Påkört djur, ringer man nån?

MissFideli

Trådstartare
Som bussförare ser man ju tyvärr en hel del påkörda djur. Om dom är döda, ska man ringa nån ändå? Vad gäller vid husdjur, om jag ser en död katt vid vägkanten, bör jag ringa polisen? Är det nån idé att ringa polisen? Eller kan jag ringa djurambulansen? Jag har ju inga möjligheter att själv kolla eller ta hand om, därav min undran.

Sv: Påkört djur, ringer man nån?

Och vilket nummer ringer man i så fall? 11414 är ju sådär roligt att ringa med typ 40 min i kö som standard.

Jag har ofta ring 114 14 och aldrig behövt vänta längre än kanske 5 minuter, 40 minuter låter helt otroligt, men djurambulans kan ju vara en god idé.

Jag ringde 11414 efter att pratat med en vän som är jägare. Hos 11414 satt jag i knö knappt 2-3 minuter. Han som svarade tog mitt nummer och uppgifter och ca 10 min senare ringde jägaren i området upp mig.
Mycket smidigt och ett par timmar senare när jägaren kommit hem hämtade han rådjuret direkt.

Jag kanske har haft otur då. Fast jag har å andra sidan blivit kopplad till ledningscentralen sen, det kanske var där det tog tid.

Det ska självklart stå kö och inte knö i mitt inlägg.. Mobiler :p

Ja, kan säkerligen vara därför det har dröjt för dig. Jag fick först prata med en tjej o berätta vilken kommun det gällde, blev direkt kopplad till rätt kommun och pratade då med killen som ringde ansvarig jägare.

Så prova du att ring dom igen nästa gång. Eller så är det jag o Mia_R som har haft ovanlig tur med köerna.

Rådjur o större skall man ringa om man kör på, husdjur behövs inte, ej heller grävling.

Jag vet. Men nu var det om jag såg ett dött djur, inte kört på det själv.

Pratat med djurambulansen, dom åker ut och tar hand om det om man ringer dit.

Jag har blivit kopplad till ledningscentral utan att det tagit 40 minuter, men det handlar nog om hur mycket de har att göra.

Jag har nog inte sett ett enda dött djur på jobbet undantaget grävlingen som någon lade upp på en busshållplats, på bänken...

(Ja ekorrar och duvor och sånt men det är ju inte någon ringer för).

Rådjur o större skall man ringa om man kör på, husdjur behövs inte, ej heller grävling.

Enligt polisen är du är skyldig att anmäla älg, rådjur, hjort, vildsvin, björn, varg, järv, lo, utter, örn och mufflonfår. Jag hittar inget om husdjur på den webplatsen. http://polisen.se/Lagar-och-regler/Trafik-och-fordon/Trafik/Viltolyckor/

Men:

Enligt jordbruksverket däremot, är man skyldig att anmäla även om man sett eller kört på katt eller hund.
https://www.jordbruksverket.se/amne...datsitrafiken.4.2e937121386c0f243f800023.html

Tur för dig :) Själv har jag tyvärr kört ihjäl 3 rådjur, 1 grävling och 1 katt. Men inget här i stan.

Senast ändrad:

Dom kör djuret till veterinär och lämnar in där. Betalar gör nog vi som betalar medlemsavgift samt donationer osv.

KL

Jag ringde 112 när jag kom körande en morgon och rådjuret hade inte dött av smällen från den påkörande bilen. Inte jag som kört på alltså. Ingen hade ringt sa larmoperatören och sa att jag skulle inte själv avliva djuret utan de skulle skicka nån. Fy va läskigt att det stackars djuret. Vad som hände vet jag inte.

Enligt polisen är du är skyldig att anmäla älg, rådjur, hjort, vildsvin, björn, varg, järv, lo, utter, örn och mufflonfår. Jag hittar inget om husdjur på den webplatsen. http://polisen.se/Lagar-och-regler/Trafik-och-fordon/Trafik/Viltolyckor/

Men:

Enligt jordbruksverket däremot, är man skyldig att anmäla även om man sett eller kört på katt eller hund.
https://www.jordbruksverket.se/amne...datsitrafiken.4.2e937121386c0f243f800023.html
Det verkar logiskt, utter hade jag aldrig kunnat tänka mig, undrar varför bäver inte är med då? Tack för att du tog fram exakta ordalydelsen. Visste inte ens att det fanns mufflonfår i Sverige.

Om jag kört på en katt eller hund skulle jag göra allt för att få tag på ägaren, hade ingen aning om att man skall anmäla även om man bara ser dem.

Tamdjur torde man oxå anmäla.

Jag var själv lite förvånad över mufflon tidigare, men såg faktiskt en varningsskylt för dem förra sommaren. Tyvärr såg jag inga får men det hade varit häftigt, om de inte var på vägen vill säga. :)

*kl*

Statens vilt är man enligt lag skyldig att rapportera in om man kör på dem. Om man ser ett statens vilt som ligger vid vägen dött och som inte är uppärkt eller om djuret drar till skogs och bilföraren smiter från platsen är det också välkommet att ringa. Allt för att få ut en eftersöksjägare som kan kontrollera djure toch avliva det vid behov.

Annat vilt kan man lägga in i skogen, polisen vill inte ha samtal om det.

Tamdjur vill polisen gärna ha samtal om då ägarna ofta ringer och anmäler djuret bortsprunget. Då kan polisen meddela ägaren att djuret är funnet och antingen tagits till djursjukhus för vård eller att det ligger i en vägkant/alt omhändertagits av personen som hittade det.

Så gör vi iafl här i Jämtland. Alla myndigheter gör väl lite olika iomed att det är olika myndigheter med olika rutiner. Men jag tycker det är en bra rutin.

Ringer man 11414 så kan man välja olika knappval, väljer man 1 för anmälan kan man få stå i kö rätt länge ibland beroende på tryck och bemanning. Trycker man 0 för länskommunikationscentral får man aldrig vänta längre än MAX 5 min, iafl i mitt län. Oftast går det fortare än så. Men man ska ha i åtanke att dessa samtal är lågt prioriterade och att högrioriterade samtal tas före. De som svarar i länskommunikationscentralen svarar på samtal på allt från döda katten till pågående rån och våldtäkter. Så man får ha lite förtåelse, att får man vänta, ja då finns det en bra anlending och att någon annan behöver hjälpen bättre. :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 797
Senast: Enya
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 557
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 060
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka