Övningar under uteritt.. Hur gör ni?

Newbee

Trådstartare
Hej!

Då jag inte har tillgång till paddock eller annan grusplan/plant område så blir det mest uteritter och då blir det lite varierat trav och galopp. Har tillgång till branta backar.

Hur lägger ni upp eran uteritt? I träningsyfte tänker jag :-) behöver lite inspiration.
Väl mött

Jag brukar göra mycket övergångar, tempoväxlingar. Skänkelvikningar, öppnor, slutor. Att göra skänkelvikning i uppförsbacke är riktigt jobbigt och bra. Brukar dessutom göra sidepass upp för backar (bara några få steg, det är väldigt jobbigt).

En övning jag gör ganska ofta är att räkna steg. Jag bestämmer ett antal steg och när hästen tagit så många steg byter jag gångart, tempo, gör halt eller något annat.
Ibland kör jag nedräkning; 10 steg skritt, 10 steg trav. 9 steg vardera, 8 steg osv ner till halt.

Övergångar och massa tempoväxlingar, skänkelvikningar sicksack på grusvägarna, klättra (i skritt i form), galoppera massvis på grusvägar och upp för backar (inte fullt ös medvetslös, utan i kontrollerad galopp i form. Självklart kan man låta hästen galoppera full fart ibland, men inte alltid...) Det är typ det jag brukar göra:)

Övergånger, typ halt i nedförsbacke. Då har hästen bakbenen placerade långt under sig automatiskt sas. Kräver balans av både ryttare och häst.
Bakdelsvändning runt träd, tänk att rumpan på hästen ska vara kvar, peka mot, en trädstam och framdelen gå runt. Börja med att jobba som i tårtbitar, först små, sen fjärdedelar osv.

Jag har skogsmulle ridit all My life, vad gör man när man skänkelviker,öppnar och sluter?
Snälla se inte ner på mig!

Även skritt uppför brant backe och sen fatta galopp mitt i backen och rida samlad galopp uppför (hästen får inte rusa iväg). Riktig bra övning som stärker bakbenen, dock kan de få rejäl träningsvärk efter det dom första gångerna.

Vi gjorde så i en backe, två gånger uppför i samlad galopp och skrittade nedför.

Försöker alltid variera min uteritts ridning, t ex kan man även intervallträna, dvs trava/galoppera i x antal minuter, sen skritt tills hästen återhämtat sig och sen träna upp konditionen på så sätt.

Ibland är det även bra att gå inne på stigar bland stockar och stenar så hästen får lyfta på benen. :)

Jag har skogsmulle ridit all My life, vad gör man när man skänkelviker,öppnar och sluter?
Snälla se inte ner på mig!
När du rider skänkelvikning ska hästen flytta sig undan för din skänkel och "korsa" benen, svårt att förklara, men det finns massa filmer på youtube om hur man gör det. I öppna och sluta så flyttar man in framdelen eller rumpan medan "resten av hästen" går kvar på spåret... Jättesvårt att förklara, så du får en bild istället;)
ppna-och-sluta_168753219.png

Förlåt för dåliga förklaringar... Jag är trött:o

Jag brukar rida skänkelvikningar i trav på grusvägarna som "uppvärmning", sedan gör jag tempoväxlingar i galopp och på slutet får han bralla av sig :p:p

Hej!

Då jag inte har tillgång till paddock eller annan grusplan/plant område så blir det mest uteritter och då blir det lite varierat trav och galopp. Har tillgång till branta backar.

Hur lägger ni upp eran uteritt? I träningsyfte tänker jag :-) behöver lite inspiration.
Väl mött
Gör allt ute i terrängen som regel, alltså samma som om jag var på ridbana/i ridhus. Bara fantasin som sätter gränser.

Rider typ bara ut om jag inte rider för tränare. Gör allt! Alltså jag bara älskar att rida ute, man får ju så mycket valmöjligheter! Trimma, intervalla, jogga, utnyttja naturen, man kan ju göra vad som helst när som helst, ingen jävla vägg/staket som begränsar.

Hur jag lägger upp det varierar ju för varje pass vad jag vill göra. Det enda jag inte gör är att ta av huvudlaget helt när vi är på andra sidan motorvägen typ :D iaf inte om jag sitter på, haha.

Du kan ju göra det mesta ute egentligen. Tempoväxlingar, övergångar, halter, galoppfattningar, skänkelvikning och öppna funkar egentligen nästan bättre i skogen/naturen än på banan. Det blir en mer naturlig framåtbjudning ute.

Jag brukar göra mycket övergångar, tempoväxlingar. Skänkelvikningar, öppnor, slutor. Att göra skänkelvikning i uppförsbacke är riktigt jobbigt och bra. Brukar dessutom göra sidepass upp för backar (bara några få steg, det är väldigt jobbigt).

En övning jag gör ganska ofta är att räkna steg. Jag bestämmer ett antal steg och när hästen tagit så många steg byter jag gångart, tempo, gör halt eller något annat.
Ibland kör jag nedräkning; 10 steg skritt, 10 steg trav. 9 steg vardera, 8 steg osv ner till halt.

Räkna steg gör jag med, det är supernyttigt för att se att hästen verkligen svarar för hjälperna. Fast jag brukar köra X steg trav - Y steg skritt - X steg trav. Om inte hästen svarar direkt för hjälperna får man för många steg, det är sjukt avslöjande.

Man kan träna sig själv med, sitt ner X steg, rid lätt Y steg, stå Z steg osv. Jobbigare än man tror.

I övrigt (jag har ingen ridbana, och måste traila 30 min till sådan så rider 'alltid' ut) flytta på kroppsdelarna. Sluta, öppna, skänkelvikning, tagen bakdel, tagen framdel etc.

Utnyttja hållpunkter, bryt av precis i höjd med den där plogpinnen/björken/stegen därframme. Avslöjande det med, oftast nöjer man sig med avbrott och är inte så noga med att det är på hjälpen när man rider ut, och glömmer helt halvhalter. Det avslöjas om man bestämmer sig att bryta av/göra halt/fatta vid en specifik punkt.

Tempoväxla, jag roar mig ganska ofta på hästar som är starka nog att minska traven ner till nästan skritt, och så trycka iväg, minska ner - trycka iväg. Rider gärna "kraftiga halvhalter" med, så hästen precis är påväg att bryta av, då trycker man på framåt igen.

Glöm inte att ha kul med! (Säger hon som var ute och busade i långa galoppbackarna idag och fräste på så tårarna sprutade ur ögonen =))

Jag har inte tillgång till ridbana/ridhus utan rider alltid ute i naturen. Mest blir det grusvägar och skogen men när underlaget tillåter blir det även voltarbete på åkrarna (våra egna). Annars blir det ofta mycket flytta för skänkel i alla fyra gångarterna, öppna, sluta, massa övergångar, tempoväxlingar, serpentiner över grusvägen är sjukt jobbigt både för häst och ryttare där finliret på hjälperna och tränas. Enkla byten gör vi också.

Som någon skrev så är det bara fantasin som sätter stopp :)

Just nu varierar jag lite mellan:
1. Kondition/Uthållighet. Då rider jag tex intervaller - i trav mest men nån enstaka galopp. Eller så rider jag hela turen i trav, med inslag av galopp och skritt. Rider då nästan uteslutande lång och låg form, hästen ska slappna av, sträcka ut, länga steget och vara mjuk och swungig i ryggen.
2. Långtur i skogen på 2-4 h i skritt på lång tygel i terräng - dvs inte på breda, släta stigar.
3. Normallång tur i skogen, 20min-1.5h, då rider jag ofta mycket i trav (lös tygel) så att det blir lite mer tänka och jobba för att ta sig fram i balans. Blir lite naturlig cavaletti i skogen tycker jag, nyttigt och hästen får jobba i en fri form.

Sen varierar jag med lite samling under turerna om jag tycker att det behövs. Lite öppna, lite sluta, rakriktning, låg form, hög form, samling. På en oländig skogsstig kan jag tex behöva korta upp hästen lite för att han ska klara av att hålla balansen och balansera oss i traven, och på grusväg kan man jobba mer mer att länga steget och sträcka ut överlinjen till en låg form.

På grusvägar brukar jag ställa åt båda hållen, flytta skänkelvikningar, öva galoppfattningar och tempoväxlingar/gångartsbyten. Finns ofta vändplaner där man kan rida som på en volt :).
Använder backar att klättra i samt rider mycket i skogen (gärna backar där med) vilket är bra träning.
Är underlaget mjukt och fint på grusvägarna (av regn) så brukar jag konditionsträna och rida pass där jag nästan enbart travar och galopperar.
Ibland långa skritturer i olika miljöer där jag jobbar i form mestadels.
Vill man hoppa så går det utmärkt att bygga upp små naturhinder i skogen. Av stockar, stubbar och stenar. Toppen! :)
Man ska inte underskatta naturen hehe

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 870
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 271
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30