Varför tror du det? Jag hade kunnat följa med i ditt resonemang om du tänkte att det gick snabbare och snabbare till nivå 80 och över men att det hunden gör när det brinner i skallen skulle bli värre och värre känner jag inte till. Jag tror inte att det spelar så där värst stor roll för hundens förmåga att dresseras/rehabiliteras, hunden är ju inte nåbar i det läget. Jämför med en hund som flyr jämfört med en som blir helt apatisk ("bara skinnet står kvar"). Vad hunden gör när den får panik är mindre viktigt, det som är intressant är hur snabbt det sker och hur mycket stimuli som krävs för att starta reaktionen. Och givetvis hur snabbt den avreagerar efteråt.Jag menar för samma nivå av upphetsning, inte generellt. Alltså om stress är på skala 1-100 och hunden en gång omriktat på nivå 80 så är det större risk att nästa gång den når nivå 80 så kommer samma beteende att upprepas. Inte att hunden blir mer benägen att omrikta på nivå 70.
Därmed inte sagt att det inte är ett ofarligt eller otrevligt beteende, det är det!