Jag brukar göra mycket övergångar, tempoväxlingar. Skänkelvikningar, öppnor, slutor. Att göra skänkelvikning i uppförsbacke är riktigt jobbigt och bra. Brukar dessutom göra sidepass upp för backar (bara några få steg, det är väldigt jobbigt).
En övning jag gör ganska ofta är att räkna steg. Jag bestämmer ett antal steg och när hästen tagit så många steg byter jag gångart, tempo, gör halt eller något annat.
Ibland kör jag nedräkning; 10 steg skritt, 10 steg trav. 9 steg vardera, 8 steg osv ner till halt.
Räkna steg gör jag med, det är supernyttigt för att se att hästen verkligen svarar för hjälperna. Fast jag brukar köra X steg trav - Y steg skritt - X steg trav. Om inte hästen svarar direkt för hjälperna får man för många steg, det är sjukt avslöjande.
Man kan träna sig själv med, sitt ner X steg, rid lätt Y steg, stå Z steg osv. Jobbigare än man tror.
I övrigt (jag har ingen ridbana, och måste traila 30 min till sådan så rider 'alltid' ut) flytta på kroppsdelarna. Sluta, öppna, skänkelvikning, tagen bakdel, tagen framdel etc.
Utnyttja hållpunkter, bryt av precis i höjd med den där plogpinnen/björken/stegen därframme. Avslöjande det med, oftast nöjer man sig med avbrott och är inte så noga med att det är på hjälpen när man rider ut, och glömmer helt halvhalter. Det avslöjas om man bestämmer sig att bryta av/göra halt/fatta vid en specifik punkt.
Tempoväxla, jag roar mig ganska ofta på hästar som är starka nog att minska traven ner till nästan skritt, och så trycka iväg, minska ner - trycka iväg. Rider gärna "kraftiga halvhalter" med, så hästen precis är påväg att bryta av, då trycker man på framåt igen.
Glöm inte att ha kul med! (Säger hon som var ute och busade i långa galoppbackarna idag och fräste på så tårarna sprutade ur ögonen =))