Novalisa

Trådstartare
Tycker att pre är så himla vackra men vet inte så mycket om dem. Någon gång i livet vill jag äga en.
Ni som har erfarenhet kan ni inte berätta om rasen? Hur de är i lynne, hantering, ev. sjukdomar för rasen, för- eller nackdel med att importera. Hur ligger priser om man jämför svensk avel eller import?
Har sett en del filmer där de briljaderar en del, är det vanligt? Hur vanligt är det med lösa benbitar?
Ser många import hingstar till salu, hur vet man om de är lämpliga till avel, vad ska man kolla upp?
 
Jag jobbar i ett stall där det föds upp PRE och även korsningar PRE/halvblod. Våra ston är väldigt lätthanterade men ganska känsliga. Inte så mycket känsliga som i nerviga, utan noga med rutinerna och så. En vi haft var däremot nervig. Hon gick fram precis överallt ute i skogen och var jättekul att rida, men blev rätt het och eldade upp sig ibland. Mestadels när man inte riktigt gav rätt signaler och hon började göra allt hon kunde samtidigt :p Hon älskade att arbeta, medan den ena vi har kvar nu älskar att arbeta när hon vill. Annars kan hon ha lite idéer för sig. Dom är ju ofta (inte alltid) rätt lättfödda, så man bör vara försiktig så de inte får fång. Beror lite på hur dom är byggda tycker jag dock.
Briljardering är väldigt vanligt, framför allt på de som har höga knälyft. Däremot om det är nått farligt i längden vet jag inte? Dom verkar inte slita snett. Ett föl i Sverige ligger på runt 70.000, så det är ju billigare på så vis att köpa från Spanien. Men då tillkommer ju å andra sidan alla kostnader runt om importen, så allt är relativt.
 
jag har fött upp dom i 16 år , och kan säga att bättre hästar finns inte ! Givetvis finns det exemplar som inte är rastypiska mentalt som i alla raser , Men det som SKA vara utmärkande för dom är mentaliteten , Angående biljardering så är det ju inte enbart PRE som gör detta , Utan även andra varmblodiga hästraser och även dressyrhästar , Det är ju också hur du rider dom om dom gör det mycket , Dom flesta PRE hästar biljarderar inte , Det var vanligt för kanske 30 år sen för man tyckte det var snyggt och gångarten blev bekvämare ,men har sett många biljarderande PRE och då rids dom väldigt högt och kort ,kort, men när man rider dom normalt så syns det ej , Angående lösa benbitar så är det precis som med andra raser , Om inte mindre förekommande kanske, Man vet ju inte heller nedärvbarheten på det än , Många ggr kan det ju vara förärvrat och inte med fött när det gäller äldre hästar som är ridna t e x , PRE hästarna i sverige är betydligt billigare en i Spanien tyvärr ! Men just nu så är det en liten övermättad marknad och fler föl föds fram, Så priset har sjunkit betydligt i Sverige ! Sen visst kan man få billiga hästar i Spanien abslout och ska man enbart ha en ridhäst allround så är dom nog helt ok ! Men är man ute efter kvalité så kostar dom mycket pengar :-) Alla PRE ska gå igenom ett såkallat godkännande och det är inte ett regelrätt avelsgodkännande som vi i norden tänker på, Utan man tar mått på hästen ser den i rörelser skritt,trav och galopp, Om den bara har minimåtten och ingen diskvalificerande defekt så går det igenom, Och detta betyder att det har måtten för PRE rasen, Och att den kan få sina avkommor inskrivna i Spanska stamboken för PRE, Sen om man ska använda den till avel är en helt annan sak, Bara för att dom blivit såkallad APTO så är det ingen garanti att dom är super avels hingstar /ston för det, Utan som ägare ska man vara kritisk och se på sin häst om den har det som man vill ha i avel, Visa den på utställningar så man får bedömning på den och gärna då mer än en utställning, och om man vill tävla fram den så den visar sig ute på banorna, Tyvärr är det många som köper in hingstar och inte vet så mycket om rasen eller sätter sig in i blodslinjer och annat om rasen som sedemera använder dom i avel, Sen givetvis ska man ju veta att Champion inte alltid ger champions ;-) Precis som med all avel :-) Två snabba gallopörer ger inte alltiod en super gallopör ;-) Men rasen i sig är underbar och jag hittar inget negativt med dom överhuvudtaget , Dom har mycket willing to please vilket många svenskar tar som stress och att dom är heta , Dom är annorlunda en många andra raser som man är van vid i norden, Jobbar med människan i alla situationer inte så mycket flykt eller rädsla , Otroligt intelligenta och smarta !! Och MYCKET lätta att ha och göra med . Och som jag skrev här uppe givetvis finns det olika individer , Men grundstenen ska vara en intelligent,lugn och sammarbetsvillig häst,
denna film som snart kommer ut beskriver exakt hur en PRE ska vara !!
Tesora
 
jo just det första helgen i maj så kommer det vara PRE utställning på grevagården i Skövde , Kom gärna dit och kolla !
 
Det beror nog på att folk i övriga europa vill ha mest hingstar och valacker, Har hört många i Sverige att näää stona går inte att rida på ! För dom rider inte ston i Spanien hahahahaha , Men det är ju så att en avlare har kanske allt fårn 20 ston och upptill 150 så det är ju omöjligt att rida alla dom ;-) Men givetvis finns det ston till salu, Men dom flesta förmedlare här hemma tar in hingstar för dom är kanske mer lättsålda ,med sin långa man och showighet ,
Tesora
 
Det beror nog på att folk i övriga europa vill ha mest hingstar och valacker, Har hört många i Sverige att näää stona går inte att rida på ! För dom rider inte ston i Spanien hahahahaha , Men det är ju så att en avlare har kanske allt fårn 20 ston och upptill 150 så det är ju omöjligt att rida alla dom ;-) Men givetvis finns det ston till salu, Men dom flesta förmedlare här hemma tar in hingstar för dom är kanske mer lättsålda ,med sin långa man och showighet ,
Tesora
Tack :) Vad är det för fel på folk, är ju saker av hankön som är omöjliga ;)

Vad tycker du om gulanlaget som blivit populärt? Har det lät till någon försämring inom rasen?
 
Tyvärr så är det ju så att färgavel kan snabbt förstöra en ras vilket djur det en är , Men det finns bra färgade PRE hästar absolut och då pratar jag färger med gulanlag Dessa färger har ju funnits i alla tider på PRE bara det att dom har ej blivit avelsgodkända innnan , så aveln har ju fortsatt på dom ;-) Många avlare har avlat färg vid sidan om hela tiden och fick dom ju senare inskrivna och godkända när dom släppte på färgtabuet , Men det finns exemplar som absolut inte ska vara i avel gul eller ej :-) För mig är det så att en bra häst har ingen färg ! Att stirra sig blind på saker som är spektakulära blir oftast fel för rasen i sig tyvärr,

Tesora
 
Tyvärr så är det ju så att färgavel kan snabbt förstöra en ras vilket djur det en är , Men det finns bra färgade PRE hästar absolut och då pratar jag färger med gulanlag Dessa färger har ju funnits i alla tider på PRE bara det att dom har ej blivit avelsgodkända innnan , så aveln har ju fortsatt på dom ;-) Många avlare har avlat färg vid sidan om hela tiden och fick dom ju senare inskrivna och godkända när dom släppte på färgtabuet , Men det finns exemplar som absolut inte ska vara i avel gul eller ej :-) För mig är det så att en bra häst har ingen färg ! Att stirra sig blind på saker som är spektakulära blir oftast fel för rasen i sig tyvärr,

Tesora
Jo så är det! Men för vissa (läs mig ;)) är en häst med rätt färg värd lite mer. Sen kanske det är för jag inte tycker om skimmlar jag är så förtjust i de gula PRE
Tack för att du svarar på alla dumma frågor :)
 
så lite så ;-) Visst är dom vackar ! Jag skulle väldigt gärna ha en champange färgad PRE , Men som sagt först och främst ser jag till att dom ska se ut som PRE och FRÄMS vara bra i skallarna som är PRE hästens kännetecken :-)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 078
Senast: mamman
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 865
Senast: Otherside
·
Avel Har lite funderingar jag hoppas kan få respons och erfarenhet kring. Jag är dressyrintresserad och har kollat lite på det "spanska...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 736
Senast: Fleta
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 658
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp