Well, som anhörig tycker inte jag det är kul iaf när en släkting till mig svimmar närsomhelst, åker in på akuten en gång varje månad, för öppnas om ungefär lika ofta, inte kan äta normal mat, inte dricka kolsyra osv. Allt pga den där operationen.
Jag läste nånstans att den totala viktnedgången är 25% efter 10 år. Jag tror landstingen lägger pengar på det för de vet inte vad de ska göra. En undersökning från USA diskuterar lite andra metoder och forskning, men då fanns det inget annat.
Det jag blir mest förvånad över är när folk uttalar sig om att nu orkar de inte äta 200 g choklad mer, utan det räcker med 100 g. Jag själv är överviktig, men jag har mig själv att skylla. Men om man nu opererar sig på skattepengar så tycker jag iaf att det minska man kan begära är att människor har kunskap om maten de äter. Och godiset. Olika människor tål olika saker. Det är alldeles för lite individ-anpassat generellt i sjukvården. Har man misskött sin kropp länge kan man inte begära att man ska bli smal direkt efter man lagt om kosten. Jag har vänner som opererat sig som fortsätter äta pizza, chips, godis osv. Precis som de gjorde innan operationen, men i större mängd. Flera gånger i veckan. Så det är ju inte speciellt svårt att få operationen, vilket jag tycker är mycket underligt. Det är ju ändå ingrepp i kroppen, på ställe där mycket kan gå fel. Som det gjort för min anhörig och några vänner.