Övervaka sen fölning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 348
D

dolphinsmile

Mitt sto ska föda i slutet av juni.. frågan är hur jag ska göra för att kunna övervaka att allt går bra? Antagligen kommer hon gå ute dygnet runt då. Ska jag stänga in henne i paddocken på nättern och sätta upp en kamera där eller ska jag ta in henne? Eller ska jag bara hoppas på att naturen har sin gång och allt går bra?

Sv: Övervaka sen fölning

Eller sätta upp ett tält utanför hagen !
Eller gå upp minst varje timme/halvtimme...

Du kan inte bara hoppas på att naturen har sin gång..

Nej jag vet.. men det är ju omänskligt att i princip vara vaken alla nätter i ett par veckor runt födseln..

Jag har ocså ett sto som fölar i juni. Henne stallar jag in nattetid (tillsammans med kamrat) när det börjar närma sig och sätter kamera på. Svårare än så behöver det inte vara.

iof.. men eftersom vi har tre hästar så kan jag inte bara ta in henne och en kompis utan alla tre och det känns ju lite taskigt när det finns bete åt dem.. men men.. man får väl göra så..

Varför kan du inte ta in stoet själv då?

Jag har fått flera föl i juni-juli (mest ponnyföl) och jag har alltid haft dem inne nattetid när fölningen närmar sig, just för att kunna övervaka dem på ett enkelt sätt. Sen har jag ju övervakningskamera, så numera kan jag ligga i min egen säng och hålla koll...

Det finns inte en möjlighet, hon är väldigt sällskapssjuk.. hon kan knappt vara ensam en sekund.. blir skogstokig.. när pappa är och kör hennes hagkompis så går det inte att få kontakt med henne och står bara och stirrar åt hållet där han försvann.. kan inte ens äta.. och hon är världens matvrak. Så att hon är ensam när det snart är dags att föla är ingen ide. Då kommer det säkert ut första dagen man har na inne själv, vilket är alldeles för tidigt..

Det är inte alls säkert att hon bryr sig om sällskap eller inte när det väl börjar närma sig. Mina båda ston är också sådana att de blir halvtokiga när de blir ensamma normalt, men när det började dra ihop sig till fölning då blev de tvärtom riktiga enstöringar ville inte alls ha sällskap utan verkade tvärtom vilja ha bort den andra. Vi fick tom flytta ut det ena stoet när den första skulle föla för trots täckt vägg så försökte det andra stoet kika över väggen (öronen stack upp och syntes) och då blev stoet som var på G sjötokig så det var bara att flytta ut grannen i andra stallet sedan lägrade sig lugnet. Vet inte om det är någon gammal insikt som sitter i, vildhästar drar ju sig undan från flocken för att de vill vara ifred och föla.

Träna henne redan NU att vara ensam, lämpligen inomhus.. så hon inte 'remmar' igenom staketet förstås! Det är jobbigt att släpa hem alla tre från betet, men annars är det.. det enda alternativet.

En fölning BÖR övervakas, men tyvärr finns det ingen lag på att den SKA övervakas! Det är upp till var o en vilka chansningar man törs ta!!!

Bia

Vi har beteshagar hemma som dom kommer gå i.. så speciellt jobbigt att ta in alla är det inte.. men tycker det är synd att de ska stå inne på sommaren

Jag hade sena fölston hemmavid också, men flyttade det kommande fölstoet till egen hage (paddocken) på kvällarna. Då kunde jag se henne från huset, och hon kunde se kompisarna i stora hagen! Ingen stod inne, utan de fölade utomhus. I paddocken la jag en stor halmbädd och där fölade de sen i tur och ordning..;)

Bia

Hur ofta kollar du till stona i paddocken på natten då?

Jag hade ibland förmånen att ha en reserv-vakare.. då kunde jag sova, annars var jag vaken hela nätterna o hade en granne som kollade dagtid i stora hagen. Man måste försöka fixa hjälp-vaktare, annars blir det väldigt tungt!!! Vissa år var jag helt själv om vakandet dygnet runt, men det gick det med! :crazy:

Bia

usch.. undra om man inte ställer in henne då och köper mig en kamera.. har ingen som kan byta mig.. det kan ju va skönt att få komma in i trygghet när hon ska föla också.. Så vet jag att en av våra andra fölmärrar gjorde.. Direkt vi tagit in henne och gått därifrån la hon sig ner och klämde ut den. När vi kom dit så stod hon och diade redan.. Den märren gillade inte människor nå vidare heller..

Du ska göra det som blir bäst för dig, men du bör ändå ha nån som kan kolla på dagarna ute i hagen så du kan få lite sömn! Jag har haft två ston som fölade i flocken (ej samma år).. fast då var jag ändå vaken o allt gick bra gudskelov!;)

Bia

Nej jag vet.. men det är ju omänskligt att i princip vara vaken alla nätter i ett par veckor runt födseln..

Ja så ÄR det när man ska ha föl...Då får man göra uppoffringar och sova SEN....när allt är klart.
Du har enligt lag skyldighet att övervaka fölning!

I vilken paragraf står det? :devil:

Det finns ingen anledning att hålla på att ljuga. Jag kommer att vaka över min häst, herregud. Det vi diskuterar här är hur jag ska göra det.

Det står faktiskt inskrivet i djurskyddslagen att fölningar skall övervakas. Så vist finns det i lagtexten, har dock ingen aning om paragraf eller liknande men letar du så kan du nog lätt hitta det.

Djurskyddsmyndighetens författningssamling

6 kap. Tillsyn

Allmänna råd till 3 § djurskyddslagen

1 § Hästar ska ha tillsyn minst en gång dagligen.
Nyfödda, sjuka eller skadade hästar och hästar som beter sig onormalt ska ses till oftare. Detsamma gäller för högdräktiga ston, särskilt vid tiden kring fölningen.

Bia

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 646
Senast: ako
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 202
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 263
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka