I
Idrus
En "riktig" oxer, är inte bommarna längst upp lika höga då ? alltså, så inte den ena e högre än den andra.. Har läst på buke att dem e lika höga, å enligt min kompis ska dem inte va lika höga.. vem har rätt å vem har fel ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
riktig oxer? jag har fått lära mig att paralelloxer är när bommarna är lika höga, annars bara oxer, med ett par cm mellan bommarna.
Stigsprång heter det väl när det skiljer mer än 5 cm mellan fram- och bakkant.
På en oxer skiljer det 0-5 cm mellan fram och bakbom (bakbommen är alltid den högre) och skiljer det mer än 5 cm är det ett stigsprång. Så har jag lärt mig i alla fall.
För mig så har ett stigsprång 2 bommar bak varav den understa är lika hög som den översta bommen fram och när det gäller oxrar så har jag fårr för mig att en parallell oxer har bägge övre bommarna på samma höjd medans i en oxer så får det skilja max 10cm mellan främre övre och bommen bak.
Jag hade för mig att det stod i TR att man inte fck ha två bommar i bakkant. Men det var det här jag hittade. Antagligen därför ingen har stött på det på tävling - och antagligen aldrig kommer göra det heller, förhoppningsvis.
Men varför skulle du inte vilja stöta på ett sådant hinder?