Övningar som får hästen att "Hoppa upp"

C

Charmelione

Jag har en ponny som jag tävlar hoppning med , Ibland när vi tävlar så blir hon alltför nonchalant ( alltid på räckena ) hon "Lyfter" aldrig riktigt utan mer glider över , vilket leder till slarv nedslag då och då.
Nu skulle jag vilja ha tips på övningar jag kan göra för att få henne att hoppa upp bättre . Funderar på om hon blir nonchalant på räckena eftersom hon tycker att det är lätt ? För på oxrar blir det nästan alltid väldigt bra språng . Så fram med tips på övningar !

Sv: Övningar som får hästen att "Hoppa upp"

Jag tror att det redan finns en massa trådar här på hoppforumet som behandlar dessa problem men annars så är studshinder något jag rekommenderar varmt då hästen blir kvickare i benen. Olika avståndskombinationer på raken är också bra då hästen får tänka efter mer när den hoppar och förhoppningsvis så slarvar den mindre då.

En bra övning som jag har "snott" ifrån Peter Eriksson är att ha två studs, ett galoppsprång till ett räcke, sen ett galoppsprång till två studs igen. Denna övning tränar upp koncentrationen hos hästen, samt kvickheten och smidigheten. Väldigt allsidig och bra träning! Lycka till :)

Den övningen blev ett uppsving för min D-ponny som var otroligt långsam i benen. Skitbra övning!

Rulla ut en travbom ca 1,5m framför hindret o ett ganska så högt räcke. o så rider du på hindret i trav o sitter ner. det vanligaste är att de river första gången, o när man rider på andra gången, då jävlar hoppar de upp sig. sen är ju studs o serier alltid bra.
hoppa paralella oxrar med bara överbommar o markbommar så hindret blir ganska "tomt". ja det finns en hel del.

Vi körde en övning en gång då man hade bommar som infångare men istället för att sitta ute vid hinderstöden så låg de nära mitten på hindert.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 532
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 122
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 326
Senast: lirco11
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V