Painted Black II till Sverige

Sv: Painted Black II till Sverige

Genom att fler sållar noggrannare i sina hingstval och stoval och sedan avlar med näringens bästa för ögonen. Det är endast de bästa djuren som vi ska ha i aveln.

Vi skulle tex. även behöva ha en sk. ryttarbaserad teori där ryttarna kommer till tals och uttalar sig i vad de tror att sporten kommer att behöva för typ av hästar om låt oss säga tio år. Det är ryttarna som ska vägleda oss...

Dessutom så måste fler börja att avla för prestation med näringens bästa för ögonen...

Helen

Jo men är det inte i uppfödarnas intresse att göra det bästa av situationen? Många som avlar väljer att avla på sitt sto för att det inte håller för ridning(och det är ju helt galen väg att gå om nu skadan kan vara ärftlig). Men de värdefullaste stona hamnar ju på tävlingsbanan och kommer i avelsboxarna för sent. Ett sto som säljs för avel ligger betydligt mycket lägre i pris än ett som säljs som tävlingshäst. Ska jag, om jag nu lyckas föda upp ett kanonsto låta henne vara i avel direkt, eller ta budet jag får på henne som tävlingshäst? För Sverige och framtiden ska jag ju givetvis välja det andra alternativet, men för min privata ekonomis skull väljer jag nog alternativ ett.. Dessutom hade det varit härligt att se mitt sto på tävlingsbanan.
Givetvis, man kan ju säga att det är hingstarna, valackarna, klass 2 och 3 ston etc som ska ut och tävla. Men jag tror att ekonomin spelar in.
Ulrika
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Jo men är det inte i uppfödarnas intresse att göra det bästa av situationen? Många som avlar väljer att avla på sitt sto för att det inte håller för ridning(och det är ju helt galen väg att gå om nu skadan kan vara ärftlig).
Jag tror också att det måste ligga i uppfödarnas intresse att göra det bästa av situationen.

Men de värdefullaste stona hamnar ju på tävlingsbanan och kommer i avelsboxarna för sent.
Det är inte endast prestationer i sporten som räknas när man pratar prestation hos avelsdjuren utan det handlar mer om prestatioenr i nedärning. Att ett djur presterar i sporten är inte likställt med att detta djur även kommer prestera något i nedärning i aveln...

Ett sto som säljs för avel ligger betydligt mycket lägre i pris än ett som säljs som tävlingshäst.
Det stämmer om det inte är så att hon visat sig vara ett fantastikt avelssto som dessutom kommer ur ett förärvningssäkert möderne. Dessa ston är knappt till salu och är dom det så kostar dom massor...

Ska jag, om jag nu lyckas föda upp ett kanonsto låta henne vara i avel direkt, eller ta budet jag får på henne som tävlingshäst?
Jag skulle råda dig att sälja henne såvida hon inte kommer ur en mkt förärvningssäkerstolinje som du ska avla vidare på.

För Sverige och framtiden ska jag ju givetvis välja det andra alternativet, men för min privata ekonomis skull väljer jag nog alternativ ett.. Dessutom hade det varit härligt att se mitt sto på tävlingsbanan.
Precis och dessutom så gör hon reklam för dig som uppfödare.

Helen
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Jag tror också att det måste ligga i uppfödarnas intresse att göra det bästa av situationen.

Det är inte endast prestationer i sporten som räknas när man pratar prestation hos avelsdjuren utan det handlar mer om prestatioenr i nedärning. Att ett djur presterar i sporten är inte likställt med att detta djur även kommer prestera något i nedärning i aveln...

Det stämmer om det inte är så att hon visat sig vara ett fantastikt avelssto som dessutom kommer ur ett förärvningssäkert möderne. Dessa ston är knappt till salu och är dom det så kostar dom massor...

Jag skulle råda dig att sälja henne såvida hon inte kommer ur en mkt förärvningssäkerstolinje som du ska avla vidare på.

Precis och dessutom så gör hon reklam för dig som uppfödare.

Helen

Så sant så. Men om man ser på medelsvenskuppfödaren så är det nog inte många som har riktigt fantastiksa avelsston. Hur ska vi veta vilka hästar vi ska avla på då? Det finns ju inte många kvar att välja mellan. Om alla diplom- klass 1 ston som inte kommer från ett fantastiskt möderne(vad är skillnaden på ett bra eller ett fantastiskt möderne?) och alla klass 2, 3 etc inte kommer i avel förrän de är gamla, så har vi ju en mycket liten avelsbas kvar. Sedan verkar det som en del som säljer ston inte vet vad de säljer, det finns mycket lite info om stammarna, bara pappa och morfars namn. Där kan man ju udersöka själv som köpare.
Hur ska vi veta vilka ston som det ska avlas på?
Om medelsvenskuppfödaren ska ha tag i ett riktigt bra avelssto, så är frågan om det alls är någon ekonomi att sälja fölet, eller? Vad kostar ett riktigt bra sto, om man nu skulle kunna få loss det? Gissar att de uppfödarna som föder upp topphästarna håller hårt i sina ston, så hur får vi andra ett stomaterial som duger? Vad duger?
Ulrika
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Hur ska vi veta vilka ston som det ska avlas på?
Om medelsvenskuppfödaren ska ha tag i ett riktigt bra avelssto, så är frågan om det alls är någon ekonomi att sälja fölet, eller? Vad kostar ett riktigt bra sto, om man nu skulle kunna få loss det? Gissar att de uppfödarna som föder upp topphästarna håller hårt i sina ston, så hur får vi andra ett stomaterial som duger? Vad duger?
Ulrika

Mycket bra fråga. Jag skulle mycket hellre gå på ett seminarium om urval bland stona än råd om hur man väljer rätt hingst. Har man ett kanonsto är det dessutom större chans att man får en bra häst, vad man än väljer för hingst. Det blir lättare att kombinera om stoet inte har några defekter att ta hänsyn till.
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Så sant så. Men om man ser på medelsvenskuppfödaren så är det nog inte många som har riktigt fantastiksa avelsston. Hur ska vi veta vilka hästar vi ska avla på då? Det finns ju inte många kvar att välja mellan. Om alla diplom- klass 1 ston som inte kommer från ett fantastiskt möderne(vad är skillnaden på ett bra eller ett fantastiskt möderne?) och alla klass 2, 3 etc inte kommer i avel förrän de är gamla, så har vi ju en mycket liten avelsbas kvar. Sedan verkar det som en del som säljer ston inte vet vad de säljer, det finns mycket lite info om stammarna, bara pappa och morfars namn. Där kan man ju undersöka själv som köpare.
Hur ska vi veta vilka ston som det ska avlas på?
Om medelsvenskuppfödaren ska ha tag i ett riktigt bra avelssto, så är frågan om det alls är någon ekonomi att sälja fölet, eller? Vad kostar ett riktigt bra sto, om man nu skulle kunna få loss det? Gissar att de uppfödarna som föder upp topphästarna håller hårt i sina ston, så hur får vi andra ett stomaterial som duger? Vad duger?
Ulrika

Sympatica (Synovias syster, tvåa på kungakannan etc.) som lämnat tre föl hittills, alla tre klass ett (52, 50, 50) är såld nyligen. Snacka om suverän investering i sto! Men ja, det kostade såklart. Men hon har betalat för sin stallplats. Två första fölen sålda, -06 fölet behålldes och nu har ngn annan chans att ta vara på hennes avelsvärde. Superkul!
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Men om man ser på medelsvenskuppfödaren så är det nog inte många som har riktigt fantastiksa avelsston. Hur ska vi veta vilka hästar vi ska avla på då? Det finns ju inte många kvar att välja mellan. Om alla diplom- klass 1 ston som inte kommer från ett fantastiskt möderne(vad är skillnaden på ett bra eller ett fantastiskt möderne?) och alla klass 2, 3 etc inte kommer i avel förrän de är gamla, så har vi ju en mycket liten avelsbas kvar.
Det är stoets egen förärvning som skvallrar om ifall hon har i aveln att göra eller ej. Det finns även ston utan påvisade bra stolinjer i sig som förärver sig mkt väl.

Ytterliagre ett sätt är att hela tiden avla vidare på dem avkommor man fått fram som blivit bättre än sin egen mor...

Jag skulle vilja ha till en seriös knytpunkt/stoägarportal/avelortal för alla dem uppfödare som vill avla för näringen och sporten. Den knytpunkten skulle kunna ge oss fina möjligheter att dels marknadsföra våra avkommor och få dem sålda. Det skulle även kunna gå att ha en stoförmedling där man lånar leasar ut ston för avel...Knytpunkten skulle även kunna agera värd för föreläsningar odyl genom att bjuda in föreläsare efter medlemmarna på knytpunktens behov. Knytpunkte skulle även ge hingsthållarna en möjlighet att hitta uppfödarna som avlar för sporten bästa. Det går att göra hur mkt som helst med sån här knytpunkt på tex. internet, men nu tänker jag inte skriva mer om denna knytpunkt för då tar bort tråden igen...:crazy: ;) Kort och gott kan man säga att jag vill ha till ett starkare samambete oss stoägare emellan där vi kanske lånar/ leasar ston av varandra tex....


Hur ska vi veta vilka ston som det ska avlas på?
Om medelsvenskuppfödaren ska ha tag i ett riktigt bra avelssto, så är frågan om det alls är någon ekonomi att sälja fölet, eller?
Då kan man tex. köpa en dotter till henne eller en dotterdotter och då som föl...

Vad kostar ett riktigt bra sto, om man nu skulle kunna få loss det?
Det går egentligen inte att säga - utan det är helt kopplat till vad det är för sto och vem som äger henne...

Men däremot så kan jag berätta att jag själv för några år sedan gjorde en prisförfrågan på ett tyskt Oldenburgersto vars möderne i de 5 närmaste leden alla hade gjort ett bruksprov för ston och hoppat för 9:or och 10:or....Jag blev intresserad av denna dotter till detta suveräna sto prislappen var då 350 000,- ;) Jag backade givetvis på det, då jag inte hade dem pengarna. Idag så har jag upptäckt att Sosath nere i Tyskland har en godkänd som ur den stolinjen - den sonen är alltså en halvbror till det stoet jag ville veta vad hon kostade...:D Jaja så kan det gå när man är en vanlig dödlig uatn en svindlande portmonä....

Helen
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Ja men sådana ston finns det väl inte allt för många av.. Undrar hur många ston i Sverige som anses hålla måttet. Jag ska erkänna att jag inte varit hos så många uppfödare senare åren, så jag anade inte att det var så illa ställt med aveln som det verkar vara. Det verkar som om vi har en himla massa ston i avel som inte borde vara i avel, är det verkligen så pass illa? Hur stor % skulle ni gissa som har någerlunda koll på vårt stomaterial, skulle inte vara i avel?
Borde det inte kunna räddas med rätt matchning av hingstar. Att det tar lite längre tid än att gallra ut och ersätta med nytt kan jag förstå. Men jag har svårt att tro att folk slutar avla på sina medel ston..
Jag tror faktiskt att ett avelsråd hade kunnat göra susen. Att det helt krasst kanske ges 5 alternativ på passande hingstar för de uppfödarna som inte känner sig säkra på sitt sto.
Men.. sedan tror jag att det finns en hel del som struntar ett stort stycke i om stoet överhuvudtaget bör vara i avel, eller om hingsten verkligen passar. Är det inte ett allvarligare problem, än de som har medelbra ston som försöker hitta den perfekta matchningen? Någon som har en idé om hur många ston de endast avelsvärderade hingstarna får?
Jag ska erkänna att jag kan tycka att det är mindre skam om man åker till en endast avelsvärderad hingst om man har ett sto med halv stam. Men jag tycker det är direkt synd att åka till en sådan hingst om man har ett bra sto med ok stam som verkar välskapt.
Och så är den evinnerliga frågan.. Vad är en bra stam?
Ulrika
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Ja men en knutpunkt eller ett nätverk eller vad vi ska kalla det hade varit en superbra investering för vår avel. Skulle gärna vilka läsa mer om dina tankar om detta. Skulle det vara ett nätverk/en knutpunkt per region eller sportsgren? Hur hade du tänkt?
Jag är helt klart positiv till att vara med i något sådant när min tid kommer. Men det får ju inte ta bort den enskildes önskan med sin avel, då är jag rädd för att en del uppfödare tappar sugen.
Det som ¨har slagit mig när jag tittat lite bland stona på ASVH´s BLUPsida är att rent dressyrstammade ston ibland betäcks med rena hopphingstar. Och ibland undrar jag om det var för att stoet hoppade bra nog för att vara i hoppaveln, eller om det var att ägaren var mer intresserad av att hoppa. Sådana ändringar i avelsarbetet tror jag inte för aveln frammåt. Men är man kär i sitt sto, och vill ha en avkomma att behålla så kanske det är svårt att inte välja en hingst efter sitt eget intresseområde än vad som hade varit bäst för sporten och den framtida aveln. Jag tror det lätt blir så eftersom många uppfödare är som jag. Binder mig otroligt mycket vid mina hästar(har dock inga nu), och har svårt att sälja om det skulle visa sig att hästen inte riktigt räcker till(har dock aldrig behövt sälja av den anledningen, men kan tänka mig att det hade varit svårt).
Ska man föra aveln vidare är jag ganska övertygad om att man skulle behöva vara lite kallare. Kan tänka mig att jag hade varit en av dem som bytt hingst nästa gång om inte det första fölet blivit bra nog, och så hade jag hållt på i hopp om att den perfekta kombinationen skulle dyka upp.. 12 föl senare, om den överhuvudtaget kom..
Kanske att jag inte är ett ämne för framtida toppavel om jag inte springer in i ett sto som duger direkt ;).
Ulrika
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Ja men en knutpunkt eller ett nätverk eller vad vi ska kalla det hade varit en superbra investering för vår avel. Skulle gärna vilka läsa mer om dina tankar om detta. Skulle det vara ett nätverk/en knutpunkt per region eller sportsgren? Hur hade du tänkt?
Jag hade gärna fortsatt att bolla detta med er på forumet men forumets regler tillåter inte den diskusssonen...Sorry...


Jag är helt klart positiv till att vara med i något sådant när min tid kommer. Men det får ju inte ta bort den enskildes önskan med sin avel, då är jag rädd för att en del uppfödare tappar sugen.
Syftet är inte att ta bort den enskilde uppfödarens egna visioner med aveln utan mer att sammanföra alla dem som redan kämpar för samma mål med sin avel...

Det som ¨har slagit mig när jag tittat lite bland stona på ASVH´s BLUPsida är att rent dressyrstammade ston ibland betäcks med rena hopphingstar. Och ibland undrar jag om det var för att stoet hoppade bra nog för att vara i hoppaveln, eller om det var att ägaren var mer intresserad av att hoppa.
Bluppen är inte kopplad till prestation förrän nu på senare tid utan är mer baserad på vilken stam din häst har i första hand och resltatet från treåersetsterna.

Men är man kär i sitt sto, och vill ha en avkomma att behålla så kanske det är svårt att inte välja en hingst efter sitt eget intresseområde än vad som hade varit bäst för sporten och den framtida aveln.
Visst okej, men det gynnar sällan aveln om mång tänker så...det är en sak att avla åt sig själv och sina egna behov och en annan sak att avla för sportfolket. ;)

Jag tror det lätt blir så eftersom många uppfödare är som jag. Binder mig otroligt mycket vid mina hästar(har dock inga nu), och har svårt att sälja om det skulle visa sig att hästen inte riktigt räcker till(har dock aldrig behövt sälja av den anledningen, men kan tänka mig att det hade varit svårt).
Jag tror också att många tänker så...

Ska man föra aveln vidare är jag ganska övertygad om att man skulle behöva vara lite kallare. Kan tänka mig att jag hade varit en av dem som bytt hingst nästa gång om inte det första fölet blivit bra nog, och så hade jag hållt på i hopp om att den perfekta kombinationen skulle dyka upp.. 12 föl senare, om den överhuvudtaget kom..
och jag hade sålt stoet eller kasserat henne efter två försök...;) :D

Kanske att jag inte är ett ämne för framtida toppavel om jag inte springer in i ett sto som duger direkt ;).
:angel: Jag har ett till salu ! ;) OBS skämt !
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Varför får vi inte diskutera sådant på forumet?
Jasså du hade inget sto till mig ;)
Seriöst så ska jag nog vänta lite med att skaffa ett rent avelssto tills vi har hittat en gård. Kan vara att jag köper ett sto att rida och tävla på som kommer att få ett föl, men avelsstoet väntar jag med.
Jag ser fram emot att läsa mer av den här diskussionen..
Ulrika
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Det kommer förhoppningsvis.. De kanske har folk på söndagsmiddag de andra.. De kanske har vänner ;)
Hur som helst. Om vi inte kan diskutera sådant här så skulel det vara intressant att veta vart man kunde diskutera det. Jag tycker det är ett superbra intiativ! Får det inte diskuteras just under avel eller gäller det på hela Buke?
Är det inte lite så Hopphästklubben försöker fungera?
Ulrika
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Håller med Barb, hur intressant blir det att betäcka med en hingst som hingsthållaren skickar ut i kylan efter 2 säsonger, för att den "endast" betäckt 33 ston....
Painted Black II må ha en intressant bror även om inte han (ettan) blev godkänd först, (först efter att Anky gjorde étt rama skri), men uppfyller han dem krav som Heimdal o gänget (asvh) har satt? Har PB II placering o segrar i PSG i fjol, han var ju inte bland dem 10% bästa, det hjälper sällan att dem gjort mkt bra ifrån sig som 5 resp 6åring.
Hur kommer det sig också att man kan leasa Ludwig von bayern sonen som var såld för 150000 euro till ett topp tysk hoppstall och helt plötsligt kan dem tänka sig att släppa den till lilla sverige, är det bara för denna säsongen, dra in pengar och sedan skicka den vidare till snopna fölägares förtrett :confused: Roosvelt är ju också en aktuell sådan hingst, en säsong i Sverige och så vips...borta 2007!
Tråkigt för stoägare med fölungar som ingen minns fadern på om 5 år när dem kommer ut på tävling.

Det finns en anledning som bör komma fram vid årets bruksprov efter vad jag hört. Skvaller är ju skvaller så vi får vänta och se!

Mvh / Fia
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Så det är ingen anledning som kan missas? Jag har ju ett halvt öga på en hopphingst som förslag till ett sto, och vill inte missa viktiga detaljer ;). Sedan om det är skvaller utan grund så behöver jag inte få veta alls. Gillar inte ryktesspridning, jag blir bara mer förvirrad då..(tro mig, det är möjligt :rofl: )
Ulrika
 
Snubblade över en 11 (!) år gammal tråd när jag satt med morgonkaffet. Ursprungsämnet är kanske inte så aktuell, men den efterföljande diskussionen var mycket intressant och jag hade gärna spunnit vidare, så här 10 år senare.

Har vi lyckats med det vissa författare i tråden hoppades på, att föra ut svensk avel i resten av världen, har vårt sätt att avla blivit mer internationellt, eller står vi fortfarande och stampar på samma ställe? Min uppfattning är att vi har blivit mer internationella i vårt tänk kring aveln, men finns det faktiska siffror som stöder teorin, t.ex andel hästar som exporteras utomlands osv.
Diskussionen angående att använda yngre, intressanta hingstar, respektive de äldre, mer välbeprövade, hur ser ni på den? Riskerar vi att dränera intressant avelsmaterial från landet i vår jakt på nytt, högintressant, blod?

(Jag velade mellan att starta en ny tråd, men anser att historiken i denna ger ett bra diskussionsunderlag, men givetvis får moderator låsa om det inte passar).
 
Den stora anledningen till att vi fått mer internationellt är tack vare några få stationer/uppfödare/ägare som har haft möjlighet att föra ut och dels köpa in materialet.
 
Den stora anledningen till att vi fått mer internationellt är tack vare några få stationer/uppfödare/ägare som har haft möjlighet att föra ut och dels köpa in materialet.
Jo, fast det hade vi ju redan för 10 år sedan, av döma av diskussionen då. Menar du att det har utvecklats än mer sen dess eller ligger vi på ungefär samma nivå? Jag känner igen argumenten som lyftes tidigt i tråden, de är aktuella än idag.
 

Liknande trådar

Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 521
Senast: Keb71
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 724
Senast: supercassie
·
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 886
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp