Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är inte ovanligt att gasen flyttar sig dit upp och typ trycker efter operationen som jag förstått det.Dum fråga: ni som fick ont i axlar av gasen, blir det gas ända där uppe? Trodde den bara var i buken?
Dum fråga: ni som fick ont i axlar av gasen, blir det gas ända där uppe? Trodde den bara var i buken?
Tack för en bra förklaring!Precis, gasen är bara i buken. Anledningen till att det kan göra ont i axlarna är att det samlas gas högst upp i magen och där trycker på nervändar som reagerar med smärta. Kroppen är inte alltid jättebra på att lokalisera var smärtan är så det uppfattas som att det är axeln som gör ont men det är egentligen diafragman. Det kallas referred pain.
Tack, nu fick jag tummen urEgenremiss! Skicka till Ystad eller Kristianstad, det är de enda två som gör sterilisering i Region Skåne.
Jag skickade till Ystad och hade mitt inledande samtal/undersökning där men opererades i k-stad då de hade mycket längre kö i Ystad (de ringde och frågade om jag var okej med det).
Pma om du undrar något specifikt om egenremissen (Eller du kan fråga här - men det är kanske inte så relevant för alla i tråden ).
Så lite så! Satt fast i vinkelvolten innan corona men nu var det smidigt.Tack, nu fick jag tummen ur
Vad intressant! Tack!Precis, gasen är bara i buken. Anledningen till att det kan göra ont i axlarna är att det samlas gas högst upp i magen och där trycker på nervändar som reagerar med smärta. Kroppen är inte alltid jättebra på att lokalisera var smärtan är så det uppfattas som att det är axeln som gör ont men det är egentligen diafragman. Det kallas referred pain.
Men du opererade bort hela livmodern då?Genom gick denna operation i maj detta året.
Själva operationen gick bra. fick åka hem samma kväll, och de skickade med några lånddtids och korttidsverkande morfintabletter mot smärtan. Behövde bara ta två dagar. Blev sjukskriven 1 månad (vilket tydligen var/är standard)
Tyvärr fick jag en infektion, och fick söka vård för det akut 5 dagar efter operationen. Fick feberkänningar och förhöjd puls. Blev hemskickad samma dag med en 10 dagars antibiotikakur.
Var med om sakka sak förra året efter galloperation, men då ignorerade jag det och trodde jag åkt på influensa, vilket slutade med att jag fick ligga på sjukhus med intravenös antibiotika i 5 dygn. så för att slippa samma sak igen, sökte jag direkt när jag kände igen känslan
Men är så nöjd med att ha gjort det. Nu slipper jag störtfloder, smärtsamma verkar och frånvaro på jobb. Och framförallt, slipper ta massa hormonpreparat som p-piller, spiral osv.
Hade både endometrios och myom,
Ja, åhh TS menade nog inte denna typ av operation.Men du opererade bort hela livmodern då?
Puffar upp tråden med en fråga!
Upplevde ni svullnad efter ingreppet och hur länge i så fall? Främst över magen då. Jag gjorde steriliseringen i måndags och tänker att det säkert är rimligt att magen är svullen men hittar inte mycket info när jag googlar.
Tack för svar! Hoppas det lägger sig snart då, hade varit trevligt att komma i nåt annat än mjukisbyxor då jag ska iväg på resa på söndag och gärna vill klä mig efter ändamålet. Men då har det nästan gått en vecka så då borde det vara lugntJa ett par dagar. Efter alla bukoperationerna har jag varit svullen.