Överviktskirurgi

Seriöst? Are we going there?
Jag hör diverse snack om tjockisars matvanor väldigt ofta. Jag har varit både måltavlan såväl som den som fått gå i försvar för andra måltavlor.
Jag ser blickarna jag får så fort jag sätter min fot på McDonalds.
Jag ser när folk synar mig uppifrån och ner när jag lägger chips i kundkorgen.
Jag blir öppet hånad när jag passerar folk på promenader och cykelturer.
Jag ser bilderna som läggs ut på internet för att håna tjockisar på gym och i omklädningsrum.
Jag ser trådar här på buke med användare som faktiskt kollar i kundkorgar.
Stigmat är inte inbillat och att du tror det visar bara en total oförståelse för vad vi får utstå och varför vi väljer att riskera de komplikationer som kan bli av en operation.

Nej, jag missade inte övriga problem, jag svarade på det också:

Du skrev att det inte är speciellt kul med en anhörig som inte kan dricka kolsyra. Det lät således som att det är ett problem för dig.
Fy fan vad du har stått ut med massa skit. Fy fy fy fan bara. Du är stark att du orkar skriva det här. Du har verkligen min fulla sympati. Och jag håller helt med @Hyacinth dina inlägg är skärpta som fan.

Jag har väl haft "tur" då att aldrig höra något. O då har jag levt hela mitt liv i en överviktig familj. Och jag själv är överviktig, alltid varit.

Men om allt handlar om att man opererar sig pga vad andra tycker är det kanske vettigare att börja på annat håll än att riskera livet och komplikationerna av en operation. Som en start.
Du har tur eller så är det så pass normaliserat för dig att det inte märks. Alternativt så handlar det om helt olika nivåer av övervikt som gör att vi upplever helt olika problem med det.

Jag har aldrig sagt att allt handlar om vad omgivningen tycker (vilket dock vore fullt förståeligt), jag bemötte det du skrev om att övervikt inte var stigmatiserat och visade på att det visst är det. För egen del är det dock en stor faktor till att jag vill opereras. Det är helt sjukt att det är så men vad ska jag göra? På vilket håll ska jag börja för att få ta en promenad i lugn och ro liksom? Ska jag klubba ner folk så de håller tyst?

Du har tur eller så är det så pass normaliserat för dig att det inte märks. Alternativt så handlar det om helt olika nivåer av övervikt som gör att vi upplever helt olika problem med det.

Jag har aldrig sagt att allt handlar om vad omgivningen tycker (vilket dock vore fullt förståeligt), jag bemötte det du skrev om att övervikt inte var stigmatiserat och visade på att det visst är det. För egen del är det dock en stor faktor till att jag vill opereras. Det är helt sjukt att det är så men vad ska jag göra? På vilket håll ska jag börja för att få ta en promenad i lugn och ro liksom? Ska jag klubba ner folk så de håller tyst?
Med tanke på vad du beskriver så låter det faktiskt som ett ganska rationellt alternativ. (Jag kanske är lite ironisk)

Fy fan vad du har stått ut med massa skit. Fy fy fy fan bara. Du är stark att du orkar skriva det här. Du har verkligen min fulla sympati. Och jag håller helt med @Hyacinth dina inlägg är skärpta som fan.
Tack :) Äsch så jobbigt är det inte. Tvärtom, att diskutera fetthat är en stor hjälp i att vända mitt livslånga självhat till att bli förbannad på samhället istället. Mycket bättre för psyket :p

Dessa operationer, fyller de rent praktiskt någon annan funktion för viktnedgång och att bibehålla vikt än vad man hade kunnat uppnå med "bara" diet? Inte menat som att basha på att folk skulle ha dåligt psyke/motivation som väljer operation för det förstår man att det inte handlar utan en ärlig nyfiken förfrågan om det gör något annat också?

Dessa operationer, fyller de rent praktiskt någon annan funktion för viktnedgång och att bibehålla vikt än vad man hade kunnat uppnå med "bara" diet? Inte menat som att basha på att folk skulle ha dåligt psyke/motivation som väljer operation för det förstår man att det inte handlar utan en ärlig nyfiken förfrågan om det gör något annat också?

Ja, men man vet inte riktigt vad eller hur...
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0196978115002454

Jag har gjort GBP, gick ner 40 kilo, har gått upp 30 kilo. Jag är sockerberoende och hade förhoppningen om att få problem med dumping efter op, men det fick jag inte. Det går att gå upp igen om man inte tar itu med ätproblemen ordentligt. Jag har druckit mig upp i vikt mestadels. Hej Coca cola liksom.

Nu känner jag mig äcklig och totalt värdelös. Om man t.o.m. misslyckas efter Op är man inte direkt en bra människa.

Vad ledsen jag blir för din skull! Du är inte en dålig människa!

Vad du väger, om du misslyckas med ngt du företar dig påverkar inte ditt människovärde! Du är lika fantastisk eller full i skit som vi andra.

Jag tror inte du tycker andra som misslyckats med diverse saker är dåliga människor. Vi misslyckas ju allihop med saker med jämna mellanrum.

Och i ditt fall är det väl så att du är beroende av socker. Då kanske det krävs psykologhjälp för att se varför.
Och jag tror inte du tycker att andra som är i behov av psykologhjälp är dåliga människor.

Du är bra precis som du är!
Men mår du inte bra hoppas jag du kan få hjälp att må bättre, tex via psykolog.
Kram om du vill ha.

Det blir en förändring i hunger bland annat. Var hos dietist själv i veckan och fick förklarat att jag tydligen inte är den enda som oroat mig över att inte kunna äta ofta nog efter op - många överviktiga äter jättedåligt under dagen (om alls) och kompenserar framåt kvällen, hungerskänslorna slår fel om man kan säga så. Själv kan jag lätt gå en dag utan mat, det är inga problem alls. Efter op rättas det ofta till så man faktiskt blir hungrig oftare (och om inte så lär man märka att man måste äta ändå när det helt enkelt inte funkar att låta bli). Just den biten märkte jag själv var asviktig när jag räknade kalorier och inte gjorde annat än åt (kändes det som), och då blev både piggare och gick ner i vikt.
Hormoner påverkas också, maten kommer ner i tarmen snabbare och ger snabbare mättnadskänsla. Därtill reglerar kroppen ofta själv efteråt, ju mer kalorität mat desto mindre får man i sig innan man kan få som ett "lock", medan man ofta kan äta desto större mängder av typ sallad.
Vad jag förstått det som så rättas ofta diabetes till ganska omgående oberoende av just viktminskningen också. Kan ha fel, har själv inte diabetes så har inte riktigt lagt det där på minnet.

(Rätta mig gärna om något blivit fel nu, det här är mest vad jag kommer på på rak arm från den info jag fått i min utredning)

Edit: Jag skriver visst lite långsamt :p

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 049
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag (kvinna) har tankar på att sterilisera mig och vill egentligen höra era erfarenheter av det och återhämtningstiden? Ni som har...
2
Svar
35
· Visningar
2 780
Senast: emma-vsm
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: miumiu
·
Fritid Vet inte om jag pallar en vinter till här. Om man vill ta med sig hundarna och tillbringa vintern utomlands, hur gör man? Vaccinationer...
Svar
1
· Visningar
367
Senast: Törnrosa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Höjda elpriser
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur