Överträning

Sv: Överträning

Är det inte vettigt att låta hästen vila ett tag, stå över allt vad hård träning heter......Ge elektrolyter som extra istället för salt tycker jag, en saltsten ska ju räcka för deras behov, hästen äter salt när den behöver salt....

Hos vissa djurslag beror det på ett fel i benmärgen detta är inte vanligt hos häst (tror ej det förekommer ens). Detta kallas "primär" polycytemi.

Orsaker till sekundär polycytemi är t.ex. hjärtfel, lungsjukdom, njurskada etc. Eller att det är en relativ förändring, som uttorkning.

Njurskada vet jag inte men han har illafungerande njurar, svårt att rensa kroppen från salggprodukter o liknande.
Kan bero på (gissning) att när jag köpte honom (som problemhäst) så hade han en ryggkota precis vid njurarna som låg så illa att han hade en stor halv tennisboll knöl av svullnad och spända msukler där.
Korrigerat nu men han är svag, ofta öm i det området. Kanske tryckte på njurarna?!?!?!

Han börjar hämta sig, ger inet rent koksalt utan kalium, natriumblandning och han börjar komma igång med drickandet, börjar se gladare ut, men han är fortfarande "tung" av slagg trots att han inet tränar.... Men bättre som sagt vvar.

Kan det inte bli större risk för magsår om man ger salt i maten?

Gav min märr K¨s svettersättning i höstas. Hästen tränades/tävlades o svettas mkt.

vi hamnade på Gastroskopi o fick Losec.

Intressant, men är dom säkra på att det var på grund av svettersättningen som hon fick problemen?
Vad var förklaringen? :smirk:

Tämligen säkra.
Inget annat var förändrat i hästens miljö.
Är absolut inte stressad vid resa, tävling eller träning.

Den åt sämre o sämre ganska kort efter början av saltgivan.

Om vi ska gå till den berömda vildhästen:devil: Hur får den i sig salt?

Vilken skillnad är det på människans salt behov jmf med hästens?

Svettades den mer eller annorlunda, efter att du börja ge ersättningen?

Vallfärdar mot kusten, havet? :D Och där kan dom dricka vatten som innehåller salt? :D Ingen aning, för att vara ärlig. Mina hästar är tama. :smirk:

Vet inte heller hur det funkar med salbehovet jämfört med människan. Har du googlat på ämnet?

http://www.krafft.nu/krafftskolan/12.asp

Denna länk lades in av "lill-hovis" en bit upp. Den förklarar rätt bra och bygger på Anna Janssons avhandling om hästars saltbehov. Skillnaden mellan tävlingshästen och vildhästens saltbehov ligger troligen i skillnaden i arbete. Vildhästen utför ett lågintensivt arbete med förflyttning i sakta mak och skritt med långa betesperioder avbrutet av "flyktrusher". En travhäst rör sig i ett betydligt högre tempo varje dag och långa sträckor samt väldigt intensiv rush i samband med tävling. Vildhästar svettas också men kanske inte lika mycket och lika ofta som en tävlingshäst.

Magsår hos häst är inte helt klarlagt men ökat saltintag har inte någon fysiologisk påverkan på magslemhinnans skyddsmekanismer.

Man tar ett sk Maxprov i stort sett i full fart på travbanan. Det visar antal röda blodkroppar vid puls ca 200-250 ( mjölksyratröskeln)

Fast idag finns väl rullband på olika kliniker man kommer upp i samma puls med.

Senast ändrad:

Mängden har jag inte hört något om, men jag har också hört att man ska ge höga doser salt vid överträning, för att binda mer vätska och späda ut den höga mängden röda blodkroppar. Kan du få tag i vet och dubbelkolla att du fattat mängden rätt?

Man tar ett sk Maxprov i stort sett i full fart på travbanan. Det visar antal röda blodkroppar vid puls ca 200-250 ( mjölksyratröskeln)

Fast idag finns väl rullband på olika kliniker man kommer upp i samma puls med.

Ok, om häste är övertränad, finns det nån bot?

Njaeee, inte enligt mig iallafall...men det finns ju de som provar att få igång dom igen . Problemet är ju att när hästen blir "stressad" så öppnar sig mjälten i förtid och släpper ut alla lagrade röda blodkroppar och det är väl just den "defekten" som stör allt.Det blir för många röda blodkroppar och då flyter blodet tyngre". ( så har jag uppfattat det ) Hästarna klarar ju i stort sett allt utan tävling så den mår ju inte dåligt av det om den bara motionerar normalt.
Krims kan säkert förklara rent veterinärmedicinskt.

ok, tack för svar...Det är ju lite intressant det där....måste läsa mer om det..

Gärna en vet medicinsk förklaring om du ser detta krims, eller vem det nu var....

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 416
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka