P-piller eller ej?

MissFideli

Trådstartare
Bonnie är snart 10 månader och det närmar sig säkert löp. Likaså för Malla som gör löpuppehåll under vintrarna.
Men jag vet inte hur jag ska göra med p-piller? Malla börjar ibland slicka upp sår på ryggen, så där blir det ju p-piller i så fall för att hon uppenbarligen mår dåligt.
Jag är förstås jätterädd för biverkningarna av pillren, men det känns som att välja mellan pest och kolera. Bonnie kommer kanske inte paras i år, Malla ska förhoppningsvis paras i juni.

Hur gör ni som har avelshonor? Det är tyvärr inte jag som bestämmer om Bonnie och när parning ska ske, vilket krånglar till det.

Sv: P-piller eller ej?

Är du fodervärd?
Isf tycker jag du bör fråga uppfödaren.

Jag försöker undvika p-piller så gott de går och inte ge p-piller innan de fått kull. Endast en hona hos mig hittills har fått p-piller innan första kullen men där fick jag välja att få ett totalt nerkissat hem varannan vecka eller p-piller och kissfritt.

Ingen kattexpert, är mer hundmänniska men är uppväxt med kattokig mamma, två av honorna fick p-piller under sitt liv, ena fick även några kullar båda utvecklade juvertumörer och togs även bort p.g.a dessa.

Malla har börjat få p-piller nu, hon började löpa denna tid förra året och jag tyckte hon visade lite för mycket intresse för sin rygg så det blev så.

För- & nackdelar finns många men jag tycker inte att du bör ge dem p-piller ifall de inte har fått en kull innan.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en honkatt som löpte konstat i höstat så hon aldrig fick vila ifrån sina löp så vi satte henne på p-piller i slutet utav ett löp...
Svar
10
· Visningar
1 143
Senast: Sol
·
Kropp & Själ Jag var på mödravårdscentralen idag för att skaffa ppiller, men har en del frågor jag inte fick svar på som säkert buke kan svara på :)...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 368
Kropp & Själ Det här tycker jag är lite roligt. Det känns som att barnmorskorna har förnekat att vissa får sämre humör av p-piller och jag var...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 939
Senast: Aroma
·
Kropp & Själ Hej! Detta kanske är en dum fråga men jag blir lite orolig så jag har två frågor. Jag fick P piller utskrivet och jag skulle börja ta...
Svar
8
· Visningar
6 670
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama