Påföljd vid doping?

En skillnad mellan doping på humansidan vs häst är ju att det är en hel del "helt vanliga mineraler och örter" som har karens på häst.

Människor behöver inte oroa sig för att maten dom äter ska ge utslag för dopning.

Men många hästfoder innehåller örter eller tillskott som har karens eller är otillåtna.
Men det måste man ju, som jag ser det, hålla koll på som tävlande ryttare. Alltså kolla så att fodret jag ger min häst bara innehåller tillåtna beståndsdelar - värre om det blir som det som hände för några år sedan att det blev fel i tillverkningen och ett i vanliga fall "rent" foder innehöll otillåtna substanser.

Jag tycker ju att det är allvarligare om en häst har smärtstillande i urinen än om en människa har det. Människan har (förhoppningsvis!) själv valt att delta och att genomföra tävlingen trots smärta/smärtstillande, medan hästen inte har samma val. Att exempelvis hitta rester av kortisonpreparat i urinen hos en häst som nyss tävlat tycker jag känns mycket allvarligare än samma substans hos människa.
Man skiljer på dopning och otillåten medicinering, där dopning har högre straff än otillåten medicinering.

Mvh,
Lady_S

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
484
Senast: Ramona
·
Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
4
· Visningar
495
Senast: Freazer
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 293
Senast: Mirtai
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
655
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka