överviktiga hästar

Är verkligen barfotahästar alltid att rekommendera?
För vissa hästar är det rena döden, och dessutom så är ridning vintertid på de breddgrader jag bor utan brodd, en lek med döden...

Men till frågan om hästens hull:
Jag tycker mig se angående hästars hull att det är lika illa åt "andra hållet". Alltså att hästar är för magra alternativt bukiga.
Så jag håller med dig på ett sätt, kunskap om LAGOM hull på en häst, verkar inte vara så stor!

Antingen är hästen smällfet pga för lite motion.
Fri tillgång på stråfoder är alltid "rätt", men motionen och sorten av stråfoder är alltför ofta fel vilket ger en smällfet häst.

Likaså åt andra hållet.
Unga hästägare som anser allt utom rent anorektiskt utseende på sin kropp är fetma, anser samma med sin häst!
Hästen kallas "tjock" när den är i normalhull, och bantas.

Eller också så anses en bukig häst ("ballongmage" med fullt synliga revben) som tjock och "bantas".
Deras sätt att banta är ju då att dra ner på höet i mängd.
Att hästen då är bukig pga proteinbrist, dvs en helt felaktigt sammansatt foderstat, det anser inte hästägaren tyvärr!

Angående hull på barockhästar så kan jag inte uttala mig, känner ingen sådan.
Men i de grenar jag känner till (hoppning, dressyr, fälttävlan, trav och bruksridning/körning), så är dressyrhästarna klart överrepresenterade när det gäller feta hästar.

hemlig info :angel:
Nej det är inte ens hemligt utan hon "skryter" vitt och brett om det, hon verkar inte förstå vad hon gör mot sina hästar :(

Det värsta var väl när Guiness eller Toppen (kommer inte ihåg vem av dom) fick en blödning på senan när han hade stått olindad i boxen i EN HEL TIMME :eek: :eek:

Visst men det är HUR han har blivit slankare som oroar mig mer eftersom hästen inte går i hagen och inte rids ut i fortare gångart än skritt så finns det bara ett alternativ kvar och det är att han förmodligen inte fått speciellt mycket hö :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Är en 15-årig tjej som drömmer om en egen häst tillsammans med min 23-åriga storasyster. Jag har ridit i ett år på ridskola...
2
Svar
20
· Visningar
3 439
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
Ridning Tjaa, vet inte hur jag skulle rubricera tråden men. Har ett nordissto som är tjock, på väg att bli överviktig. Hon går på lösdrift och...
2
Svar
24
· Visningar
3 276
Senast: Fislisa
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 316
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar