Övervuxen ponny = Räknas som Häst på tävling?

M

Mojma

Hej! Jag har en fundering. Har hört flera olika svar angående detta, läst också för den delen.

Men, är det då så att en förvuxen ponny (Tex renrasig Connemara) på tex 152, 155 i mankhöjd... Räknas som HÄST? Vid tävling?

Får dessa ponnys/hästar endast tävlas till en viss nivå? Eller fungerar det "som vanligt" för dem också?

Nyfiken ;)

Sv: Övervuxen ponny = Räknas som Häst på tävling?

En häst som är över 148 cm är en häst och tävlar mot andra hästar på samma vilkor oavsett om den är 150 eller 170 cm.

Jag har en renrasig connemara på 155cm.
Han tävlas som häst i hoppning och dressyr.

Sedan har jag tävlat honom i western också där dom inte har dessa fåniga regler om höjd och ålder.

I utställning får han tävla mot andra connemaror trots höjden, men min häst brukar ju få lägre poäng istället då på "typ", eftersom han är större än vad resstandarden säger.

I engelska ridklasser som är som utställning/dressyr där man rider också så finns det speciella klasser där ryttare över 18 år får starta connemara. Där delas det också upp om hästen blivit placerad i LB tidigare eller inte.
Tror inte höjden spelar roll.

I WHP som är som ovan fast hoppning har jag inte lika stor koll men tror att där finns klasser för olika höjd eller om det är ålder där också?

Du kan lösa storhäst-licens till ett gotlandsruss om du så vill, och då tävla hur höga klasser som helst. Om man nu vill det och lyckas kvala och allt annat trams :D

Jag har en connemara som växte för mkt, är ca 154cm, å då är dom ju storhäst....som vilken storhäst som helst

Nej, det kan man inte alls det !

Det är bara D-ponnyer som kan lösa storhästlicens.
Och man får bara tävla upp till 120 klasser, 130 får man tävla på dispens om man gjort det sedan ponnytiden

Du kan lösa storhäst-licens till ett gotlandsruss om du så vill, och då tävla hur höga klasser som helst. Om man nu vill det och lyckas kvala och allt annat trams :D

och i dressyr får endast d-ponny lösa hästlicens och endast tävla t.o.m msv-b.

Nja, kategori D-ekipage får starta bland stora hästar, på regionaltävling, upp till MSV B, om de har lyckats rida ihop 62% vid minst 6 starter där
skolor och enkla byten ingår i programmet. Då tävlar de på sin ponnylicens.

Är man överårig ryttare får man tävla sin ponny (oavsett kategori), med hästlicens, på regionala dressyrtävlingar upp till MSV A

Källa: TR II mom 220

Precis som sossan har jag en övervuxen connemara och han räknas som vilken häst som helst :)

Även om minst en pers/tävling måste kommentera hans tjocka, vita vågiga svans (till mörk kropp) :D

Delvis knapplån.

Men som jag fattat det är det bara om ponnyn tävlat som ponny innan. Eller?

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
890
Senast: Ketrawzc
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 596
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 987
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
839
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod