Painted Black II till Sverige

Sv: Painted Black II till Sverige

Ja, så här i hingstväljartider skulle man vilja ha ett tiotal ston att betäcka, så att man kunde prova alla fina kombinationer. Fast sen när man ska betala så är man nog glad att man inte har så många :D
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Det kan väl verka bländande med Waldhofs alla unga "rätt i tiden hingstar" men tycker det börjar bli lite trendig och kortsiktig buisness varning faktiskt ,betänk hur och varför det gick som det gick med Rubinrot,Roadster sonen kastrerad"betäckte bara 30 ston"Smashing Hit "väck" mflr. Corlensky G är en mkt fin individ men han är ung,fäderne stammen ung och oprövad,Fielman trevlig men har inte lämnat ngt,inte tävlat ngt trots sin ålder,men stammen är "politiskt korrekt" Gothe sonen(vad har Gothe själv lämnat?),Painted Black II ......Alla hingstar importer,inga är egna uppfödningar märkväl.Det är roligt när ngn satsar men hästavel är långsiktig och ingen trendbransch men det är köparens marknad.........Missförstå nu inte mitt resonemang!!!

mvh/barb
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Håller med Barb, hur intressant blir det att betäcka med en hingst som hingsthållaren skickar ut i kylan efter 2 säsonger, för att den "endast" betäckt 33 ston....
Painted Black II må ha en intressant bror även om inte han (ettan) blev godkänd först, (först efter att Anky gjorde étt rama skri), men uppfyller han dem krav som Heimdal o gänget (asvh) har satt? Har PB II placering o segrar i PSG i fjol, han var ju inte bland dem 10% bästa, det hjälper sällan att dem gjort mkt bra ifrån sig som 5 resp 6åring.
Hur kommer det sig också att man kan leasa Ludwig von bayern sonen som var såld för 150000 euro till ett topp tysk hoppstall och helt plötsligt kan dem tänka sig att släppa den till lilla sverige, är det bara för denna säsongen, dra in pengar och sedan skicka den vidare till snopna fölägares förtrett :confused: Roosvelt är ju också en aktuell sådan hingst, en säsong i Sverige och så vips...borta 2007!
Tråkigt för stoägare med fölungar som ingen minns fadern på om 5 år när dem kommer ut på tävling.
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Man år se det från den ljusa sidan, de hingstarna hinner aldrig bli utrangerade. Men jag tycker verkligen att det är synd att Rosevelt inte står kvar, honom hade jag kunnat tänka mig att titta närmare på.
Ulrika
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Det kan väl verka bländande med Waldhofs alla unga "rätt i tiden hingstar" men tycker det börjar bli lite trendig och kortsiktig buisness varning faktiskt ,betänk hur och varför det gick som det gick med Rubinrot,Roadster sonen kastrerad"betäckte bara 30 ston"Smashing Hit "väck" mflr. Corlensky G är en mkt fin individ men han är ung,fäderne stammen ung och oprövad,Fielman trevlig men har inte lämnat ngt,inte tävlat ngt trots sin ålder,men stammen är "politiskt korrekt" Gothe sonen(vad har Gothe själv lämnat?),Painted Black II ......Alla hingstar importer,inga är egna uppfödningar märkväl.Det är roligt när ngn satsar men hästavel är långsiktig och ingen trendbransch men det är köparens marknad.........Missförstå nu inte mitt resonemang!!!

mvh/barb

Menar du att det skulle vara något fel i att ordna efterfrågat blod för att det är business? Det är väl klart som tusan att hingstarna måste betala sig, hur ska någon annars kunna fortsätta att plocka in efterfrågat blod till vårt lilla land? Ska de stå kvar med sin dyra hingst som efter ett eller två gyllene år med stoägarnas förtroende inte drar in några pengar längre för att stoägarna ser som om mig efter nytt ännu hetare, modernare blod? Det är ju så det funkar i vårt land, vilken hingst räcker säsong efter säsong efter säsong? Inte ens de som utifrån fölen verkar förärva sig bra får ju fortsatt förtroende från några stora mängder stoägare? Om hingsten kommer hit och verkar ett år i vår avel och sedan lämnar landet, det ser jag inget som helst fel i. Den som vill ha blodet har fått tillgång till blodet tack vare att någon hingsthållare har vågat chansa på det, för en chansning är det ju alltid om det är nytt blod eller nya kombinationer, eller hur? Det är deras nacke och inte våra som ligger på huggkubben om inte chansningen går hem.
Vad menar du förresten hände med Rubinrot? Ska bli väldigt intressant att se hur många ston han får nu när nya BLUP-en ser så fin ut för hans förärvnings del, inte tror jag att det blir rusning precis. Nej, stoägarna har redan vänt blicken mot horisonten och väntar på vad nytt komma skall. Rubinrot är ju old news!
Vad Smashing Hit anbelangar tror jag att det kommer att visa sig att vi hade mått bra av att ha honom kvar i landet till våra svenska ston ett tag till, men då måste han betala sig och det gjorde han uppenbarligen inte. Vem kan klandra Waldhof för det?:eek:
Varför föda upp egna hingstar när det är utländskt blod som lockar? Ska det vara någon sorts kvalitetsstämpel att avla på svenska stammar? Har inte flera av de utländska förbunden bevisat sin styrka tillräckligt för att även deras hingstar ska ha tillräcklig kvalitetsmärkning?
Nej, jag tycker de har en fantastisk fingertoppskänsla. Goethe kommer hit och bländar alla på Flyinge och vips plockar de fram en Goethe-son. Painted Black I kommer också till Flyinge och vips har de lillebrorsan i hamn. Och nu senast Oldenburgs segerhingst i hoppning (där ägaren f ö redan har pappan och en son i sitt avelsprogram så det är väl inte så konstigt om de inte vill konkurrera med dem?). Inte illa pinkat! Nej, surt sa räven tycker jag att det luktar. Jag unnar alla som har framgång den framgången, det är man värd om man satsar.
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Givetvis är det rätt att satsa på nytt intressant blod, men man skulle vilja att dem fanns en längre tid i avel så man kan värdera avkommorna. Tycker deras satsning på en Stedinger son är en mycket mer intressant satsning än den gammalmodiga Goethe-Florestan kombinationen samt alla Dormello och andra lågställda blodslinjer som ska visas, ska man inte gå mot en mer högställd blodslinje??
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Ja, så här i hingstväljartider skulle man vilja ha ett tiotal ston att betäcka, så att man kunde prova alla fina kombinationer. Fast sen när man ska betala så är man nog glad att man inte har så många :D
och hade du tio så tyckte du antagligen att det också var för få antal ston i betäckningstider...:D

Helen
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Givetvis är det rätt att satsa på nytt intressant blod, men man skulle vilja att dem fanns en längre tid i avel så man kan värdera avkommorna.

För att...?
De får ju ändå inga ston att tala om när avkommorna är utvärderade och befunnits vara av väldigt god kvalitet? Som sagt, ska bli intressant att se Rubinrots stoantal i år (i synnerhet som det nu är den hingsthållaren som diskuteras.;) )
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Jag förstår ditt resonemang men håller inte med. Jag är oerhört tacksam att det finns hingsthållare som faktiskt vågar satsa och är lyhörd för vilka vindar som blåser. Att dem sedan säljer de hingstar som inte bär sig handlar ju mer om ekonomi vilket det måste få göra. Jag personligen tycker det är väldigt tråkigt att vi förlorat Smashing Hit som jag tror hade varit en tillgång i vår avel, ffa som typförbättrare. Det är bara att gratulera de stoägare som hann använda honom.

Noa
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Roosvelt är ju också en aktuell sådan hingst, en säsong i Sverige och så vips...borta 2007!
Tråkigt för stoägare med fölungar som ingen minns fadern på om 5 år när dem kommer ut på tävling.

Men nu fattar jag inte. Bara för att hingsten inte står i Sverige betyder det ju knappast att den faller i glömska? Det beror väl på vad han presterar i Danmark och Tyskland? Och de köpare eller avelsintresserade som inte hellre fördrar en bra häst framför en sämre häst med den just nu trendigaste stamtavlan är ju bara att beklaga.

Däremot tycker jag det är synd med 2 säsongs-hingstarna för att man som stoägare inte hinner betäcka med dem. Jag vill i a f vänta ett år och se hur fölen blir innan jag chansar med mitt enda sto. Och när jag väl har bestämt mig blir det import och fem gånger dyrare...

Vad gäller kortsiktig trend-varning håller jag med Barbarella, men där har ju faktiskt stoägaren ett ansvar att tänka längre. Nu finns ett så stort urval av hingstar att man kan göra det man tror på i längden.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Painted Black II till Sverige

Jag kan bara ha lite blandade känslor när det kommer till hingstfunderingar. Ska jag ta den gamle beprövade hingsten som visat att han nedärver många av alla de kvaliteter jag vill ha, eller ska jag satsa på den där unge hingsten som ser ut att ha precis allt jag letar efter. Båda kan vara borta till nästa säsong, och jag kan garantera att om jag väljer den ene så är den andre borta när jag vill använda den. Jag tycker det är supertist att hingstarna får så ojämnt antal ston, och man har ju ingen aning själv hur många ston ens hingst kommer att få. Så valet kan stå mellan 2 för mig likvärdiga hingstar men att man råkar välja den som får 200 ston, och den andre får 30. Jag hade tyckt det var mycket mer spännande med den hingsten som inte fick så många avkommor.
U
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Vad beträffar Rosevelt,är han ju framgångsrik i sporten i Danmark och det finns väl inget som hindrar att ha honom på sperma import eller kanske kan det vara bra att invänta en föl värdering av hans samt de övriga unga fadershingstarnas avkommor,görs inte detta faller annars hela tanken med "snabba avelsframsteg" Där tycker jag att vi brister rejält i Sverige och det är av oerhörd vikt när unghingstarna tar så stor del av våra ston.Vill man verkligen uppnå så tillförlitliga avelsframsteg som möjligt borde även principen unga bra ston till bra beprövade hingstar och tvärtom gälla i större utsträckning,men där går vi tyvärr bet och med vilken tillförlitlighet kan vi då utvärdera vårt avelsresultate?Hästavel är ingen "quick fix" och vill vi verkligen bedriva kvalitetsavel måste vi "veta" så mycket som det bara går -positivt/negativt så snabbt som det bara går för att kunna utläsa vad de olika individerna-inte minst våra ston-nedärver.Ja,så till Bluppen,den är framförallt baserad på 3-års resultat,det säger ytterligare bara en liten del av förmågan hos dessa unghästar,mest exteriört faktiskt.Att utnämna hingstar till toppförärvare för att de ligger högt i denna statistik är vågat,tycker i alla fall jag.Visst är det viktigt med nytt blod,men då fodras enorm kunskap om de egna stona samt gedigen stostam hos de unga hingstarna och inte minst förärvningen hos deras fäder i generationer såsom ridbarhet,hållbarhet och helst framgångar i sporten.Avslutningsvis har jag svårt för "slit och släng" synen som alltför ofta råder inom hästvärlden, hästar är inga maskiner där trasiga delar byts ut allteftersom.Kanske är jag naiv men,ges individen mer plats får du alltid mer tillbaka,även om få blir stjärnhästar.Det gäller även vid försäljning.Oj det blev långt och lite sido spår.......Mina gäster vill ha mat

mvh/barb
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Så många kloka ord :bow:


Oj det blev långt och lite sido spår.......Mina gäster vill ha mat
:rofl: gud jag tror jag dör :rofl: sitter du på Buke när du har gäster ? :rofl: Du är ju för härlig ändå !!! :D
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Vad beträffar Rosevelt,är han ju framgångsrik i sporten i Danmark och det finns väl inget som hindrar att ha honom på sperma import eller kanske kan det vara bra att invänta en föl värdering av hans samt de övriga unga fadershingstarnas avkommor,görs inte detta faller annars hela tanken med "snabba avelsframsteg" mvh/barb

Jag ser gärna att ASVH inför fölbesiktningar som man har i Danmark och Holland på de hingstar som har många avkommor.

Personligen tror jag att Rosevelt har mycket att tillföra aveln, medan Smashing Hit, Fielman, Don Laurie mfl är mer tveksamma. Vet någon varför SH inte tävlades? Han såldes för en förvånansvärt låg summa, om jag inte minns fel. Man får ju sina aningar om att temperamentet inte var det bästa. Rubinrot har nedärvt sig okej, men har typen emot sig. Många avkommor som jag har sett på 3-årstest har dessutom varit låsta i bogarna och haft ganska markbundna rörelser.
 
Sv: Painted Black II till Sverige

I detta håller jag fullständigt med dig, men det är en helt annan diskussion tycker jag. Det ansvaret ligger på uppfödarna, inte hingsthållarna - och tyvärr är det väl så att det är alldeles för få som satsar seriöst på kvalitetsavel? Vi vet ju hur medeluppfödaren i Sverige ser ut i dag...:angel:

Züchten heißt: Denken in Generationen!

Men jag undrar fortfarande vad du syftade på angående Rubinrot?
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Rubinrot älskar jag, men han gick upp som en sol och ner som en pannkaka... Fantastisk under Stefan Jansson med en lovande karriär framför sig. Vad hände sen? Ingenting. Han skickades till Tyskland och skulle starta i högre klasser. Sedan blev han tydligen skadad och det blev knäpptyst. Men det är ju ett bra tag sedan. Kommer han att starta klasser i år? Det vore kul, men den som lever får se. Kanske Waldhof är bra på att ta fram unghäst-stjärnor, men inte hästar för högre klasser? Sorry, men det känns som att de verkligen gör det för egen vinnings skull och inte för att stärka den svenska halvblodshästen. Självklart ska man tjäna pengar på det man gör och jag unnar folk framgångar. Men uppfödare, det kommer jag aldrig kalla dem.
 
Sv: Painted Black II till Sverige

:o En liten fråga .När ni skriver Ferro menar ni Olympic Ferro Mètalls pappa. För han är verkligen läcker. Har för övrigt betäckt med Mètall.:bump:
 

Liknande trådar

Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 521
Senast: Keb71
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 724
Senast: supercassie
·
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 886
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • Kan man ens göra rätt längre?
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp