I

Idrus

En "riktig" oxer, är inte bommarna längst upp lika höga då ? alltså, så inte den ena e högre än den andra.. Har läst på buke att dem e lika höga, å enligt min kompis ska dem inte va lika höga.. vem har rätt å vem har fel ?

Sv: Oxer ?

På en oxer skiljer det 0-5 cm mellan fram och bakbom (bakbommen är alltid den högre) och skiljer det mer än 5 cm är det ett stigsprång. Så har jag lärt mig i alla fall.

riktig oxer? jag har fått lära mig att paralelloxer är när bommarna är lika höga, annars bara oxer, med ett par cm mellan bommarna.

för mig brukar en oxer vara när båda bommarna ligger på samma höjd, annars är det stigsprång.

På en oxer skiljer det 0-5 cm mellan fram och bakbom (bakbommen är alltid den högre) och skiljer det mer än 5 cm är det ett stigsprång. Så har jag lärt mig i alla fall.

Detta har jag oxå lärt mig!!!!

För mig så har ett stigsprång 2 bommar bak varav den understa är lika hög som den översta bommen fram och när det gäller oxrar så har jag fårr för mig att en parallell oxer har bägge övre bommarna på samma höjd medans i en oxer så får det skilja max 10cm mellan främre övre och bommen bak.

Så vad är det då om det bara är en bom bak men den är mer än 10 cm högre än frambommen? Ett icke-hinder?

För mig så har ett stigsprång 2 bommar bak varav den understa är lika hög som den översta bommen fram och när det gäller oxrar så har jag fårr för mig att en parallell oxer har bägge övre bommarna på samma höjd medans i en oxer så får det skilja max 10cm mellan främre övre och bommen bak.

ehh va? Ett sånt hinder existerar väl inte ens? Aldrig sett på tävling...

terrivel jaa, men för mig är ju ett stigspårng oxå en slags typ av oxer. För mig finns det olika typer av oxrar. Stigsprång och paralloxer. Men jag kanske har helt fel där :p

Nä det är väl en typ av stigsprång men på dom "enklare" banbyggarkurser i hoppning som jag har gått så har man sagt att man ska/bör ha 2 bommar bak och det stöds till en viss del av "anvisningar för banbyggare" vilket jag tog fram och läste lite i efter mitt förra inlägg.

Där står det när det gäller stigsprång:
"Stigsprång är ett längdhinder med en längd som bör vara ca. 2/3 av hindrets höjd. Den främre sektionen i hindret bör vara ca 3/4 av den bakre sektionens höjd. I den bakre sektionen bör man ha så få hinderdelar som möjligt utan att hindret därigenom blir för "luftigt".

Eftersom dom banbyggarkurser jag har gått inriktar sig mer mot interna och enklare hopptävlingar så vill man nog då ha ett snällare hinder som ger oerfarna ryttare mer att rida emot så är min teori att man vill förespråka 2 bommar i bakre sektionen på stigsprång.

Sen vill jag rätta mig själv efter mitt förra inlägg när det gäller oxrar, för i samma "anvisningar för banbyggare" står det följande om oxrar:
"Oxern är ett längdhinder vars längd ska vara minst = höjden och där höjdskillnaden mellan den översta främre bommen och den bakersta bommen är 0 till högst 5 cm. Främre delen av hindret får inte vara högre än bakre bommen. Om de är lika höga, sk parallelloxer, är hindret svårast. Endast en bom får användas i bakkant.

Avslutar med ett Grattis till dig för din placeringen tidigare idag.

men asså, jag fattar inte? Vadå 2 bommar bak? Det har aldrig förekommit på ngn av alla tävlingar jag har vart på, varken ponny eller häst:crazy:

Måste fråga bannbyggrna på klubben ifall dom fick lära sig så...

Försökte "rita" en enkel skiss på ett stigsprång men när jag ville förhandsgranska inlägget så blev det hela knasigt.

Det har jag varit med och byggt på såväl interntävling som lokal/regional/elit och om jag inte minns fel även på ponny-NM i fälttävlan.
Sen som jag skrev i mitt förr förra inlägg så står det i "anvisningar för banbyggare" om stigsprång att : "I den bakre sektionen bör man ha så få hinderdelar som möjligt utan att hindret därigenom blir för "luftigt".
Vad som menas med "luftigt" är ju en tolkningsfråga, ett stigsprång som är 100cm högt i bakkant, 75cm i framkant och som då bör vara 66cm långt är för mig nu när jag har ritat upp det hela "skalenligt" på ett papper ganska "luftigt".

Fast i de häfte jag har med anvisningar för arrangörer, domare och banbyggare står det tydligt om oxer : "Endast en bom får användas i bakkant". (sidan 64, längst ner i textstycket).

Angående Stigsprång står det "I den bakre sektionen bör man ha så få hinderdelar som möjligt utan att hindret därigenom blir "luftigt" ". (sidan 65, lägst ner i första stycket).

Jag hade för mig att det stod i TR att man inte fck ha två bommar i bakkant. Men det var det här jag hittade. Antagligen därför ingen har stött på det på tävling - och antagligen aldrig kommer göra det heller, förhoppningsvis.

Edit: Jag hann inte läsa ditt svar innan jag skrev mitt, men jag låter det stå kvar ändå.

Senast ändrad:

Jag hade för mig att det stod i TR att man inte fck ha två bommar i bakkant. Men det var det här jag hittade. Antagligen därför ingen har stött på det på tävling - och antagligen aldrig kommer göra det heller, förhoppningsvis.

Kan du motivera mer utförligt den sista delen på detta "- och antagligen aldrig kommer göra det heller, förhoppningsvis."
Varför vill du inte stöta på det ute på tävling?
Jag har som tidigare nämnt varit med och byggt stigsprång med 2 bakbommar, på olika nivåer av tävlingar och dom som har varit banbyggare har varit såväl A, B som C - banbyggare, och jag själv har gjort det när jag har byggt klubbtävlingar och har inte fått något påpekande eller frågan om det är rätt eller fel.
Men varför skulle du inte vilja stöta på ett sådant hinder?

Okej där ser man. Trodde inte att det fanns :p Aldrig sett på tävlingar och har vart på allt från klubb till elit tävlingar, varsig jag tävlat själv eller bara vart och tittat.

Skulle nog reagera om jag såg det på tävling iomed att jag inte visste att såna hinder förkom, men när jag väl är där är det ju bara att hoppa och se glad ut :D

Men varför skulle du inte vilja stöta på ett sådant hinder?

Av den enkla anledningen att jag anser det som en säkerhetsrisk. Det ska vara säkerhetsskållor på bakbommen för att den lätt ska lösas ut och det känns som att det blir betydligt större skador om man nu skulle bli hängande på bakbommen om först den ramlade och sen skulle hästen falla ner på nästa bom.

Jag har själv varit på en inbjudningstävling som jag fick banbyggaren att ändra hindret då den tänkte ha ett sådant hinder. Jag är inte kinkig på mycket, men när det gäller säkerheten på hindren är jag väldigt grinig. Hästen ska inte behöva göra illa sig pg.a ryttarmisstag (som det oftast är).

Fick du en klarare bild av hur jag tänkte? :)

En bom i mitten och en bom längst bak, med säkerhetsskållor i både mitten och på sista. I framkant kan det vara "hur många bommar/ifyllnad som helst".

Kom på lite till: I en trippel blir det inte samma sak, hästen är "hängandes" på båda bommarna samtidigt - det blir inte samma sak. I en oxer/stigsprång med dubbla bakbommar så lossnar första bommen och hästen faller ner på nästa bom också. I en trippel faller (oftast) båda bommarna samtidigt och det blir inte ett extra slag.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 441
Senast: 13579vas
·
Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 364
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
678
Senast: Hermelin
·
Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
793
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden