Frågan är hur högpresterande man egentligen blir av detEn joint ska nog ses som doping för både människa och häst
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Frågan är hur högpresterande man egentligen blir av detEn joint ska nog ses som doping för både människa och häst
Inte så värst gissningsvis!Frågan är hur högpresterande man egentligen blir av det
Men det måste man ju, som jag ser det, hålla koll på som tävlande ryttare. Alltså kolla så att fodret jag ger min häst bara innehåller tillåtna beståndsdelar - värre om det blir som det som hände för några år sedan att det blev fel i tillverkningen och ett i vanliga fall "rent" foder innehöll otillåtna substanser.En skillnad mellan doping på humansidan vs häst är ju att det är en hel del "helt vanliga mineraler och örter" som har karens på häst.
Människor behöver inte oroa sig för att maten dom äter ska ge utslag för dopning.
Men många hästfoder innehåller örter eller tillskott som har karens eller är otillåtna.
Man skiljer på dopning och otillåten medicinering, där dopning har högre straff än otillåten medicinering.Jag tycker ju att det är allvarligare om en häst har smärtstillande i urinen än om en människa har det. Människan har (förhoppningsvis!) själv valt att delta och att genomföra tävlingen trots smärta/smärtstillande, medan hästen inte har samma val. Att exempelvis hitta rester av kortisonpreparat i urinen hos en häst som nyss tävlat tycker jag känns mycket allvarligare än samma substans hos människa.