Påhoppad igen...

AnnaKarinA

Trådstartare
Blir så himla ledsen. Min hund är väluppfostrad och trygg, gör inga utfall och dylikt, men nu börjar jag fasen gå omvägar när vi träffar på andra hundar ute. Detta är typ fjärde gången vi blir påhoppade!!!! :(

Möter en tjej i 45-årsåldern med en Rottweilerkorsning, när vi möter den på några meters avstånd gör hennes hund ett utfall, OCH DÅ SLÄPPER HON KOPPLET!!! Hennes hund sätter sig som en diskpropp i nackskinnet på min, som bara försöker krypa undan. Då hon bara står kvar, får jag ta tag i hennes hund så att den släpper.

När jag särat på dem börjar hon fya sin hund, som lägger sig platt, jag får säga till henne att TA KOPPLET.......
Blir så jäkla trött. Varför har man hund om man inte klarar av den?
Blev inget på min, han är lite svullen i nackskinnet men inga hål. Vi mötte hundar efter en bit igen och han reagerade normalt, men jag märkte att han inte var sig själv den första stunden efter attacken.

Blä!!!!! :(

Sv: Påhoppad igen...

Jag skulle fredat min hund ja. Sen hade jag satsat allt jag orkat för att just fredat min hund. Skiter i konsekvenserna och blir jag anmäld så talar jag enkelt om nödvärnslagen. Alltså pågående brottsligt angrepp mot min egendom. Alltså har jag rätt att freda mig med det som behövs för hunden ska ge sig.

Har också haft några rejäla påhopp och då tröttna jag och praktisera just detta. Funkar utmärkt med. Några rejäla revbensparkar får de allra flesta hundar att inse att det var en osmart grej att ge sig på det ekipaget. Dessutom får den andre ägaren sig en tankeställare att man bör ha ordning på sin hund för annars kan det bli dyrt med diverse vetvård både på sin egen och min hund.

För aldrig att man blir dömd för nåt efter som det är frågan om nödvärn. Men sen ska man givetvis ge sig när hunden släppt eller sprungit därifrån. för annars kan man bli dömd.

För rent tekniskt sett kan du ge dig på den andra hunden innan den nåt ditt för det finns även i nödvärnslagen överhängande brottsligt angrepp mot egendom också.¨

Otroligt lessamt att man inte ens kan gå en promenad utan nåt kräk inte kan hålla i sitt koppel.

Min hund har också blivit påhoppad, helt oprovocerat. Dom hade träffats tidigare med andra hundar i rastgården och min hund och den där boxern var itnresserade av samma tik. Min hund försökte verkligen charma in sig hos tiken men hon var inte intresserad av vare sig han eller boxern. Dock var det ju ett gäng andra hundar där också, så min och boxern hade inte så mycket att göra med varandra. När vi sen träffades i rastgården och boxern flyger på min hund så fort vi kommer in... Antar att han kom ihåg att dom ville ha samma tik?
I alla fall tog ägaren bort sin hund. Sa att han aldrig gjort så förut. Men jag vet att han skällde lite på min gången tidigare. Dom gick i alla fall sen.
Han har också blivit helt oprovocerat påflugen av en schnauzer, men där skällde ägaren på hunden och sa att det inte är han som bestämmer. Det har hänt två gånger. Vi går ibland förbi där hunden bor och han rusar alltid fram till staketet och hänger där med frambenen om han är ute. Förut har han alltid skällt, men nu är han oftast tyst. Men har inte staketet varit så pass högt har han ju flugit på min hund igen. Han har blivit rädd för den där hunden och inte alls tyckt om att gå förbi där, men nu går det rätt bra igen.

Men skulle min hund bli påflugen så där skulle jag göra allt jag kunde för att skydda min hund. Jag har i alla fall haft tur att ägarna varit där och kunnat ta sina hundar. Skulle bli så jävla förbannad om ägaren knappt brydde sig.

Den förra hunden vi hade blev helt oprovocerat attackerad av en schäfer som sprang från gården. Ägaren stod kvar på gården och ropade på hunden, medan jag och min syster (som då kanske var 14 år eller nåt) och tänkte att kom hit och ta hunden. Vi vågade ju inte göra nåt själva heller. Idag skulle man ju ryta till mot både ägare och hund förmodligen och hota med polisanmälan.

Känner igen det där SÅ väl. Min tik har tyvärr blivit ilsk mot vissa hundar/hundraser pga att hon blivit oprovocerat anfallen upprepade gånger.
Jag har verkligen skyddat min hund så gott jag bara kan, men har väl helt enkelt haft en sjudjävla otur. :grin: :(
Vid attacker har jag fredat min hund med alla medel. När hon blev attackerad av en golden som kom flygande, lös, och slet tag i min, kopplade, hund tvingades jag rikta en spark så att den släppte. När jag fått den på flykt kom ägarens andra golden och skulle ta vid där den andra slutat, men jag lyckades få iväg den utan handgripligheter.
Jag tar det säkra före det osäkra och ryter, kastar saker och motar bort med mina ben om det kommer främmande hundar fram.

Hej.
Kunde inte låta detta bara passera.
Du bör anmäla denna kvinna som inte kan kontrollera sin hund.
Det är faktiskt inte lagligt och hon kan tvingas ha munkorg på sin hund.
Din hund och du själv ska inte behöva må dåligt.

Mvh RoseMarie

Det du ska göra är att anmäla ägaren. Du och din hund ska inte behöva utsättas för detta.

Lycka till
RoseMarie

Jag hittade henne på en internetsida och skickade ett meddelande, men hon förnekar. Så det får änna bli en anmälan på detta. Det hade jag nog tänkt i vilket fall som helst, men jag ville få kontakt med människan....

Tack för era synpunkter! :)

För aldrig att man blir dömd för nåt efter som det är frågan om nödvärn. Men sen ska man givetvis ge sig när hunden släppt eller sprungit därifrån. för annars kan man bli dömd.

Precis, man får inte alls ge sig på hur mkt som helst, det finns övervåld även när det gäller nödvärn.

Precis, man får inte alls ge sig på hur mkt som helst, det finns övervåld även när det gäller nödvärn.

Nja övervåld finns inte det benäms inte så i lagens mening det blir i detta fall djurmisshandel om man slår för mycket.

Mot människor bedöms det till misshandel eller förmodligen grovmisshandel.

Här är en till som vevar med armar och ben när lösa hundar kommer springande. Jag har hamnat i otaliga konflikter med andra hundägare pga detta, men den dagen grannens aggressiva amstaff kom rusande så var jag glad att jag "tränat" lite på aningen mindre farliga hundar...

Här är en till som vevar med armar och ben när lösa hundar kommer springande. Jag har hamnat i otaliga konflikter med andra hundägare pga detta, men den dagen grannens aggressiva amstaff kom rusande så var jag glad att jag "tränat" lite på aningen mindre farliga hundar...

Fattar inte hur man är funtad om man tycker nån annan är konstig för att man fredar sig och sin hund...

Nä, hädanefter kommer jag vara på min vakt... men samtidigt vill jag inte skicka signaler till min hund så att han börjar "bete" sig vid hundmöten. Har jobbat rätt mkt på det....

Min rottis ar kanonbra vid hund moten. Hon ar till naturen ganska "stoddig" och nar hon leker med andra bemoter hon dem med hogburet huvud, bred bringa och svansen i topp:angel: ... Nar vi moter hundar ute, vare sig hon ar kopplad eller inte ar hon dock en angel och gar snallt vid min sida och ignorerar aven om motande hundar morrande sliter i kopplet och forsoker komma at henne.
Om en los hund aggresivt kommer rusande mot henne kan jag fortfarande kalla in eller fa henne att stanna sa lange jag inte ar narmare hunden (den kommer mot mig). Ar jag emellan namnda hund och henne gar hon in i "rottweiler mode" direct och agerar som om hon tanker ata upp den.
Det gjorde visst intryck pa Yorkshire terriern's husse och matte forra sommaren:devil: Hundelandet kom rusande mot mig och Mandy, hon var bakom mig och jag holl langst ut i kopplet samtidigt som jag klattrade ner for ett berg. (Lesson learned!) Jag hade inte en chance att halla i kopplet, men tursamt nog var Mandy lydig och tittade upp pa mig sa har:eek: nar jag rot at henne att "leave it!" ... och lod. (Pheewww!!!) Hussen tog hunden efter att jag fost bort den med foten ... for att satta ner den 5 meter ifran och han kom rusande tillbaka igen. Vilket gav mig chancen att med viss styrka foresla att de skulle koppla hunden, nagot som skedde i fortsattningen nar jag sag dem.:grin:

Förstår att det var en obehaglig och irriterande händelse, och det är idiotiskt att folk som inte klarar av sina hundar ska röra sig ute i samhället.

Men är det inte lite hårt att anmäla?
Vad ska du anmäla för något, hunden blev ju inte skadad?

Förstår att det var en obehaglig och irriterande händelse, och det är idiotiskt att folk som inte klarar av sina hundar ska röra sig ute i samhället.

Håller med vad finns att anmäla och hur ska du bevisa nåt överhuvudtaget ord står mot ord . Det blir bara struligt med anmälningar man vet bara blir nedlagda finns ju dessutom inge skadeståndskrav från din sida att kräva.

Min hund blev påhoppad, och jag tycker inte det är okej. Hade nån kommit fram och slagit mig, eller våldtagit mig, behöver jag inte bli direkt skadad: -men det är ju inte okej för det.

Skulle denna hund attackera igen, kanske den nästa gång biter en människa, eller hoppar på ett barn! Jag vill gärna markera för ägaren att det inte är okej. Det kanske de redan tycker själva, eller så gör de inte det.

Håller med vad finns att anmäla och hur ska du bevisa nåt överhuvudtaget ord står mot ord . Det blir bara struligt med anmälningar man vet bara blir nedlagda finns ju dessutom inge skadeståndskrav från din sida att kräva.

Man kan ju anmäla av andra orsaker än att få skadestånd ;)

Självklart men i ditt fall vad finns det att anmäla?

Att den hunden busa på din , vart har du bevisen för det din hund lär ju inte säga så mycket på stationen när polisen frågar om den traumatiska upplevelsen.

Det man anmäler är att det finns en oansvarig hundägare. Är hunden oskadd, läggs anmälan ner innan man ens hinner lämna polisstationen, det vet vi alla. Dock ligger informationen kvar i systemet och kommer det in fler anmälningar på samma hundägare och hund, har polisen ett underlag för att fatta beslut om krav på munkorg.

Självklart men i ditt fall vad finns det att anmäla.
Gissningsvis är det inte tillåtet att låta hunden springa omkring vind för våg, inte heller attackera andra hundar oavsett om det blir skador eller inte? Även om det inte råder koppeltvång i Göteborg ska hunden stå under sådan lydnad som om den vore kopplad helst nu i sommartider. Nu var visserligen hunden kopplad men jag gissar också att det bara räknas om någon faktiskt håller i kopplet och TS hund blev ju skadad, om inte allvarligt skadad.

Personligen tycker jag absolut att TS ska anmäla, att det sedan blir nerlagt är en helt annan sak men händer det TS igen eller någon annan går det att påvisa ett mönster i hundägarens beteende och man kan i framtiden besluta om koppeltvång, munkorg eller andra åtgärder.

Nja det stämmer dåligt ärligt talat.

Är det nedlagt så är det så.

ta en jämnförelse.

Du blir misstänkt för en misshandel men det blir nedlagt.Sen 4 månader senare blir en ny misshandel och den blir du dömd för då plusar dom ju inte på för den andra också. Bara för du gjort en misshandel så blir du ju inte dömd för bägge. För dom tänker ju inte så att har man slagit en på käften så måste han ha gjort det förra gången som blev nedlagd också.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 761
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 448
Senast: Sel
·
D
Övr. Hund Imorse var jag med om nåt mindre behagligt som jag har svårt att smälta som jag känner att jag behöver lufta här samt funderar jag på...
Svar
3
· Visningar
912
Senast: AnnaSGM
·
Övr. Hund Jag har skrivit om den här hunden förut, men under ett annat nick. Hon har hela sitt vuxna liv gjort utfall mot andra hundar och jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 990
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023