pålagring i knäleden?

L

lie

Om ni hade chansen att få ta en hyffsad 4 åring, men det visar sig att den har pålagring vid knäleden på v.f. Hade ni tagit chansen då? Läker det ihop eller har de problem med detta hela livet? Och hur blir det med tävlandet? Tacksam för svar..

Sv: pålagring i knäleden?

Om ni hade chansen att få ta en hyffsad 4 åring, men det visar sig att den har pålagring vid knäleden på v.f. Hade ni tagit chansen då? Läker det ihop eller har de problem med detta hela livet? Och hur blir det med tävlandet? Tacksam för svar..

Jag har iaf redan tagit den chansen, sen får vi se hur det går :)

Jag har en treåring med pålagring i knäleden.

Han är totalkörd, håller inte ens för motionskörning. :(

Det gick en månad från att han blev friskförklarad på klinik tills han blev halt igen och då har han travat rakt fram i joggingtempo ca. en gång i veckan. Vet. ansåg det vara ett kanske/kanske inte-fall.

Efter att ha haft tre krångelhästar på raken skulle jag inte satsa.

Men går det att operera? I så fall är det kanske ett annat läge? :idea:

Har h*n startat med denna defekt? Pålagringar brukar inte läka ut. Har hört flera som har skrapat framknäna på sina travhästar med lyckat resultat men jag kan ju inte säga att det går att göra på den här. Du måste konsultera veterinären som sett röntgenplåtarna.

Jag har iaf redan tagit den chansen, sen får vi se hur det går :)

hehe, tänkte precis säga :"fråga Monsieur de Mai" :angel::)

Lie: Jag har haft två hästar med pålagringar i bakknät med dålig prognos. Så med den erfarenheten på nacken, och med vetskapen om att det oftast kostar så ofantligt mycket mer än det smakar (både pengar, träning, ork) så skulle iaf inte jag göra om det med en häst jag VISSTE hade pålagringar redan....
Har du väl fått den är du "fast", man fäster sig både emotionellt och träningsmässigt för man vill så gärna få det att funka.

Det vimlar av hästar där ute - som är fräschare än så, så varför ens chansa?

(man bör ju oxå veta hur pass stor pålagringen är och var i leden den sitter för att kunna göra ett rättvist bedömande)

Senast ändrad:

Jag skulle inte chansat.
Har haft några travare med pålagringar i framknä. De har klarat en start i bästa fall och sedan tvingats åtgärdas igen. Det blir i längden väldigt kostsamt och i höggradigt fall så är det inte heller snällt mot hästen.
Är det en mycket liten pålagring finns ju chansen att man kan operera med hyfsat resultat men då bör man också ta sig en funderare innan att varför och av vilken orsak fick hästen ursprungligen problem.

Det finns alltför gott om hästar så satsa hellre på en som är fräsch från början.

Okej, tack för svaren.. Jag vet inte riktigt hur illa det är med den här hästen, ska prata med ägaren.. Saken är ju den at jag har redan en " krångel" häst som har problem med hasen.. Vill ha en häst som jag kan starta med, inte en konvalacent på en gång.. Men som sagt, ska prata mer med ägaren..

Hej LIe! -har du redan krångel-skaffa dig inte mer!! om du vill ha en starthäst,finns det hur många som helst med bättre prognos än denna du är intresserad av!! du kan idag få en hyffsad starthäst för en billig peng! där har man lite facit över ialla fall hur ofta hästen har startat och vad den har presterat,men det finns ju aldrig någon garanti över HUR länge hästen håller..Lycka till!!

Instämmer. Det blir så dyra veterinärräkningar så det måste vara fråga om en riktigt kapabel häst om det ska vara värt besväret.

Klarabella hälsar! Hon var så fin - borstad och allt - när jag hämtade henne. Tack för att ni tog hand om henne så fint. Nu går hon utanför mitt fönster och jäser.

Hehe de var så lite så:) Hon var ju alltför söt. Kul att hon blev dräktig ochså!

Har pratat med ägaren och det var tydligen inte i knäleden utan i hovleden. Är det lika illa lr?

Har pratat med ägaren och det var tydligen inte i knäleden utan i hovleden. Är det lika illa lr?

En sammanfattning: en pålagring är inte bra oavsett var den sitter. Kan man få en häst utan ens en liten ytte pytte pålagring så ta den, men har den konstaterade sådana udvik! Det är ju oftast så att man inte har en aning, eftersom hästens alla leder inte röntgas regelbundet. Men HAR man en aning, så har man fått mycket på köpet när man ska fatta ett beslut.
Du benämner hästen som "hyffsad", frågan är om det räcker....

Mitt sto har pålagringar i båda hovlederna fram,har fött upp henne själv och hon var riktigt bra häst,vann v-75,gick kanon-men problemet med hennes hovleder satte stopp för hennes karriär alldelles för tidigt,försökte behandla,men tillslut gick det inte att få i nålen..har tagit 2 föl efter henne,med nöd och näppe-hon är tidvis jättehalt och har ont,det blir bara värre och värre-kommer att vara tvungen att nervsnitta henne här framöver,så att hon kan leva som fölmärr-så,Lie,låt bli!-säger det av egen erfarenhet! satsa på något annat istället!!

Mitt sto har pålagringar i båda hovlederna fram,har fött upp henne själv och hon var riktigt bra häst,vann v-75,gick kanon-men problemet med hennes hovleder satte stopp för hennes karriär alldelles för tidigt,försökte behandla,men tillslut gick det inte att få i nålen..har tagit 2 föl efter henne,med nöd och näppe-hon är tidvis jättehalt och har ont,det blir bara värre och värre-kommer att vara tvungen att nervsnitta henne här framöver,så att hon kan leva som fölmärr-så,Lie,låt bli!-säger det av egen erfarenhet! satsa på något annat istället!!

OM hon är så halt och har så ont, varför låta henne fortsätta överhuvudtaget då? Det kan inte vara roligt om det till och med är med nöd och näppe som hon klarade av att få fölen. Att sedan låta henne fortsätta då som fölmärr i det tillståndet, är det så klokt och snällt mot hästen? :crazy:

Jag har läst om en operation gjord på Helsingborg där de stelopererade en hovled för att hästen skulle kunna gå som fölmärr utan smärta. Kanske kan vara något för din?

Jag tycker inte att det är försvarbart att ta föl på en sto som har så ont som du beskriver.

Nej, jag skulle aldrig tagit den. Mitt råd är att ta de pengarna du skulle lagt på den och spara ett tag, sedan köper du dig en trevlig häst som är 5 eller 6 år och inte bär sig i proffsträning men är fräsch och fin. Då får du mycket roligare :)

OM hon är så halt och har så ont, varför låta henne fortsätta överhuvudtaget då? Det kan inte vara roligt om det till och med är med nöd och näppe som hon klarade av att få fölen. Att sedan låta henne fortsätta då som fölmärr i det tillståndet, är det så klokt och snällt mot hästen? :crazy:

-Nu var det ju så att det inte gällde mitt sto,hurvida om jag framstår som en djurplågare,eller inte-i detta inlägg,ville bara förklara om vad som kan ske,-nöd och näppe,kanske det missförstogs,hon har haft okomplicerade fölningar,men det har varit tungt på slutet av dräktigheten,kan hon ha blivit "stapplig" till att efter fölning mått bra-smärta går i perioder,värst på vintertid när det är kallt ute och knögglig mark-hon har endast fått 2 avkommor med ett par år emellan,jag vet att man kan steloperera alt nervsnitta och det kommer jag att göra.

-Nu var det ju så att det inte gällde mitt sto,hurvida om jag framstår som en djurplågare,eller inte-i detta inlägg,ville bara förklara om vad som kan ske,-nöd och näppe,kanske det missförstogs,hon har haft okomplicerade fölningar,men det har varit tungt på slutet av dräktigheten,kan hon ha blivit "stapplig" till att efter fölning mått bra-smärta går i perioder,värst på vintertid när det är kallt ute och knögglig mark-hon har endast fått 2 avkommor med ett par år emellan,jag vet att man kan steloperera alt nervsnitta och det kommer jag att göra.

nej, men om du läser ditt inlägg så måste du ju förstå att folk reagerar. När du skriver att hon har så ont så hon knappt kan gå, det blir bara värre och värre och att det är med nöd och näppe som hon fått föl....:crazy:
Jag har aldrig benämt dig som djurplågare, det är dina ord. Jag bara menade om det var så klokt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 225
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
824
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 911
Senast: Ajda
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka