Sv: Painted Black II till Sverige
Jag är övertygad om att Waldhof, Ängagården, Hippo Essentia, Eklunda, Flyinge (inte minst) m fl hingsthållare (ja, t o m bukes egen Cyllene) som styr och ställer med importsperma - med allt vad det innebär - gör det för att de i grunden bär på en passion för att förbättra det svenska halvblodet (och om jag ska vara elak, för att de sett hur mycket längre de tyska/holländska uppfödarna kommit). Men för att de ska kunna göra det måste de också gå runt, de kan inte betala ur egen ficka för att ge oss tillgång till internationellt blod
Holländarna och tyskarna har blivit världsledande pga av flera anledningar:
Dels så har dom hela tiden
velat vara väldsbäst för att tjäna så mkt pengar som möjligt...
- Hela deras avelplanering är upplagd efter ett syfte om att tjäna så mkt pengar som möjligt...
- Dom ser marknaden som Global istället för inhemsk för att tjäna så mkt pengar sopm möjligt...
- Dom är dessutom starkt trogna sitt förbund och ser det som ett varumärke som dom vårdar ömt så att dem kan tjäna så mkt pengar som möjligt...
- Dom har ett gediget samarbete mellan avelsförbundet, de enskilda stoägarna, hingsthållarna ridsportförbundet och ryttarna där
alla arbetar mot samma mål dvs. att bli världsledande och tjäna pengar...
- Dom exporterar hellre än importerar i Tyskland och Holland !
Hur gör vi i Sverige då ?
Jo vi ropar Jippie när folk importerar och säger faaaan ! när någon exporterar
Dessutom så ondgör vi oss över de människor som drivs av viljan att tjäna pengar
Sedan så tror en del att marknaden tar slut vid den svenska gränsen
Nej det är så här... att i Sverige så måste vi föra ut vår inhemska avel och våra hästar i ett internationellt perspektiv. Vi måste lära oss att hela tiden planera vår avel efter vad som är bäst för näringen internationellt...
Om vi ska komma någonstans så måste visionen vara att vi ska bli världsbäst på det här med hästar och avel. Vi måste ha en visionen som är nästintill ouppnålig. Inte förrän då när alla parter dessutom samarbetar mot samma mål så kan vi komma någonstans internationellt...och för att bli internationellt konkurenskraftig så måste vi avla mer för prestation och sålla i vårt avelmatreal med ytterst stor noggranhet !
Om jag som uppfödare sedan skulle sluta avla för högre klasser pga att vi har för få svårklass ryttare i landet - då kan jag lika bra lägga av med aveln...
Nej det är nog så här att i Sverige så får du stora gratulationer när du vinner pengar på tips Lotto odyl. men är det så att du arbetar ihop ett eget kapital eller gör stora ekonmiska risktaganden för att därigenom tjäna pengar så får du fan för det..
Helen