övningar för taxering

M

MariaAhmira

har inte tränat mycket hoppning senaste 2 åren och min häst är såå dålig på taxering...(eh, jag med förrästen:p ) vad är riktigt bra övning??:confused:

Sv: övningar för taxering

Jag tror att markbommar är ett sätt, att hjälpa hästen. En bom framför hindret, tex ett galoppsprång innan hindret, så hästen kommer rätt.

Sen är det nog inte fel att träna kvaletti. Man kan lägga ut bommar på olika avstånd, rakt spår eller voltspår. ;)

De flesta tror att det inte gör nytta att använda markbommar, men det finns en anledning till att de "stora" ryttarna jobbar sina hästar så.

Markbommar är som Flying HIgh skriver ett bra hjälpmedel. När du jobbar med markbommar får du inte glömma att du oxå måste hoppa utan dem och gärna variera med flera bommar på vägen in mot hindret och även mellan hinder i kombinationer.

då ska jag jobba mer med markbom!
:)

hoppa låga hinder, eller bara bommar på marken (tex bombana som henk nooren tipsade om i senaste ridsport.)
då kan du träna på din avståndsbedömning utan att det gör ngt om du inte kommer helt rätt :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter För att få en flexibel häst krävs övningar som både kortar upp och länger hästens steg, enligt A-tränaren Tobias Grönberg. Här tipsar...
Svar
0
· Visningar
103
Senast: Gunnar
·
Heeelt ny på att tyda dom här unghästbedömning som finns. Kollar på en häst som är 5, fick klass 1 i gångarter och hoppning på...
Svar
12
· Visningar
1 247
Senast: Robina
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Emma Byström är ridlärare och C-tränare i dressyr. När det är dags för hoppning är kontrollen för henne A och O – här delar hon en...
Svar
0
· Visningar
108
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka