paddock-harv?

annaa

Trådstartare
Nån som kan tipsa om vad jag ska kika efter? söker nån typ av harv som kan dras av en arbetsvillig russhingst.
Har tänkt leta begagnat, men känner mig helt vilsen. Kan han dra en som är anpassad för stor häst?

Hittills har vi kört improvisation, bundit fast saker bakom vagnen och så har vi kört upp ridbanan så gott det går. Han drar snällt på, men det tar ju en evighet att få bort ogräs och vända på sanden när man inte har nåt ordentligt att harva med..

Sv: paddock-harv?

fråga på bondgårdarna om de har en gammal pinnharv.
de brukar vara ihopsatta i delar så man behöver ju inte koppla på alla delarna.
jag kör med en sådan på ridvolten och använder 2 delar som jag krokat i varandra den blir då inte så tung och jag kan stanna i hörnen och själv dra ut den i hörnen för att komma åt överallt.
för att spänna för hästen så trä en kätting genom harven som du fäster med ett schackel i en svängel med draglinor som sätts i lokselen.
jag tycker den funkar kanonbra

jag har tänkt detsamma.

Jag har harvar nu paddocken med en pinnharv efter gräsklipparen :angel: men undrade också över om det gick att dra efter häst. Men velar lite.

Gamla vanliga pinnharvar för tex grusgångar är väldigt tunga och min gräsklippare orkar knappt dra den när den gräver ner sig i sanden. Och då undrar jag ens om min travare skulle orka. Måste nog i sånnafall ha en loksele.

Borde det inte gå att lägga ut en armeringsmatta (2*2 m tex) , vika ner armeringspinnarna till krokar runt kanterna så att grästuvorna följer med. Och möjligen lägga något lite tyngre på så att krokarna gräver ner sig lite i sanden.

Är det loksele som gäller då? ;) Eller går det med rejäl bröstsele också?

Nää, jag var rädd för det. Räknas släde som tyngre saker? Jag börjar sno tråden lite känner jag:o

jag drog med bröstsele, men en loksele sitter bättre på shettisar. Är iofs inga problem alls med att dra med bröstsele, den lätta harven. Så tungt är det inte att sladda ridbanan. Öststaterna plöjer med bröstselar och själv klipper jag gräsmattan med bröstsele och märker ingen skillnad på hästen. Nordis numera.

Ja det skulle nog jag säga, vi har alltid kört släde med loksele så jag har inte provat något annat :)

Hur lätt är en lätt harv då? Och hur tung är en tung? :p
Måste ha något att jämföra med så jag vet om min pinnharv är en tung eller en lätt.

Det beror ju på underlaget oxå, är det djupt så blir det ju tungt även med en lätt harv, det går ju inte att komma ifrån att det blir tyngre än att dra en vagn som rullar på hjul. En loksele ger mycket bättre anläggningsyta och hästarna "lägger sig" mycket bättre i en loksele, vilket dom ju gör om dom jobbar rätt vid tungt arbete.

okej.. Min harv blir ju som sagt väldigt tung när den gräver ner sig och min 12-hästars gräsklippare orkar knappt. Men om man har en bra loksele och kör bakom häst, hur liten häst kan man då köra med utan att det blir för tungt?

Sorry för alla frågor:angel:

Det är ju jätte svårt att säga när man inte vet hur tungt det blir... Men har du inte en nordis? H*n kan ju dra utan problem :)

Han skulle definitift orka dra om han inte vore okörbar:angel:

Men tänkte mer på om tillomed en shettis av lite grövre modell skulle orka? Jag orkar knappt dra den, och jag kan nog säga att jag är ganska stark iallafall. Inte lika stark som en häst då förstås:p

en shettis orkar mer än man tror de drog ju gruvvagnarna i gruvorna en gång i tiden....
en pinn harv bör de klara utan problem.
en pinnharv är ju oftast i flera delar och det går ju att köra med bara en del den är ju inte större än ca 70+70 cm då.
själv drar jag två delar på grusvägen när jag flyttar undan den men på volten i sanden är det lite tyngre men jag orkar själv dra den i sidled för att komma ut i hörnen ordentligt med två delar.
så pröva så märker du om hästen tycker det är tungt.
min ena häst som är lite lat skulle definitift inte dra om han ansåg att det är för tungt .
pinnharven är liten och lätt ,sen finns det fjäderharv med pinnar som är som stora runda krokar ,som man kan ställa på olika djup med en spak .för häst finns de i 7 eller 9-pinnars .dessa harvar är betydligt tyngre och är inte lika bra tycker jag på ridvolten .den använder jag till att harva beteshagarna med min nordsvensk.

Jo, det är klart. Då borde iallafall min travare orka dra.

Jag har en känsla av att vi inte pratar om samma harv.
Harven jag har är inte till för hästar utan ska dras bakom något fordon. Den är ca 1m*1m och har kanske 20 ganska tjocka raka pinnar... den är ganska tung, 40 - 50 kg kanske, och det finns inte flera delar till den (tror jag)...

Men jag är ganska säker att man kan göra någon anårdning i den så att den kan dras av en häst.

Men tack för svaren iallafall:)

Och förlåt till TS för att jag snodde tråden:o

Liknande trådar

Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 413
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025