Övningar?!

T

Tiingeliiing

Jag rider ett 7 årigt varmblod och vill gärna variera den vanligt dressyr och hoppträningen med lite enkla saker inom western.
någon som har nått bra tips på lite enkla övningar man kan börja med. några saker som man som helt nybörjare (inom western) kan göra. mvh /s

Sv: Övningar?!

Ok, om du är intresserad avv att träna upp lyhördheten så kan du ju tex gå över bommar, backa mellan 2 bommar, backa genom L, backa sicksack mellan koner, vända i en ruta av bommar, träna på att stanna framför en bom, sidepassa över en bom mm mm :banana:

jo men hur ska jag få honom att förstå att det är precis d jag vill att han ska göra?
några bra övingar att börja med från marken?
tack

Alla dessa övningar går att göra från marken! Se först till att han går undan för tryck, att han stannar och går fram på kommando. Sen är det bara att leka på!

han går undan för tryck men inte rakt åt sidan, utan han vänder mest bakdelen. o jag kan för allt i världen inte komma på hur jag ska få honom att bara gå rakt åt sidan. stananr o ryggar gör han när jag höjer handen, o kommer till mig gör han när jag vinkar till honom o gör ett litet ljud ;)

Börja med att flytta bakdelen ett steg sen framdelen ett steg sen bakdelen osv han kommer nog fatta rätt snart.

Precis, gör som föregående talare säger, sen kommer han att fatta att han ska flytta hela kroppen samtidigt!

När jag lärde min häst sidepass började jag från marken (vilket är det bästa sättet att lära en häst på enligt mig) Jag började som ovanskrivande att flytta bakdel, flytta framdel. Och sen la jag ett tryck lite bakom skänkelläget samtidigt som jag la ena tygeln mot halsen, han gick bara ett steg i taget men det räckte, efter många veckors träning gick det som smort!

När du väl sitter uppe på hästen och vill rida lite western så rekommenaderar jag att börja med neckreining och vikthjälper. Dem flesta hästarna brukar första rätt snabbt vad man vill av dem och då kan man bli hårdare.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 596
Senast: Nepenthe
·
Mat Vi behöver skärpa till oss med matlagningen och dra ner på köpmaten. Vi har också en önskan om att äta mer vegetariskt. De här två...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 586
Senast: Roheryn
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar