Pålagring och artros

ReaktorLiss

Trådstartare
Min varmblodsvalack på 11 år har varit halt i 4 år till och från på vänster fram.
Vi har åkt till olika veterinären under den tiden och alla har behandlat vänster framben.
Nu för någon månad sedan blev han haltare än någonsin och vi åkte in till ATG. Där konstaterade de att han hade en pålagring i vänster bakknä och även artros.
Han blev då behandlad med kortison i framben och bakknä. och fick även äta finadyn.
Jag red efter deras rekomendationer, med andra ord, skritt. och inslag av lite trav.

Var sedan på återbesök ca en månad senare. Det såg inte bra ut för han lägger över smärtan från bakknät till frambenen, har börjat tappa muskler pga skadan för att han inte vill belasta. Han har helt enkelt hittat ett sätt att avbelasta.
Veterinären berättade att han eventuellt skulle fungera som promenadhäst. Skritta ute i skogen med långa tyglar ungefär.
Han fick kortison även denna gången i bakknä och framben och ska nu prova ridas med "promenadhästversionen" i 2 veckor.

Jag är helt förtvivlad, vad ska jag göra?!
Jag vet att det inte är rimligt att låta en pigg och glad häst med massor av energi enbart skritta i skogen. Men är så rädd att jag gör något förhasstat. Finns det någonting jag kan göra?!

Sv: Pålagring och artros

Jag förstår att du är förtvivlad men vad menar du? Ska du galoppera din halta häst för att han är glad? OM du ens ska rida på din halta häst som har ont (annars hade han inte haltat...) så ska du göra det enligt veterinärens rekomendation.

Jag hade inte ridit alls i ditt läge utan promenerat med hästen istället. Prognosen låter inte bra, gissningsvis har veternärerna missat den primära skadan i bakbenet och bara behandlat sekundärproblemet i frambenet till ingen nytta. Lider med dig!

Hästen har alltså så ont att den har börjat avlasta. Det innebär på sikt att det blir problem i de områden som får ta mer vikt än de ska.

Jag tycker inte det är OK att hålla en häst med smärta som promenadhäst för att skona sig själv från beslutet. Det är ju så att vi som hästägare ändå måste hoppas överleva våra hästar, de har kortare livslängd än vi. Har hästen ont och prognosen är dålig tycker jag att den ska få somna in.

Det har gå tillbaka till en diskussion du, ja och Alex hade en gång i tiden:
"Hiur långt går vardigheten av ett liv?"

I såna fall som denna är behändling mellan hästägern och sina vetrenär.
Värför vetrenär nu för tiden kan inte lägga kort på bordet med hästägern och hjälpa dom med det svora beslutet.

Min varmblodsvalack på 11 år har varit halt i 4 år till och från på vänster fram.
Vi har åkt till olika veterinären under den tiden och alla har behandlat vänster framben.
Nu för någon månad sedan blev han haltare än någonsin och vi åkte in till ATG. Där konstaterade de att han hade en pålagring i vänster bakknä och även artros.
Han blev då behandlad med kortison i framben och bakknä. och fick även äta finadyn.
Jag red efter deras rekomendationer, med andra ord, skritt. och inslag av lite trav.

Var sedan på återbesök ca en månad senare. Det såg inte bra ut för han lägger över smärtan från bakknät till frambenen, har börjat tappa muskler pga skadan för att han inte vill belasta. Han har helt enkelt hittat ett sätt att avbelasta.
Veterinären berättade att han eventuellt skulle fungera som promenadhäst. Skritta ute i skogen med långa tyglar ungefär.
Han fick kortison även denna gången i bakknä och framben och ska nu prova ridas med "promenadhästversionen" i 2 veckor.

Jag är helt förtvivlad, vad ska jag göra?!
Jag vet att det inte är rimligt att låta en pigg och glad häst med massor av energi enbart skritta i skogen. Men är så rädd att jag gör något förhasstat. Finns det någonting jag kan göra?!

Känner så väl igen mig :crazy: Min halvblodsvalack blir 11 år i juni och har samma problem... Skada som satt i bakknäet har lett till att ett framben blivit överbelastat med pålagringar som följd, hälta som kommer och går... Min häst har varit promenadhäst/sällskapshäst under många år p.g.a. detta och nu snart går inte det heller :cry: då han blir sämre...

Jag förstår att du är förtvivlad men vad menar du? Ska du galoppera din halta häst för att han är glad? OM du ens ska rida på din halta häst som har ont (annars hade han inte

Jag tolkade TS mening om "Jag vet att det inte är rimligt att låta en pigg och glad häst med massor av energi enbart skritta i skogen. Men är så rädd att jag gör något förhasstat." som att h*n menade att det inte är ett långtidsalt, utan i så fall är alt att låta den somna, men att hon inte vill göra något förhastat i meningen ta bort den?

Inte att h*n menade att alt var att rida den i snabbare gångarter 'bara' för den är pigg och energisk.

Till TS kan jag tyvärr bara instämma i det andra har sagt, att om den är så besvärad av bak att den fått överbelastningsproblem fram och tappat muskler bak ser det inte så ljust ut, och det är ju tyvärr inget 'nytt' problem. Så ledtillskott och annat som man ju annars skulle kunna prova lär nog vara som att pissa i Nilen, dvs inte tillräckligt =/

Jag beklagar verkligen läget och hoppas det går så bra som det är möjligt!

Tack för stödet. Precis som Alexandra_W skrev så menar jag att jag ska låta honom somna in eftersom det inte är ett värdigt liv för honom att bara skrittas i skogen när han är så pigg och glad av sig. Men självklart finns rädslan att göra fel. Även om jag innerst inne vet att jag gör rätt. Men det går ju inte att ångra sedan ..
Men att få höra veterinärens ord om att han kan fortsätta leva ger såklart hopp, faktiskt lite förvånande varför de inte bara säger som det är och hjälper ägaren att ta beslutet med korten på bordet, som ni sa.

Det kändes bra att få höra hur lite fler ser på det och känna att jag inte ger upp för tidigt.
Man måste ju sätta ett stop någonstans och det känns som om det är på tiden nu. ursch.
Bara tanken av det är bland det värsta jag gjort..

I mitt stall så står det en häst som har exakt samma problem och imorgon så kommer han att få somna in. Tyvärr så finns det inte så mycket att göra när dom har såpass ont :/

Jag står själv inför precis samma sak nu och allt har gått mycket snabbt. Från att inte ha visat någon uppenbar hälta till att ha så kraftiga pålagringar i framkotorna att han nu ska tas bort. Pålagringarna upptäcktes för bara två veckor sedan, men efter behandling var han ännu sämre på återbesöket. Att gå som sällskapshäst är inget liv för honom, då han bara är elva år och en herre med massor av energi.

Jag älskar denna häst av hela mitt hjärta och vi har varit bästa vänner i sex år. Det känns förjävligt och jag börjar gråta bara av att skriva det här, men förnuftet vet att jag gör rätt... För både honom och mig, utifrån hur situationen är. Hade jag haft egen gård hade han kunnat få gå och skrota så länge det funkade, men som det är nu har jag ingen möjlighet att inackordera en häst som jag inte kan rida alls. Att lämna honom ifrån mig finns inte på kartan, då det finns så mycket knäppt folk. Att han dessutom inte visar när han har ont gör ju också risken för att de ska tro att han är "frisk" och rida på honom.

Han får åka till Trapalanda så fort allt är klart med försäkringsbolaget. Det känns dock så overkligt, som att jag kan prata om att han ska tas bort, men ändå kopplar jag nog inte på riktigt att det är just HAN jag pratar om. Min finaste.

Min älskade röda prins.

Min halvblodsvalack gick knackigt förra sommaren och efter ett antal röntgenbilder såg vi att han har pålagringar på halskotpelaren och båda kotorna fram. Till följd av detta hade han hov och kotledsinflammationer som behandlades 3 gånger med 3 veckors mellanrum.
Efter det åt han butta i 40 dagar...
Han är bättre men kommer aldrig fungera som tävlingshäst igen.
Jag rider honom ungefär varannan dag, mest i skritt.
De dagarna han känns ok så kan jag både trava och galoppera kortare sträckor men får hela tiden akta så det inte blir för mycket.
Veterinären sa att han inte fick bli stående helt för då skulle han bli sämre, detta inte pga benen utan halskotpelaren.
Jag har inte gett upp och kommer inte göra det så länge han är glad och positiv och mår bra. Han är inte halt nu men kan emellanåt se stel ut.

Om han blir sämre, får svårt att resa sig/lägga sig ner eller blir halt så får jag naturligtvis tänka om, men än så länge trivs han som pensionerad dressyrhäst.

Oj vad lika allt detta var.
samma ålder, lika många år tillsammans, och tänket.
Speciellt det där med att man inte riktigt förstår att det är just MIN kompis det handlar om .. Man har förstått att det är någon som ska bort, men inte riktigt att det är min häst..

Du gör honom en tjänst i att låta honom somna. Men det är så jävla svårt..

Jag lider så med dig:(

Jag har också just upptäckt pålagringar på frmakotorna på min häst och det tog mig två dagar från det att vi var på kliniken tills jag fattade vad röntgenbilderna visat och hur dålig hans prognos är. Jag ville, och vill fortfarande inte riktigt förstå..
'Det måste ju finnas NÅGOT man kan göra' ekar det i mitt huvud 'Men vadå, MIN häst, min älskade älskade häst som skulle leva för evigt, han kan ju inte gå och bli dålig!' Innerst inne vet jag ju dock hur den krassa verkligheten ser ut, att han aldrig kommer att bli bra, och att det bara kommer att gå utför härifrån:cry: Men jag vet med mig att det är mitt ansvar att se till så att han aldrig, någosin lider - och det ansvaret tar jag på största allvar.

Houdinie skrev i en annan tråd här på Buke nyligen ett så himla vackert inlägg, så jag tar mig friheten att citera det:

När du köpte din ponny tog du på dig ett ansvar, du gav ett löfte att våga ta det slutgiltiga beslutet när den dagen kom. Du har givit honom ett gott liv, älskat och vårdat honom, ni har haft många underbara stunder och han har älskat dig tillbaka. Så kom till sist den dagen som du fruktat och du gjorde vad du måste och fattade det enda rätta beslutet.

Av allt du gjort för din ponny, är detta din största gåva till honom. Du tog ditt ansvar och köpte honom fri från smärta och lidande. Det pris du betalar är den sorg du nu känner.

Han hatar dig inte, han är stolt över sin modiga matte som höll sitt löfte även när det krossade hennes hjärta.

(Taget från den här tråden:http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1104333)

Ett litet sidospår kan tyckas, men eftersom vi är många här som sitter i samma båt så kanske det kan skänka lite tröst iallafall.

Nu vet jag ju inte än hur pass illa det är med min häst, vi ska till kliniken igen om en vecka och kolla lite mer, men jag vet ju som sagt att prognosen inte är god och att det aldrig kommer att bli bättre.

Jag hoppas innerligt att det löser sig på bästa möjliga sätt för dig och din häst, oavsett hur lösningen ser ut.

Stor kram till dig!

Hej, hur har det gått för dig.
Själv har jag hittat en foderhäst som jag har fastnat för, som har pålagringar bak- vet inte exact var, ska fråga idag. Då han inte är mkt riden alls under 3 år så är han jätte fin idag, pigg, glad, mjuk, ohalt. Jag kommer att ha honom till uteritt o enklare dressyr. Det kommer ju att ta lång tid att sätta igång honom och först då vet jag ju eg vad han håller för. Då jag nyss lärt känna honom och är medveten om problemet från början så är det ju lättare att fatta beslutet. Men jag vill verkligen ge honom en chans då han bara är 9 år, och mkt personlig o vacker!

Ni får gärna dumförklara mig nu, men kan pålagringar komma ifrån att hästen inte fått i sig tillräckligt med kalk?
Satt nämligen på en föreläsning för några dagar sedan och i pausen så pratat två kvinnor framför mig om pålagringar och då att de kunde komma från dels någon inflammation som inte läkt ut eller också för att de fått för lite kalk i "unghästiden".

Alla säger olika å jag begriper inget.

Kl

Jag säger bara GLUCOSAMIN, det är helt sjukt bra! Och mitt knackiga halvblod som sprungit som om han vore stelopererad i benen dom senaste 3 åren började få Glucosamin och det stoppade upp det hela och han blev inte sämre och första året blev han även bättre!

Det har varit lite olika faktiskt, men mest har det varit Claver - svenskt fodertillskott. Finns ju massa olika, men många är väldigt dyra för att dom innehåller massa mer saker än glucosamin.

Hovslagaren har märkte stor skillnad efter nån månade bara när han böjde i benen på min häst när jag började med det. :)

Har - tack och lov! - bara erfarenheter av glukosamin till hund, men det har verkligen gett bra resultat (tillsammans med smärtlindring, medicinering alltså). Vi har provat en hel del preparat, men efter flera år fastnat för Glukomax. Tillverkaren skriver så här om produkten

GLUKO/MAX, en 100% ren glukosaminsulfatprodukt utan andra tillsatser

Tycker det är prisvärt, det finns både billigare och dyrare preparat.

Jag har både läst o startat trådar och har förstått att glykos amin är bra. MEN några säger att nypon är lika bra??
Och endel att det enda som hjälper är halygensyra??

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 154
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 002
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 067
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 774
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31
  • Klippa hund