Påhoppad igen...

Sv: Påhoppad igen...

Tråkigt.. Det är speciellt tråkigt när man uppfostrar och tränar med sin hund för att den ska fungera bra i samhället men sedan händer det saker man själv inte rår för som kan ge hunden men för livet.
Min ena tik har haft otur med schäfrar, som valp blev hon överfallen av en hund som satt bunden utanför en butik. Den slet sönder kopplet och slängde sig över min.. Sedan har hon blivit skrämd av grannens schäfer som skäller som en tok bakom staketet när vi går förbi.
Sedan dess har hon tyvärr haft agg för schäfrar, vilket är jättetråkigt.

Nu blev det tvärtom för några veckor sedan (det var alltså jag som var oansvarig och klumpig). Var på väg ut från bilen med båda vovvarna, när jag lyfter ner valpen håller jag samtidigt i kopplet till den andra.
Men plötsligt så dyker en schäfer upp bakom ett hörn (som är kopplad) och skäller ut min hund, då sticker min hund rakt emot schäfern. Allt gick så fort och kopplet slets ur mitt dåliga grepp samtidigt som jag höll i valpen.
Skrek i allt jag kunde, vilket fick min hund att lugna sig men hon hade redan kommit fram till schäfern.
Nu hände ingenting, de nosade bara på varandra sedan hann jag fram o tog min hund. Jag bad så hemskt mycket om ursäkt och försökte förklara att hon inte gillar schäfrar. Vad jag fick tillbaka var bara ett barskt: "håll reda på din hundjävel i fortsättningen, typiskt oansvariga människor som väljer en sån ras!"

Kände mig redan jättedum för att det hände och mådde ju inte bättre av den kommentaren. Men men, det var mitt fel. Vill bara påpeka att olyckor händer så lätt, och kan gå så snabbt.

Tycker TS ska göra en anmälan. Hundägaren var uppenbart oansvarig som dels tydligen släppte hunden när den attackerade TS hund, och som jag förstod det inte ens försökte stoppa anfallet utan lämnade det till TS att sära på hundarna. Även om det inte ger något resultat denna gången, kan det agera som en fingervisning till ägaren att det togs på allvar och om det kommer in fler anmälningar kan det få påföljder.

Jag är rädd för att en anmälan inte kommer att fastna i registret när det handlar om hund attackerar hund= inget dödsfall. Nu vet jag iof inte hur polisen arbetar i andra kommuner, men jag har pratat med poliserna här å de säger att hundattacker mot andra djur är så lågprioriterade att ofta skrivs anmälningarna inte ens ner.. :crazy: Det är först då det kommer in anmälan på allvarliga hundattacker mot människor som det blir registrerat. Det var inte så länge sen som poliserna omhändertog å avlivade en hund i närheten där jag bor å då hade de fått in 4 anmälningar om att den hade huggit människor(olika anmälningar under 1 års period), varav en fick åka till sjukhus. :cry:

Det är så uselt faktiskt. :(

Exakt så är det tyvärr så det är bara massa slöseri med tid för en anmälan som det bara har varit bristande tillsyn och inget mer.

Det finns inga synliga skador att tala om Så tyvärr finns det inte mycket att anmäla i dagsläget.

Men om du har den tiden och orken så gör en anmälan så får du ju se vad som händer. Väntar spänt på rapport.

Känner med dig.
Min hund var trygg i början och strunta fullkomligt i andra hundar. Men efter att personer haft sina instabila hundar lösa och låtit dem springa fram till han och bita honom är han nu en mycket osäker och skällig hund gentemot andra och kan ibland göra utfall samtidigt som svansen går för vind och våg men han gör absolut ingenting mot hunden när han väl får hälsa mer än går ner på framtassarna i lek.

Min har blivit biten blodig två gånger i rygg och hals samt haft en rottweiler som hängt med min hunds huvud i sin käke när vi skulle passera den (ägaren släppte kopplet när hennes gjorde utfall mot min oprovocerat), min hund fick ett blodigt öga och punkterad hals. Ägaren, gammal kärring på 60 basst, bara stod och sa "Åh nej, min stackars hund" när det i själva verket var min det var synd om. Efter det att hon dragit bort sin hund hade hon mage till att skrika på mig att min hund är aggressiv och borde skjutas. HERREGUD, min hund var blodig och hennes hade inte en skråma, så vems var aggressiv tro?! Och hon får än idag behålla sin hund trotts vad den gjorde mot min och tyvärr har hon sagt till mina grannar att min hund är tokig, en del sväljer det medan andra ignorerar henne och låter sina hundar leka med honom utan problem.

Vi har lyckats bygga upp honom till stabil många gånger men lik förbannat står det en ny instabil hund runt hörnet redo att sätta sina tänder i honom och då är han tillbaka på osäkerheten igen så numera vänder jag om för varje hund jag ser eller går där ingen annan går och hundarna han får träffa är de han redan känner sen en tid tillbaka.

Känner med dig.
Min hund var trygg i början och strunta fullkomligt i andra hundar. Men efter att personer haft sina instabila hundar lösa och låtit dem springa fram till han och bita honom är han nu en mycket osäker och skällig hund gentemot andra och kan ibland göra utfall samtidigt som svansen går för vind och våg men han gör absolut ingenting mot hunden när han väl får hälsa mer än går ner på framtassarna i lek.

Min har blivit biten blodig två gånger i rygg och hals samt haft en rottweiler som hängt med min hunds huvud i sin käke när vi skulle passera den (ägaren släppte kopplet när hennes gjorde utfall mot min oprovocerat), min hund fick ett blodigt öga och punkterad hals. Ägaren, gammal kärring på 60 basst, bara stod och sa "Åh nej, min stackars hund" när det i själva verket var min det var synd om. Efter det att hon dragit bort sin hund hade hon mage till att skrika på mig att min hund är aggressiv och borde skjutas. HERREGUD, min hund var blodig och hennes hade inte en skråma, så vems var aggressiv tro?! Och hon får än idag behålla sin hund trotts vad den gjorde mot min och tyvärr har hon sagt till mina grannar att min hund är tokig, en del sväljer det medan andra ignorerar henne och låter sina hundar leka med honom utan problem.

Vi har lyckats bygga upp honom till stabil många gånger men lik förbannat står det en ny instabil hund runt hörnet redo att sätta sina tänder i honom och då är han tillbaka på osäkerheten igen så numera vänder jag om för varje hund jag ser eller går där ingen annan går och hundarna han får träffa är de han redan känner sen en tid tillbaka.

Men det är också något tröttsamt för en stabil stark hund blir inte nedbruten så att den blir rädd för andra hundar för den får stryk en gång så funkar det inte. En stark individ den bygger på sig och blir starkare och mer erfaren av såna händelser. Det som kan bli är att dom bygger upp en viss spänning vid möten för o göra sig beredd på "fight" som kan vara jäkligt kluriga att handskas med då det är aggression inblandat. Sen blir folk också osäkra när ens hund gör utfall så känner hunden det att matte/husse vart ju också rädda nu bäst att försvara sig mot denna antagonist. Så är man i ett hamsterhjul och springer som är svår att komma ur.

Men svaga idivider som är mindre lämpliga hundar har lätt att knäckas och blir rädda och hariga vid möten.

Så det är denna rent utsagt skitaveln folk håller på med som förstör och gör att hunden dras med rädslor o annan diverse skit som aldrig är önskvärda i en hund. Har sett detta så många gånger på hundar så det är inte sant.

Vad för avel menar du då?

jo det finns fyra typer av avel i dag

1 Man tar två hundar så parar man dom för de är söta så enda man bryr sig där är att söthets faktorn ska vara på max. Man skiter blankt i mentalitet och om det passar eller inte.

2 Man tar kompisen hund för den är så snäll och trevlig å sin tik för den är ju också så snäll så vill man ju ha en egen valp efter sin snälla tik. Lika där man skiter i om det passar med nåt bara den är snäll

3 Då tar man 2 renrasiga men man har ingen koll på linjer om de passa ihop vare sig mentalt eller nåt annat. Man kör och gör en chansning det kan ju gå bra även en blind höna hittar ju ett korn ibland, Sen får man ju pengar också det är ju trevligt.'

4 Det är dom som lever andas hund. All ledig tid dom har sitter dom och studerar linjer åker o tittar på prov och tävlingar. letar nytt material för sin avel som de lägger ner all tid dom har. Dom tjänar knappast nåt för deras hunderi kostar för dom tränar och far land och rike för att deltaga på ett eller annat sätt med sina hundar.

Så det är ju 1-3 till som är allra vanligast i dag i sverige och det kan man ju klart och tydligt se om man kollar runt lite så mentalt dåliga hundar som far över allt så det är fan skrämmande. Hundar som inte ens kan gå en normal jäkla promenad för den är rädd för nåt eller tycker nåt är olustigt eller nån person eller hund som den måste skälla på för den är äcklig. Hur orkar folk gå runt med sånt där skit i snöret år ut och år in jag begriper inté hur dom står ut ja.

Men sen finns det dom eldsjälar jag älskar som kör på nr4 som verkligen brinner för detta med bra hundar. Tack vare dom så finns det ett strimma hopp kvar att kunna få en rejälhund även i framtiden. :love:

Förstår vad du menar. Jag försvarar absolut inte blandras-aveln men visst finns det renrasiga vovvar med fina linjer som är hariga av sig också?

Men det kan ju ha gått snett med just de hundar jag har träffat på, och det är säkert mer vanligt förekommande hos blandraser.

Verkligen inte kul!

Jag har lärt min JRT som också är rädd att ta skydd bakom mig sen skriker gapar och sparkar matte vilt omkring sig.
Jag har alltid sele på så med en hand kan jag lyfta runt min i snöret så hon hela tiden är så långt från den andra som möjligt.

Att detta funkade var jag väldigt glad för den dagen jag mötte en lös amstaff som minuterna innan hade varit i slagsmål med 3 andra hundar.

Förstår vad du menar. Jag försvarar absolut inte blandras-aveln men visst finns det renrasiga vovvar med fina linjer som är hariga av sig också?

Men det kan ju ha gått snett med just de hundar jag har träffat på, och det är säkert mer vanligt förekommande hos blandraser.

Självklart misslyckas även den bäste ibland det säger jag inge om men det är en tillfällighet inge annat för dom lär sig av misstagen och jobbar vidare.

Medans de som avlar på dom andra 3 är så okunninga och trångsynta att dom inte fattar bättre och gör som samma misstag gång på gång.

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 761
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 448
Senast: Sel
·
D
Övr. Hund Imorse var jag med om nåt mindre behagligt som jag har svårt att smälta som jag känner att jag behöver lufta här samt funderar jag på...
Svar
3
· Visningar
912
Senast: AnnaSGM
·
Övr. Hund Jag har skrivit om den här hunden förut, men under ett annat nick. Hon har hela sitt vuxna liv gjort utfall mot andra hundar och jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 990
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023