Det ska bli intressant att följa Anna Book nu, jag hoppas hon har tillräckligt stöd för att hålla sin nya vikt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alla vet att det inte är bra att vara fet. Ändå ökar övervikten dramatiskt i hela västvärlden. Det är inte så enkelt. Som alla informationskampanjer, de gör helt enkelt inte så mycket nytta när det kommer till svåra beteendeförändringar. Mycket handlar om vår hjärna som kickar igång på kortsiktiga belöningar, och inte kan se konsekvenserna på lång sikt. Idag är operationer det enda som verkar fungera på gruppnivå mot övervikt.Intressant också är att alla som funderar på operation kan rabbla exakt samma argument, som de fått från informationen om operationen.
Men i många fall verkar det finnas en barriär mellan att kunna rabbla orden och att verkligen ta till sig informationen fullt ut.
Jag har ett par opererade i min närhet.
En kollega som opererade sig men nu är ännu större än innan fast med stora hälsoproblem. Klarar inte att jobba heltid och är i rätt skruttigt skick. Och jättetjock.
En annan som opererade sig och är glad, pigg och smal. Men med stora anpassningar i livet för at må bra. Får regelbundna vitamininjektioner och har ett väldigt svajigt blodvärde.
Av vad jag förstått så krävs det ett rätt rejält mentalt arbete också för att det ska vara lyckat?
Jag hörde/läste en läkare säga att det man får lägga in som mentalt jobb är lika mycket om inte mer än om du skulle äta bättre och gymma sporadiskt.Av vad jag förstått så krävs det ett rätt rejält mentalt arbete också för att det ska vara lyckat?
Det jag funderar på är alkoholmissbruk, vad jag har hört så blir många alkoholiserade i stället efter sina operationer. Känns lite som att byta ett beroende mot ett annat. Å andra sidan är det ju helt fantastiskt för dem det går bra för!
Jag hörde/läste en läkare säga att det man får lägga in som mentalt jobb är lika mycket om inte mer än om du skulle äta bättre och gymma sporadiskt.
Han tyckte det är otroligt mycket bättre att göra så än att operera.
Visst.Att bli smal löser inga problem mer än hälsomässiga. Men det tror jag de flesta vuxna människor inser?
Det var det läkaren sa. Det är ju inte bara att gå ner i vikt för att du gjort en operation. Kanske var du väldigt lyckligt lottad och inte hade problem, men det har många.Men operationen ger en hormonell och fysisk hjälp som man än så länge inte har fått till på annat vis.
Det var det läkaren sa. Det är ju inte bara att gå ner i vikt för att du gjort en operation. Kanske var du väldigt lyckligt lottad och inte hade problem, men det har många.
Det är ett jävla jobb, operation eller inte. Dock är det många som får komplikationer av själva operationen som de sluppit om de gått gym och ätit bättre.
Läkaren tyckte det var samma ''mängd'' mentalt jobb, eller mer, att göra op vs gym.
Det ska bli intressant att följa Anna Book nu, jag hoppas hon har tillräckligt stöd för att hålla sin nya vikt.
Jag tycker du skall lyssna på P1 ”Kropp och själ”. Där förklarar läkare som arbetar med överviktiga människor varför det så sällan fungerar med att ”bara äta bättre och träna på gym”.Det var det läkaren sa. Det är ju inte bara att gå ner i vikt för att du gjort en operation. Kanske var du väldigt lyckligt lottad och inte hade problem, men det har många.
Det är ett jävla jobb, operation eller inte. Dock är det många som får komplikationer av själva operationen som de sluppit om de gått gym och ätit bättre.
Läkaren tyckte det var samma ''mängd'' mentalt jobb, eller mer, att göra op vs gym.
Visst.
Att inte vara överviktig löser mycket av min socialaångest. Jag känner mig frisk och stark, och snygg! Ready to take the world on.
Är jag överviktig vill jag helst inte göra något.
Klart det gör mer än bara bli friskare i kroppen att gå ner i vikt. Övervikt och depression hänger ihop.
Nu har jag inte gjort någon operation så jag har inget att bidra med så sett. Är dock med i grupper för opererade på facebook och tycker mig få en rätt bra bild där, så vill väl mest rekommendera det. Det blir mer förstahandsinformation den vägen.
Är som alltid fascinerad över hur negativt det låter när det kommer från anhöriga eller bekanta till opererade jämfört med hur det låter från folk som opererats själva. Det jag inte kan låt bli att undra är om alla dessa som känner någon har koll på vad en operation innebär själva? Dumpning tex ska ju vara vanligt, ses det som vad det är eller ses det som ett av de problem som förstört livet typ? Jag menar inte att man inte kan få problem men att det tex skulle vara så vanligt med folk som går upp allt igen som det låter, alltså näe. Som någon påpekade i en tidigare tråd, då skulle landstingen inte lägga pengar på att operera folk alls.
Kan förstås bero på var man opereras också. Såg nån som opererades inte ens en vecka efter infomöte, det kändes rätt vansinnigt.
Ang alkohol så är vad jag fick höra på informationsmöte och läkarbesök att ett problem är att det går det rätt ut i tarmen efter en operation. Man blir full snabbare och på mindre mängder när all alkohol går rätt ut i blodet, man nyktrar därefter till snabbt och dricker då gärna mer. När vanligt folk rekommenderas att ta varannan vatten så rekommenderade läkaren jag varit till att ta två glas vatten istället.
Ohja! Det är simpel ekonomi egentligen, ju mer du får ut av det desto högre pris är du villig att betala.Jag tänker att det inte är problemfritt att vara överviktig heller. Så det där som andra uppfattar som Jättejobbigt kanske inte är jobbigt för den det handlar om.