överviktiga hästar

em76

Trådstartare
Pratade med några kompisar om hästhållning ”förr”(10-15 år sedan när vi började med hästar) och nu. Vi var överens om att hästhållningen bland fritidsryttarna blivit bättre de senaste åren med ökat fokus på naturlig hästhållning, det har blivit vanligare med lösdrift, mer grovfoder, barfotahästar osv.
Men vi tycker oss se alltfler överviktiga hästar, hästar som trots stor hage vintertid står vid rundbalen större delen av dagen. Hästar som rids 15-20 minuter varannan dag i paddock och då mest i skritt.
Hur vanligt upplever ni att det är att dagens fritidshästar är feta och rör sig för lite? Är AR/barockryttarnas hästar fetare än andra? (jag har fått för mig att de är det, ryttarna verkar tro att en späcknacke är en välmusklad nacke)

Vad har fritidshästar med barock att göra??
Alla som har ridningen som hobby har fritidshästar....

Att hästarna står still vid maten i hagen är ett ganska naturligt beteende, mat behövs för att hålla sig levande och man vet aldrig när det tar slut så det är bäst att få i sig så mycket som möjligt.
Sen finns det folk som inte motionerar sina hästar så jättemycket, men förhoppningsvis drar de då ner på kraftfodret istället för grovfodret...
Om vissa inriktningar skulle ha fetare hästar än andra tror jag inte ett ögonblick på utan snarare vissa hästagare... ;)

Diskussionen om barockhästar kom upp pga en speciell häst som blivit fet sedan ryttaren bytte inriktning från traditionell islandsridning till barock.
Alla barockhästar är förstås inte feta men jämför man med t ex distansrittshästar är de i allmännhet fetare.

det finns vesserligen inga tävlingar i barock, men det utesluter ju inte att man tränar hårt iaf ;) men, en del AR ryttare lägger mer energi på å få en fin sluta än konditionsträning, en del, men inte alla..

Men du kan ju inte jämföra med distans där dom rider i flera mil??
Det finns jättemånga dressyrhästar på elitnivå som är hur feta som helst skall vi då jämföra dom med fälttävlanshästarna??

Dom flesta hobbyryttare alltså majoriteten av svenska befolkningen som har häst tävlar upp till LA vilket inte är speciellt ansträngande,dessa hästar kallar jag inte heller för tävlingshästar med allt vad det innebär i kondition och muskler och trimmning.

Bara för att det inte finns tävlingar i barockridning finns det ju många AR utövare som tävlar ;)

Jag har också tänkt på det, eftersom AR mest verkar handla om att göra slutor i skritt... Det förbränner ju inte så mkt fett. :smirk: Inte ger det någon kondition heller.

Men dom kanske galopperar i skogen? :confused:

haha det var ett mycket dumt svar. kommit från en som inte har ngn aning om vad barock/akademisk dressyr innebär.
vi kanske inte tränar våra hästar konditionsridning på samma sätt men vi bygger muskler till bärighet medans ni bara får skjutkraft. :D

jag kan ju bara svara för mig själv..men för mig är AR = dressyren , och den går inte i något övertempo, då vi är på ganska låg nivå..dressyr rider jag max 3 dagar / vecka. de andra 3 dagarna jag rider är konditionsträning, skogsridning, klättring, löshoppning + massa annat..och jag vill inte påstå att min häst är fet direkt (dock är han ponny och därmed "ponnyhull")

Nej, jag har noll erfarenhet av AR. Jovisst bygger ni muskler till bärkraft, men om ni BARA gör saker i skritt hela tiden, så får ju inte hästen någon kondition eller bränner särskilt mkt fett? Om ni varvar med annan form för träning (hoppning, intervaller, klättring, cantra) så är det ju en annan sak, men jag har fått intryck av att det närmast är förbjudet att rida fortare än samlad galopp.

En "vanlig" dressyrhäst galopperas kanske inte i skogen, men den får iaf jobba mkt galopparbete på ridbanan.

Därmed inte sagt att AR är fel sätt att träna, man får ju träna efter vad man vill göra med hästen, och om den inte behöver ha nån kondition så spelar det väl inte så stor roll....

När man rider för sin tränare så är det samling och "långsamt" som gäller men annars är det fritt fram att göra som man vill, det fick jag lära mig redan från start och jag red "barockt" redan för tre år sedan ;)

inom akademiskt så gör man inte ett moment fören hästen är redo. tex galoppen är relativt lätt att förklara. vi vill ha en samlad häst med bärighet och styrka. den skall trampa under sig och klara av att hålla sin egen balans i galoppen och vara stark nog för det :) tex..

jag bygger muskler i skogen på mina hästar också.
och har även hopp tränat min ena häst men efter en olycka i februari hoppar ja inte just nu.

precis som du säger så väljer ju all hur dom vill utbilda sine egna hästar. men att säga att vi bara skrittar är att ta i :D
det är mycket markarbete o skritt i början för att få signaler och hjälper att stämma innan nästa moment.

vi rider allt våra bus galopper också men då är det inga krav på jobb om inte hästen är kapabel för det.

Just Lussan vet jag inte, men en kompis som rider islandshäst mötte för några år sedan Ulla Håkansson och Tolstoy galopperandes i skogen. Hon har även sett Tolstoy hoppa. Så elitdressyrryttarna håller sig inte alltid inom staket.

Visst var Lussans svarta hingst fetare förr? Hon kanske börjat konditonsträna honom i skogen. :)

Diskussionen om barockhästar kom upp pga en speciell häst som blivit fet sedan ryttaren bytte inriktning från traditionell islandsridning till barock.
Alla barockhästar är förstås inte feta men jämför man med t ex distansrittshästar är de i allmännhet fetare.

Många distanshästar är VÄLDIGT slimmade också. Alla hästar är nästan tjocka jämfört med en aktiv distanshäst.

Det har jag svårt att tro, snarare är det så att den inte får något hö :angel: Lussans hästar leds ute och skrittas ute men inte i något högre tempo än skritt, dessutom går dom ju inte ens i hagen så där blir det ingen motion heller.

Enligt en artikel på Aftonbladet Ridsport är Guiness numera slankare än någonsinn. Det stod om hur mycket kortare sadelgjord Lussan kunde ha på honom numera och om jag inte minns fel så var den 30 cm kortare nu än tidigare! Men så är han ju bättre än någonsinn nu också - och har kvalat till OS!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Är en 15-årig tjej som drömmer om en egen häst tillsammans med min 23-åriga storasyster. Jag har ridit i ett år på ridskola...
2
Svar
20
· Visningar
3 439
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
Ridning Tjaa, vet inte hur jag skulle rubricera tråden men. Har ett nordissto som är tjock, på väg att bli överviktig. Hon går på lösdrift och...
2
Svar
24
· Visningar
3 276
Senast: Fislisa
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 316
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd