf helt säkert att du gör rätt.
tycker synd om dig som är i den sitsen, och man får ju aldrig vara självisk i sådana situationer.
det viktiga är ju att hästen inte får lida...

Ta med röntgenplåtarna till en anna vet. och få ett till utlåtande säger den samma sak är det väl bara att göra så.

Hästen kan ju inte gå runt och vara halt, den har ju ont!

Strålbenshälta är en komplex sjukdom med flera olika orsaker och det finns olika teorier om orsaken bakom sjukdomen - om den ska betraktas som rörelsemekanisk eller om det är ett cirkulationsproblem. Men oavsett orsaken så har du ett rörelsemekaniskt problem om sjukdomen gått så långt som till skelettförändringar. Varje gång hästen belastar benet så att djupa böjsenan töjs kommer den att dra i strålbenet. Om då inte strålbenet är deformerat så att det inte längre passar perfekt på sin plats under/bakom hovleden kommer hästen utsättas för smärta.

Behandlingen består ofta av vila, antiinflammatoriska preparat, korrigerande verkning/skoning, i vissa fall preparat som ökar blodgenomströmningen. Det finns även ett par operationstekniker som syftar till att minska belastningen på vävnaden för att få sjukdomsförloppet att stanna upp.

Prognosen är inte bra om förändringarna gått långt. Kolla gärna med någon annan veterinär men låt inte beslutet dra ut på tiden.

Min häst har kraftiga pålagringar på strålbenen och vet anser att det bara är avlivning som gäller. Är väl själv inne på den linjen för jag vill inte att hon skall lida men nu får jag påstötningar ifrån folk som tycker att jag skall kolla med andra veterinärer. Finns det verkligen något att göra som är hållbart, det är ju ingen vits med nåt som bara funkar en kort tid, det förlänger ju bara lidandet??

Jag vill ha väldigt ärliga svar!

MVH en ledsen Rosie

Är det kroniska skador(tolkade det så efter som du skrev pålagringar vilket borde inefatta skellettförändringar och inte ligamenten) så är det tyvärr inte så mkt att göra. Man kan genom olika beslag samt "manipulerad" ej fysiologisk vekning genomföra "konstgjord andning" vilket betyder att man kan få den att fungera ett eller ett par år till.

Är det ett sto så kan man alltid barfotaverka den och betäcka den då ingen häst med strålbenshälta lider av att enbart behöva röra sig helt fritt och utan ryttare så länge den har fri rörelsefrihet.

Strålbenshälta behöver heller inte förknippas som ärftligt då det finn massor av yttre faktorer som kan ge just strålbenshälta.

Detta sjukdomsförlopp kan endast uppkomma utifrån min erfarenhet utifrån trauma, ärftlighet men främst från icke fysiologisk skoning där hoven inte tar upp belastningen i benets styvaste riktning. Detta gäller både i lateral,medial samt distala belastnings fasen.

få fatt i en barfota hov vårdare dom kanske kan rädda dig med lite tid ring han som har anonns i hästfoxus dom är bra .

vet inte om det hjälper dig men jag har varit isamma sits, det hela började med hovledsinflammation och besök på kliniken där det upptäcktes urkalkning och pålagringar. Vet tyckte att vi skulle ta bort omedelbart men jag vägrade, blev nog lite chockad för det hade jag absolut inte räknat med:( Pållen är idag ridbar till den grad att han rids 4-5 dagar i veckan, en kort galopp varje dag och långa härliga skogspromenader. Han är pigg och lycklig och kan inte bärga sig innan han får komma ut. Däremot har jag plockat bort allt markarbete med tex böjda spår etc, hoppning är också uteslutet.Han markerar inte överhuvudtaget men trots detta finns det i bakhuvudet att den dag han gör det så får han gå, kolla med andra vet. och få ett utlåtande är mitt råd till dig. Lycka till!
Ps kan tillägga att min häst är både stor och tung 176 och över 700 kg!

Fio, chansen att jag skulle låta min häst lida är helt obefintlig!!!

Senast ändrad av en moderator:

Lejonelle, tack för ditt svar, men jag förundras bara över hur denna fö friska o välväxta häst kan springa o bralla runt i hagen till synes helt oberörd. Folk undrar om jag verkligen skall ta bort en "frisk" häst.

hovis, en betäckning känns inte aktuell, det belastar ju frambenen en hel del. Det räckte att se hur hon reagerade när hon fick kilsulor på 1 cm bak, hela hennes ryggverksamhet stelnade. Har haft en långdragen bakbenshälta vilken jag antar har lagt grunden till pålagringarna fram.
Jag antar oxå att det är försent med anorlunda skoning (är "normalt" skodd hela sitt liv)

Senast ändrad av en moderator:

Rambolina, hur länge var han halt/knackig innan skadan hittades, är det bägge fram, hur länge har han varit ok nu, vad tror du det var som orsakade det?

Rambolina, hur länge var han halt/knackig innan skadan hittades, är det bägge fram, hur länge har han varit ok nu, vad tror du det var som orsakade det?
Oj det var länge, min distr.vet trodde att det var Erlichias iom att hela rörelsemönstret var påverkat, stel, knackig och snubblig ungefär under 6 månader var han sådan, han blev utdömd 13/5 -05 och fick vila under den sommaren för att sedan sättas igång sakta igen. Igår hoppade han frivilligt ett hinder i paddocken utan några som helst men idag...

hovis, en betäckning känns inte aktuell, det belastar ju frambenen en hel del.

Här håller jag inte med dig, mig veterligt så ligger livmodern inte mellan frambenen utan lite längre bak. Ju längre dräktighet ju större belsning hamnar på bakdelen, tydligen har den problem även bak så glöm min ide. Den va inte bra.

Tack för upplysningen, trodde ju att fölisen kom ut vid bringan *ler snett* (har lyckats behålla lite humor i allt elände)

MVH Rosie

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 206
Senast: Johanna1988
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
5 896
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit... 2
Svar
24
· Visningar
4 591
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 921

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka