Painted Black II till Sverige

Sv: Painted Black II till Sverige

:o En liten fråga .När ni skriver Ferro menar ni Olympic Ferro Mètalls pappa. För han är verkligen läcker.
Japp det är Olympic Ferro som asves när vi skriver Ferro...

Helen
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Uppfödare är det väl ingen som pratat om att kalla dem? Vi pratar hingsthållare, tillhandahållare av utländskt blod som stoägarna nu får chansen att använda långt innan vi annars skulle få det (läs: när de redan gjort succé i sina hemländer med sina avkommor och stoägarna där börjat avla på deras söner och sonsöner och därför kan släppa iväg gamla pappan till oss här eftersom ingen längre vill använda honom i hemlandet).

Är ett kriterie för en god hingsthållare att ta fram avelshingstar som ska tävla svår klass? Hur många svårklasshästar står öht i det här landet? :eek: (Alla vi har ingår väl i princip, på ett eller annat sätt, i landslaget med spetstrupp, nu talar jag om dressyr) Vilket leder mig till följdfrågan (som också är en annan diskussion) varför ska vi i Sverige egentligen satsa på att avla fram svårklasshästar när vi inte har tillräckligt många svårklassryttare/svårklassutbildare för en sådan marknad?

Rubinrot fick kolik och buköppnades, inte konstigt om det blev knäpptyst.;) Om han kommer ut på tävling i år är det bara att gratulera men mig veterligt är ägaren ingen GP-ryttare så du kanske inte ska ha för stora förväntningar?;) Och nu ville ju ägaren själv rida hingsten när det inte blev någon försäljning.

Jag är övertygad om att Waldhof, Ängagården, Hippo Essentia, Eklunda, Flyinge (inte minst) m fl hingsthållare (ja, t o m bukes egen Cyllene) som styr och ställer med importsperma - med allt vad det innebär - gör det för att de i grunden bär på en passion för att förbättra det svenska halvblodet (och om jag ska vara elak, för att de sett hur mycket längre de tyska/holländska uppfödarna kommit). Men för att de ska kunna göra det måste de också gå runt, de kan inte betala ur egen ficka för att ge oss tillgång till internationellt blod.
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Ok, jag håller med dig om det, men jag tycker det är märkligt att de byter hästar stup i kvarten. Ägnagården, Hippo Essentia och de andra har haft sina hingstar ett bra tag, de kommer självklart med ngt nytt då och då men har avkommor efter sina hingstar som man kan värdera under ett flertal säsonger. Om jag hade haft en avkomma (vilket jag inte har) e. Royal Touch Stone el. Smashing Hit så hade jag kännt mig lurad på konfekten när de inte kommer att göra ngt avtryck i historien. Vem vill då ha min avkomma? Det skulle knappast bli ngn rusning. :smirk: Eftersom RTS kastrerades och SH skickades iväg så tänker man att de inte höll måttet och det är ju tråkigt för de som betäckt med dem. Alltså, generellt så tycker jag det är bra att folk satsar, men när det handlar om samma hingshållare som gång på gång tar in ngt, och det sedan floppar så undrar man. Undantaget är ju Corlensky G, som jag hade kunnat tänka mig att betäcka med om jag hade varit intresserad av hoppavel. ;)
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Skillnaden mellan dem som importerar sperma och de som faktiskt tar in hingstarna live i landet är ju att det blir väldigt mycket billigare att betäcka med en hingst som står här än en som står utomlands (säkrare också vad avser leveranstider, färskheten på sperma etc). Men den som tar hit en hingst drar på sig helt andra kostnader - och risker - än en som bara beställer sperma från hingstens hemstation. Waldhof har ju dessutom riktigt bra priser anser jag, inga överpriser.

Det är väl stoägarna som har bestämt att RTS och SH inte höll måttet genom att inte använda dem så pass att de betalade sig? De var ju tillräckligt bra för att de bli godkända enligt ASVH:s normer. Jag håller med om att det som uppfödare är trist om det inte blir något av den unga hingst man använt i sin avel men det är en risk man måste kalkylera med när man väljer ungt, oprövat och inget man kan klandra hingsthållaren för, eller hur? Denne ska väl inte behöva stå och ha hingsten kvar i stallet "bara för att" när avkommorna börjar visa sig?

Nej, var i stället glada åt att vi har chansen att vara med på det senaste i Europa och var i stället noggrann i valet av hingst så att den verkligen passar det egna stoet.
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Alltså detta är Sverige i ett nötskal ! Vi har sk uppstickare som enligt mig i allafall har varit extremt på hugget det senaste åren. O herregud va händer, vi här inne på buke börjar kritisera deras sätt att tänka/agera och dessutom verkar ju några ha en stor insyn i deras privata plånbok !!!!!! Va vi kanske har missat är att om man inte säljer kan man inte köpa nytt, vilket de faktiskt ha gjort med tanke på alla nya hingst investeringar. Att röra om i grytan är nyttigt ! Har ni kollat in hingstkalendern ? Hur många hingstar i den används flitigt och för vår " svenska avel " vidare. Att sälja häst o ännu värre godkänd hingst i Sverige anses som fult. Det måste ju bara vara nått fel på den varför säljer man annars ???? Hallå vakna upp. Jag tycker faktiskt att de agerar sunt, de selekterar hingstarna själva med hjälp utav sto antalet,(tack vare oss) istället för att hamna i hingstkatalogen med dokumenterade 5 betäckta / år. De hingstarna bläddras ju ändå förbi. Beträffande SH så betäckt han endast 4 st på fastlandet resterande på Gotland eftersom han stod stationerad där. Och vem ska betala kalaset för vad hingsten i fråga kostar hingstägaren / år? Det är så självklart att en verksamhet måste löna sig annars e det väl inen idé att man fortsätter ?????!!!!! Utomlands säljs bra godkända hingstar dagligen vi kanske skulle ta efter lite och få lite lönsamhet i våran sk "hästverksamhet" De har förbund som stöttar ordnar o organiserar för hingst som så väl stoägare - det skulle vi också behöva !!!!!!
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Vilket leder mig till följdfrågan (som också är en annan diskussion) varför ska vi i Sverige egentligen satsa på att avla fram svårklasshästar när vi inte har tillräckligt många svårklassryttare/svårklassutbildare för en sådan marknad?
:crazy: Hoppas att du skojar !? Kan du inte starta en ny tråd om detta och utveckla vad du menar...

Helen
 
Sv: Painted Black II till Sverige

:crazy: Hoppas att du skojar !? Kan du inte starta en ny tråd om detta och utveckla vad du menar...

Helen

Nej, jag skojar inte. För vem ska vi avla svårklasshästar, var finns marknaden? Vem ska köpa och utbilda dem upp till svår klass? Varför ska vi kräva top class-kvalitet på både ston och hingstar i avel när avkommorna ändå förmodligen aldrig kommer att starta högre än en Msv B - om de ens gör det under en livstid? Är vi för pretentiösa i våra krav? Orealistiska? Inte ens våra svenska ryttare köper ju svenska dressyrhästar!
(Sedan är jag självklart medveten om att om man siktar mot stjärnorna så kanske man når trädtopparna och allt det där, men jag menar bara att det är lite sandlåda att sitta här och gasta om att hingstarna ska verka i aveln OCH gå GP, för att vi sedan ska sitta och tuta runt på avkommorna i LA.)
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Jag är övertygad om att Waldhof, Ängagården, Hippo Essentia, Eklunda, Flyinge (inte minst) m fl hingsthållare (ja, t o m bukes egen Cyllene) som styr och ställer med importsperma - med allt vad det innebär - gör det för att de i grunden bär på en passion för att förbättra det svenska halvblodet (och om jag ska vara elak, för att de sett hur mycket längre de tyska/holländska uppfödarna kommit). Men för att de ska kunna göra det måste de också gå runt, de kan inte betala ur egen ficka för att ge oss tillgång till internationellt blod

Holländarna och tyskarna har blivit världsledande pga av flera anledningar:

Dels så har dom hela tiden velat vara väldsbäst för att tjäna så mkt pengar som möjligt...

- Hela deras avelplanering är upplagd efter ett syfte om att tjäna så mkt pengar som möjligt...

- Dom ser marknaden som Global istället för inhemsk för att tjäna så mkt pengar sopm möjligt...

- Dom är dessutom starkt trogna sitt förbund och ser det som ett varumärke som dom vårdar ömt så att dem kan tjäna så mkt pengar som möjligt...

- Dom har ett gediget samarbete mellan avelsförbundet, de enskilda stoägarna, hingsthållarna ridsportförbundet och ryttarna där alla arbetar mot samma mål dvs. att bli världsledande och tjäna pengar...

- Dom exporterar hellre än importerar i Tyskland och Holland !

Hur gör vi i Sverige då ?

:crazy: Jo vi ropar Jippie när folk importerar och säger faaaan ! när någon exporterar :angel:

Dessutom så ondgör vi oss över de människor som drivs av viljan att tjäna pengar :angel:

Sedan så tror en del att marknaden tar slut vid den svenska gränsen ;)

Nej det är så här... att i Sverige så måste vi föra ut vår inhemska avel och våra hästar i ett internationellt perspektiv. Vi måste lära oss att hela tiden planera vår avel efter vad som är bäst för näringen internationellt...

Om vi ska komma någonstans så måste visionen vara att vi ska bli världsbäst på det här med hästar och avel. Vi måste ha en visionen som är nästintill ouppnålig. Inte förrän då när alla parter dessutom samarbetar mot samma mål så kan vi komma någonstans internationellt...och för att bli internationellt konkurenskraftig så måste vi avla mer för prestation och sålla i vårt avelmatreal med ytterst stor noggranhet !

Om jag som uppfödare sedan skulle sluta avla för högre klasser pga att vi har för få svårklass ryttare i landet - då kan jag lika bra lägga av med aveln...

Nej det är nog så här att i Sverige så får du stora gratulationer när du vinner pengar på tips Lotto odyl. men är det så att du arbetar ihop ett eget kapital eller gör stora ekonmiska risktaganden för att därigenom tjäna pengar så får du fan för det..


Helen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Painted Black II till Sverige

För vem ska vi avla svårklasshästar, var finns marknaden?
I hela välden !

Vem ska köpa och utbilda dem upp till svår klass?
Alla ryttare runt om i Världen som önskar rida internationellt konkurenskraftiga hästar.

Varför ska vi kräva top class-kvalitet på både ston och hingstar i avel när avkommorna ändå förmodligen aldrig kommer att starta högre än en Msv B - om de ens gör det under en livstid?
Men om vi bara avlar för Msv B så kanske vi inte får bättre hästar än LB. Och vem ska rida dem hästarna isåfall ? Nej vi ska sträva efter att öka vår export!

Är vi för pretentiösa i våra krav? Orealistiska?
Nej det tycker jag inte alls. Tvärtom vi styrs för mkt av jantelagen i detta landet plus att vi har för lågt satta mål. Vi förvägrar oss själva att tjäna pengar och tror på den romantiska drömmen om att man i Tyskland avlar pga av att det är en passion ;) Det roliga är att det är precis det som Tyskarna vill få oss att tro :-)) Nej det är inte så himla passionerat från deras håll det handlar mer om pengar - där i ligger deras passion...och min, då jag också vill tjäna en hel hög med pengar :-))

Inte ens våra svenska ryttare köper ju svenska dressyrhästar!
Nej och det är ju inte så konstigt när vi själva knappt tror på det vi håller på med....Här samarbetar ju inte ens stoägarna med hingsthållarna, förbundet ryttarna och ridsportförbundet...


(Sedan är jag självklart medveten om att om man siktar mot stjärnorna så kanske man når trädtopparna och allt det där, men jag menar bara att det är lite sandlåda att sitta här och gasta om att hingstarna ska verka i aveln OCH gå GP, för att vi sedan ska sitta och tuta runt på avkommorna i LA.)
Det är väl en del av ASVH största uppgifter nu att ta itu med - ska vi avla på prestaion eller yngre individer där vi inte vet så mkt om förärvningen dessutom....

Helen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Painted Black II till Sverige

Många kloka ord! Hur ska vi få de svenska elitryttarna att vilja rida svenskt? Varför gör de inte det? (ok, en hel del av hästarna är svenska, men varför inte alla?)
Men jag tror fortfarande vi har för få kunniga som kan förvalta många av våra lovande hästar...
Ulrika
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Hur ska vi få de svenska elitryttarna att vilja rida svenskt?
Genom att fler sållar noggrannare i sina hingstval och stoval och sedan avlar med näringens bästa för ögonen. Det är endast de bästa djuren som vi ska ha i aveln.

Vi skulle tex. även behöva ha en sk. ryttarbaserad teori där ryttarna kommer till tals och uttalar sig i vad de tror att sporten kommer att behöva för typ av hästar om låt oss säga tio år. Det är ryttarna som ska vägleda oss...

Dessutom så måste fler börja att avla för prestation med näringens bästa för ögonen...

Helen
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Allt! Du kunde inte ha mer rätt. Och jag hoppas du förstår att jag skriver provocerande för att få folk att börja tänka själva! ;)
Du jag rökte två cigg på varandra för att lugna ner nerverna efter ditt inlägg, jag trodde att du fått en form av hjärnblödning eller någonting :crazy: och tyckte att jag inte kände igen dig i dina uttalanden...

Helen
 
Sv: Painted Black II till Sverige

*gapskratt*:D :D :D
Fast jag vill ju inte bidra till att du går och dör i lungcancer eller KOL el dylikt, det var inte min mening.:crazy:
Nej, jag håller med dig men tyvärr funkar det långt ifrån så i vårt land och jag är rädd att det aldrig kommer att göra det heller. Tyskland/Holland har redan hunnit ta alla marknadsandelar och bygga upp en industri kring sin avel som vi aldrig kommer att kunna konkurrera med.
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Har en av varje efter SH o RTS. Känner mej inte speciellt lurad, för det är jättefina ungar. Har fullständig förståelse för Waldhofs agerande. Jag håller med dom som tycker att det ger oss sto-ägare en chans till superfina blodslinjer. De unga välstammade hingstarna som jag använt- lite extra chansning,javisst- har nedärvt sej helt OK. Ryttarna är sällan låsta vid nån viss hingst, utan ser mest till individen tycker jag. (En del är skrämmande dåligt uppdaterade på nya hingstar) Heja Jennie o Jörgen
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Genom att fler sållar noggrannare i sina hingstval och stoval och sedan avlar med näringens bästa för ögonen. Det är endast de bästa djuren som vi ska ha i aveln.

Vi skulle tex. även behöva ha en sk. ryttarbaserad teori där ryttarna kommer till tals och uttalar sig i vad de tror att sporten kommer att behöva för typ av hästar om låt oss säga tio år. Det är ryttarna som ska vägleda oss...

Dessutom så måste fler börja att avla för prestation med näringens bästa för ögonen...

Helen

:bow: :bow:
Tyvärr är många ryttare ganska ointresserade av avel och säger "jag bryr mig inte om stamtavlan, utan om individen. Jag kan inget om avel."
Jag brukar alltid fråga de ryttare jag känner vad de anser om hingstval och vilka erfarenheter de har utifrån ridbarhet, osv. Temperamentet är ju oerhört viktigt, kanske det viktigaste. Ibland undrar jag om jakten på elektricitet hos hästarna har lett till svagare psyken? Det känns som att väldigt många dressyrhästar har dött i kolik de sista åren... Just Mickey, Forest Gump, Topaasch t ex, och jag tror att det finns ännu fler exempel. Fodret och ffa brist på grovfoder spelar naturligtvis in, men jag har själv en ängslig valack som under tävling lider av magbesvär för att han blir så stressad att han slutar äta. Men är det möjligt att avla fram reaktionssnabba hästar som inte reagerar på uppstallning borta, långa transporter, stress osv? Tror ni att det kan ligga något i det? Visserligen dog Laptop av kolik, men min känsla är att hopphästarna är mer coola generellt. Eller så är det bara inbillning...
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Nej det är ingen fara då beslutet att tända en ciggarett var helt och hållet mitt eget...

Nej, jag håller med dig men tyvärr funkar det långt ifrån så i vårt land och jag är rädd att det aldrig kommer att göra det heller.
Jamen hallå :crazy: en sådan inställning och reträtt inför det som sker innebär ju inte att man inte kan göra något åt det...

Tyskland/Holland har redan hunnit ta alla marknadsandelar och bygga upp en industri kring sin avel som vi aldrig kommer att kunna konkurrera med.
Nämen vilka tråkig inställning :( Vi ska ju producera bättre hästar än dom, genom att öka vårt inhemska samarbete hingsthållare, stoägare förbunden och ryttana emellan. Är vi sedan ytterst noggranna i selekteringen av våra avelsdjur och avlar för prestation så får dom det jobbigt med oss istället ;)

Det kallas konkurenskraft :D

Helen
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Tyvärr är många ryttare ganska ointresserade av avel och säger "jag bryr mig inte om stamtavlan, utan om individen.
Det är bra de då ska vio börja avla fram fler och mer kvalitativa individer att bry sig i. Visst hade det varit bra om ryttarna brydde sig mer i aveln men samtiidgt så skulle det vara bra om dem istället presenterade en ryttarbaserad plan till uppfödarna där man detaljerat beskriver hur man tror att sporthästarna ska se ut om 10 år. Vår uppgift som uppfödare blir sedan att hålla koll på vilka avelshingstar och ston som nedärver det ryttarna önskar...

Temperamentet är ju oerhört viktigt, kanske det viktigaste. Ibland undrar jag om jakten på elektricitet hos hästarna har lett till svagare psyken?
Jag tror att det ligger mkt i det du säger!.
Men är det möjligt att avla fram reaktionssnabba hästar som inte reagerar på uppstallning borta, långa transporter, stress osv?
Ja det tror jag! Men jag tror samtidigt att miljön har en mer avgörande beydelse i detta fallet än det genetiska arvet...

Helen
 

Liknande trådar

Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 521
Senast: Keb71
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 724
Senast: supercassie
·
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 886
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp