Painted Black II till Sverige

G

GiG

Waldhof fortsätter att imponera, nu har de tagit hem lillebror till Anky van Grunsvens Painted Black I, Painted Black II e Gribaldi-Ferro, står det på deras hemsida. Hoppas den är smarrig!
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Waldhof fortsätter att imponera, nu har de tagit hem lillebror till Anky van Grunsvens Painted Black I, Painted Black II e Gribaldi-Ferro, står det på deras hemsida. Hoppas den är smarrig!
Bild önskas :angel: :D :bow:

Helen
 
Sv: Painted Black II till Sverige

det finns en bild på
http://www.uytert.nl/
klicka på Folder Hengstenparade 2006: deel 1
så står han nästan längst ned i den pdf filen, på sidan 10 i katalogen och sidan 11 när man öppnar det med Readern.
Fast i foldern heter han naturligtvis Genesis! ;)
mvh
 
Senast ändrad:
Sv: Painted Black II till Sverige

Såg ju trevlig ut! Han har ju dessutom varit i Hans Peter Minderhouds händer så han borde inte vara fy skam.
 
Sv: Painted Black II till Sverige

det finns en bild på
http://www.uytert.nl/
klicka på Folder Hengstenparade 2006: deel 1
så står han nästan längst ned i den pdf filen, på sidan 10 i katalogen och sidan 11 när man öppnar det med Readern.
Fast i foldern heter han naturligtvis Genesis! ;)
mvh
Tack så mt hoppsan - du är en ängel...:bow: Koll på läget som vanligt !
Vad vet vi om hans möderne ?

Helen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Painted Black II till Sverige

Någon som kan holländska?

Zijn moeder is de Keur merrie Litchy die wordt uitgebracht in de klasse Z-dressuur. Lichty is een dochter van de Olympische Keur dressuur hengst Ferro. Grootmoeder Vrona was zelf jarenlang succesvol in de dressuursport het geen bekroond werd met het sportpredikaat. Uit deze stam komen meerdere Z & ZZ dressuurpaarden.



Jag tycker det är kul eftersom jag alltid varit sugen på Gribaldi, men han har varit väldigt svår att få ta in på.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Painted Black II till Sverige

Kan bidra lite också:

Painted Black II (ex Willow) godkändes 2006 i Warendorf där han fick följande index:
Dressyr 123,98
Hoppning 104,82
Totalt 120,67
Placerad 4 av 21 deltagare.

Här kommer delpoängen (fritt översatt och med viss reservation för skrivfel :D )

Karaktär 9,00
Temperament 9,00
Arbetsvilja 8,50
Konstitution 8,50
Trav 8,00
Galopp 8,25
Skritt 8,00
Ridbarhet 8,50
Hoppanlag 7,33
Trav 7,88
Galopp 7,50
Skritt 8,75
Hoppanlag löshoppning 8,00
Temperament hoppning 8,00
Hoppförmåga 8,00
Terräng galoppförmåga 7,50
Terräng hoppförmåga 7,50
Ridbarhet 8,50
Hoppanlag banhoppning 7,25

Mvh / Fia
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Zijn moeder is de Keur merrie Litchy die wordt uitgebracht in de klasse Z-dressuur. Lichty is een dochter van de Olympische Keur dressuur hengst Ferro. Grootmoeder Vrona was zelf jarenlang succesvol in de dressuursport het geen bekroond werd met het sportpredikaat. Uit deze stam komen meerdere Z & ZZ dressuurpaarden.
ungefär
Hans moder är keurstoet Litchy som har blivit uttagen (riden) z-klass dressyr. Lichty är en dotter till den Olympiska keurhingsten Ferro. Mormor Vrona var själv under många år framgångsrik i dressyrsporten och har tilldelats ett sportpredikat. Ur den här stammen kommer många z & ZZ dressyrhästar.

Det som blir lite knepigt när man skall översätta klasserna är att vi ju inte har samma program som dem riktigt, och det är olika nivåer i de olika indelningarna.
I tillägg så har man på hingsttävlingarna L, M och Z och lite annat smått och gott. Jag klipper in från stamboksriktlinjerna för ston.

ZZL Nationaal dressuur ZZ Licht
ZZZ Nationaal dressuur ZZ Zwaar
LT Nationaal dressuur Lichte Tour
MT Nationaal dressuur Midden Tour
ZT Nationaal/Internationaal dressuur Zware Tour
IDP Internationaal dressuurpaard

Om man skall vara petig, så har den som har skrivit bommat att Ferro är en av de få hingstar som tilldelats preferent. Det smäller ju lite högre än keur, även om det givetvis är kanon med.
I övrigt så hittar man ju bakåt Amor, och i mödernet Ulex. Ulex är väl mest bekant här som mormorsfar till Beach Boy och även Darco.
Cabochon som dog häromåret och som var en fantastiskt snygg och bra dressyrhästproducent hade också Ulex hyfsat nära, samt härlige Pion.
Vi hittar även Wittensteinhästarna, som i princip alla framgångsrika holländska hästar har gott om blod ifrån. Fransosen L'Invasion med, vilket följer samma trend som Wittensteinhästarna.
För att skvallra lite, så vill man inte ha sistnämnde för många gånger, då det skramlade lite i lederna på honom. Nåja, det är inte skvaller, det har det debatterats om, så om det inte slinker igenom, kan jag leta fram källor på det. Men det tar ett par dagar! ;)

Mödernet har lämnat bla hingsten Gouverneur e ovan nämnde Ulex. Han hade just fransosen dubblat, lite för nära i mångas tycke. Honom hittar man långt bak i Topaasch stam.
Vidare, förutom helbröderna, finns det en westfalisk hingst e Lancier II, Las Casas.
Tävlingshästar hittar vi lika mycket hopp som dressyr. Men inte så många som det låter ovan. Skulle vilja säga att PB I hittills är det tuffaste som kommit därifrån?

Och även om man har lättat upp blodet, tror jag att man skall fortsätta med det, eftersom det ligger på en gammal gelderlandbas. Sunda hästar, men man får tänka på det när man selekterar.
För de som inte har en gelderlandhäst på näthinnan påminner jag om Irco Marco. Han var ju också upplättad av trakhenerblod. ;)

NU måste jag hoppa i säng!
Nattis
 
Senast ändrad:
Sv: Painted Black II till Sverige

Ja, han får helt säkert rätt matchning!
Minderhoud rider ju en annan goding Uptown, med bra resultat i hingsttävlingarna.

Och på tal om ingenting, så har Edward Gal debuterat Prestige i St Georg med 68% och kom trea.
Kul att det händer saker där. Men om han kommer upp i Linghs klass vet man ju inte.
mvh
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Kanske Stommen kan ge oss ett handtag ?

Helen

Jag missade denna tråden och nu såg jag att hoppsann hade hunnit före med översättningen.

Helt klart intressant hingst, men jag kommer inte in på sidan där han fanns på bild :(
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Och även om man har lättat upp blodet, tror jag att man skall fortsätta med det, eftersom det ligger på en gammal gelderlandbas. Sunda hästar, men man får tänka på det när man selekterar.
För de som inte har en gelderlandhäst på näthinnan påminner jag om Irco Marco. Han var ju också upplättad av trakhenerblod. ;)

NU måste jag hoppa i säng!
Nattis

Det var ju synd, då går han ju bort direkt som kandidat till mitt Maratonsto (fast henne hade jag ju i och för sig bestämt att jag skulle ta en ren hopphigst på i år :angel: ), men hur är det med högställdhet?
Mitt Mastersto är ju ädel i typ, men möjligtvis lite lågställd och liten.
Kanske det kan var nåt för henne?
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Det är ju en pdf-fil. Har du testat med att uppdatera Readern?
Ibland kan det funka!
Hade jag bommat på något i översättningen?
mvh
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Är det från gelderländer som de höga, runda frambensrörelserna kommer ifrån?
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Det var ju synd, då går han ju bort direkt som kandidat till mitt Maratonsto (fast henne hade jag ju i och för sig bestämt att jag skulle ta en ren hopphigst på i år :angel: ), men hur är det med högställdhet?
Mitt Mastersto är ju ädel i typ, men möjligtvis lite lågställd och liten.
Kanske det kan var nåt för henne?

Det är nog bättre att titta på PB:s avkommor för att bedömma nedärvning av typ. PB I har i alla fall lämnat många ädla, snygga hästar, har jag sett på auktioner i Holland.
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Kan vara så.
Snutt med PB I
http://www.zippyvideos.com/9618250714421836/mvi_4442/

Pappa Gribaldi
http://www.youtube.com/watch?v=BKPEnacFavA

Morfar Ferro
http://www.youtube.com/watch?v=bURYhVMKQRw
Ferro är ju också en gelderlandbas, ca 50%. Resten är xx, lite tyskt och franskt.
Så rörelserna kan mycket väl komma från gelderland.
(nu lade jag inte in videolänkarna som textfiler, eftersom jag lade in samma fil 2 gånger, sist gång jag gjorde det! ;) )
mvh
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Åh, Ferro är ju bara helt underbar att se :love:
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Det är nog bättre att titta på PB:s avkommor för att bedömma nedärvning av typ. PB I har i alla fall lämnat många ädla, snygga hästar, har jag sett på auktioner i Holland.

Har du några bildlänkar? Vore kul att se.
 
Sv: Painted Black II till Sverige

Åh, Ferro är ju bara helt underbar att se :love:

Han ger en härlig front till sina avkommor... hade matchat mitt sto perfekt! jag hoppas att PB II står kvar här tag, man har ju tyvärr bara ett sto och det finns så många möjligheter och kombinationer man vill testa! :bump:
 

Liknande trådar

Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 521
Senast: Keb71
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 724
Senast: supercassie
·
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 886
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp