På seminstationen...tänk om...

L

Love_energy

Hej!

Lämnade mitt sto på en semin-station på en fredag, dem seminerade henne och ville att vi skulle återvända med henne på måndagen för hon hade inte släppt det andra ägget. Eftersom hon har föl vid sidan o vi långt att köra fick dem stanna över.

På måndagsmorgon ringer dem till mamma (som är kontaktperson) och frågar om vi hämtade hästen i söndags, för boxen var öppen i morse. Givetvis hade vi inte det, och vi hade sagt att vi hämtar inte henne förrän dem gett klartecken.
Hon sa att dem skulle fortsätta leta efter henne ifall hon pillat upp en olåst box eller nån snott henne.
Givetvis börjar tankarna spinna rundor. Jag vet ju vad hon kan hitta på när hon rymmer....och hur svår hon är att fånga.

Dem ringde tillbaka till oss 45 min senare och säger att dem hittat henne, då var det nån som hade ställt henne i fel box. Och det var ju skönt att ingen skada skett!:laugh:

Men..tänk om!
Tänk om hon hade kommit ut ur boxen och skadat sig när hon vatt på vift eller att nån hade snott henne. Det är lätt att gå in i semin-stallet då där inte är nån bevakning på kvällen eller ligger i närheten av andra hus eller stall.

Mest nyfiken på vad som hade hänt rent juridiskt, "går det på" försäkringen med självrisk:confused: eller går det på deras försäkring, eller vad händer? Om ett sto hade blivit stulet?

Sv: På seminstationen...tänk om...

´Det står i era försäkringsvillkor vad som gäller för stöld.

Det gör det säkert, tänkte inte på det :D

Men angående om hon rymt o skadat sig då?

Det ska gå på seminstationens försäkring om det hänt ngt annan än med henne. Skador på stoet går på hennes försäkring men en seriös seminstation tar såklart självrisken.

Fel kan det alltid bli.

En häst vi har i stallet och som man trodde var efter Egerländer visade sej vara efter Alpen Fürst. Det upptäcktes fyra år efter genom DNA-test. Ngn gjorde fel på den station.:D

Off topic:
Vad är det för ras?

Inom travet görs DNA-test på alla föl som ska stambokföras + stoet och hingsten, men det kanske inte görs inom alla raser?

Har aldrig hört talas om att man måste DNA testa föl :crazy:

Jag har iof aldrig registrerat ett föl, men jag är ganska säker på att man inte behöver det inom welsh iaf.

Off topic:
Vad är det för ras?

Inom travet görs DNA-test på alla föl som ska stambokföras + stoet och hingsten, men det kanske inte görs inom alla raser?

DNA-test gör väl inom galoppen oxå?
Nån annan ras har jag inte hört talas om.

Alla föl DNA testas om de ska registreras i ASVH, från och med den 1:e januari 2006 krävs chipmärkning och DNA-test vid all nyregistrering oavsett ålder på hästen.

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 702
Senast: _Taggis_
·
Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det...
2
Svar
32
· Visningar
4 924
Senast: JSH
·
Avel Hej! Nu behöver jag tips för nu blev det mkt för mig... Igår lämnades mitt sto (16år) iväg till hingststationen. (22mil enkel...
Svar
7
· Visningar
1 864
Senast: Casper
·
R
Avel min tävlingshäst e. Indoctro har tyvärr blivit triangelmärkt pga skada men vi har fått klartecken från veterinär att betäcka henne till...
Svar
6
· Visningar
1 444
Senast: reespect
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama